Pagina 39 van 52 EersteEerste ... 29 37 38 39 40 41 49 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 381 t/m 390 van 517

Discussie: Wat voor een luchtvaart boek leest u nu?

  1. #381

    Standaard

    @Huub,

    Staan er nog veel onbekende foto's in of staan ze allemaal ook in de boeken van de stichting? En wat betreft de kleuren, waren die het zelfde ( of bijna ) als de Fransen gebruikte?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #382
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door huub vink Bekijk bericht
    Ook weer wat geleerd, want ik wist niet dat het LVA driekleuren systeem op kleuren van de Franse l'Armee de L'Air waren gebaseerd, maar dat het schema waarschijnlijk gebaseerd was op het standaard schema dat de RAF toepaste op hun twee motorige toestellen.


    Met groet,
    Huub
    Dat de LVa kleuren zijn gebaseerd op Franse camouflagekleuren is totale kolder! De eerste in schutkleuren vliegende LVA toestellen vlogen al toen de Fransen erover begonnen na te denken, laat staan toe te passen.
    Dat de RAF patronen een bron van invloed zouden kunnen zijn zou best kunnen.
    Groeten
    Edwin

  3. #383
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo allemaal.

    Dit is een bericht voor mensen die in het bezit zijn van het boek
    "Aircraft of the Netherlands East Indies Army Air Corps in crisis and war times, February 1937-June 1942" van Peter Boer.

    Van een site waarop ik geabonneerd ben kreeg ik de erratalijst van dit boek toegestuurd. Daarop heb ik contact gezocht met Peter Boer.
    Deze gaf mij toestemming om geïnteresseerden deze lijst toe te sturen via We Transfer.

    Dag Ruud. Vanzelfsprekend vind ik dat prima!
    Groeten.
    Peter


    Interesse? Stuur dan even een PBtje naar me met het mailadres waar het naar toe moet.
    Ik geef een week de tijd om te reageren en zal rond de 11e het bestand gaan verzenden.

    Groet,
    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 5 februari 2020 om 13:43

  4. #384
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    @ Karel Kalkman.

    Heb je een PBtje gestuurd.

    06/02. Aanvulling: Gaarne een reactie want gewone mailadres is mij niet bekend.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 februari 2020 om 12:04

  5. #385

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    @Huub,

    Staan er nog veel onbekende foto's in of staan ze allemaal ook in de boeken van de stichting? En wat betreft de kleuren, waren die het zelfde ( of bijna ) als de Fransen gebruikte?

    Groet,

    Mathieu.
    Hoi Mathieu,

    Er waren geen foto's die ik nog niet kende, sommige waren wel een een betere resolutie of kwaliteit dan ik eerder had gezien. Ook de verzameling van de foto's is natuurlijk nieuw, dat maakt de Dutch Profile boekjes altijd gemakkelijke naslag werkjes.

    Voor wat betreft de kleuren, zie het commentaar van Edwin............

    Maar als ik naar de kleuren van de l' Armee de l' Air kijk,zie ik wel overeenkomsten. Naturlijk het feit dat het 3 kleuren zijn en dat de kleur aan de onderzijde erg dicht bij de basiskleur van de bovenzijde komt. (Franse gebruikte wel 2 verschillende kleuren overigens). Het toepasssen van 3 kleuren voor de camouflage van de boven delen is natuurlijk afwijkend van wat gebruikelijk was. De meeste landen gebruikte hooguit een of twee kleuren voor de boven delen en een afwijkende kleur voor de onderzijde.

    Het donkere bruin van de LVA lijkt inderdaad erg op het " chocolat" van de Fransen en ook de kleuren groen liggen dicht bij elkaar. De opmerking dat het LVB de grijze kleur "te koud" vond, klink voor mij opeens een brok logischer als je dit in relatie met de door de Franse kleuren ziet. Ik kan uit mijn hoofd niet zeggen wanneer de Fransen begonnen met het toepassen van hun 3 kleuren systeem. Ik zal dit moeten opzoeken. Het werd in ieder geval toegepast op alle vliegtuigen die kort voor de oorlog werden geleverd (die uiteraard al eerder zo zijn besteld), maar ik heb het idee dat het op bommenwerpers al eerder werd toegepast en dat er zelfs oude Amiots werden overgeschilderd. De datum waarop het drie kleuren systeem werd toegepast, zegt overigens niet echt iets over wanneer en door wie het was bedacht.

    Overigens is de opmerking dat de kleuren gebaseerd zijn op de Franse kleuren geheel voor rekening van de heren Paul van de Horst en Luuk Boerman. Zoals ook het commentaar van Edwin op deze opmerking geheel voor zijn rekening is. Ik neem aan dat beide hun redenen hebben, maar ik heb domweg te weinig onderzoek gedaan om er hier iets zinnigs over te zeggen, maar ik vind het wel een interresant idee.

    Met groet,
    Huub
    Laatst gewijzigd door huub vink; 10 februari 2020 om 11:11

  6. #386
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    @ Karel Kalkman.

    Karel, ik wacht nog op je normale mailadres. Morgen wil ik de erratalijst van
    "Aircraft of the Netherlands East Indies Army Air Corps in crisis and war times, February 1937-June 1942" versturen maar zonder jouw mailadres ben jij niet bij de ontvangers.

    Indien iemand anders het normale mailadres van Karel weet mag hij/zij het ook aan mij per PBtje doorgeven. Het is tenslotte mogelijk dat Karel door iets verhinderd is contact op te nemen.

    Groet, Ruud.

  7. #387

    Standaard

    Dag Ruud,

    Nogmaals verstuurd via PB. De eerste keer moet je het leren.
    Groet, Karel

  8. #388

    Standaard

    Zoals jullie konden verwachten heb ik het een ander opgezocht. Zoals je meeste van jullie wel zullen weten werd het 3 kleuren LVA schema op 1 december 1937 geïntroduceerd, waarna de bekende opmerking volgde dat het grijs te koud was en dat daarom de voorkeur uit ging naar beige. (Camouflage en Kentekens door J.H.N. Greuter). Een directe beslissing werd echter nog niet genomen, want op 9 maart 1938 wordt pas door de LVB bericht dat de kleuren goedgekeurd zijn. Ook wordt vermeld dat de G.1 ook in deze kleuren geschilderd gaat worden. Pas op 18 mei 1938 wordt ook de nieuwe D.XXI in de besprekingen betrokken. Het eerste LVA toestel wat in het drie kleuren schema vloog was dus de 850 in februari 1938, nog voordat de kleuren officieel goedgekeurd waren.

    Rond de crisis van München is men bij de l'Armee de l'Air camouflage kleuren gaan invoeren (zomer 1938). Op 6 december 1938 is de instructie 1422 uitgevaardigd, waarin het nieuwe 3 kleuren schema was vast gelegd. Er werd geen schema vastgesteld, maar de kleuren, moesten de vorm van het toestel verhullen. Als gevolg van deze instructie moesten alle nieuw geleverde toestellen in deze kleuren worden geleverd. De in gebruik zijnde toestellen moesten ook in de nieuwe kleuren geschilderd worden, maar dat werd vermoedelijk tijdens onderhoud gedaan, zodat dit nog de nodige tijd in beslag nam (L'Aviation Francaise de 1939 à 1942 door Dominique Breffort en Andre Jouineau).

    Conclusie: De LVA was eerder met z'n kleuren dan de Fransen met hun kleuren. Nogmaals dat zegt niets over wanneer het allemaal bedacht is.

    Een ander opmerkelijke overeenkomst is dat zowel de Fransen als de Nederlanders geen mallen gebruikte, maar de toestellen uit de losse hand spoten.

    Met groet,
    Huub
    Laatst gewijzigd door huub vink; 10 februari 2020 om 21:06

  9. #389
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Het erratum van Peter Boer's boek is verstuurd.
    De geïnteresseerden krijgen spoedig bericht van We Transfer om het op te halen.

    Groet, Ruud.

  10. #390

    Standaard

    Hallo Ruud,

    mag ik nog aansluiten?

    Groet,
    Joop

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •