Pagina 41 van 52 EersteEerste ... 31 39 40 41 42 43 51 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 401 t/m 410 van 517

Discussie: Wat voor een luchtvaart boek leest u nu?

  1. #401

    Standaard Boek KAIS van Bas Kreuger

    Graag zou ik jullie aandacht willen vragen voor het boek 'KAIS' van Bas Kreuger. De boekpresentatie in Bronbeek kan helaas niet doorgaan vanwege de corona-crisis.
    Daarom even dit bericht om het boek van Bas langs andere weg te ondersteunen.

    Ik schreef voor Bas al een kleine aanbeveling in de Engelse taal. Dit voor een ander forum, maar gemakshalve neem ik de tekst hierna over:
    In 2018 the history of the crash and of the rescue operation was researched by the Dutch aviation historian Bas Kreuger. He received valuable help of Max Ammer, a Dutch dive instructor who lives in the area. As Max could point out the location of the wreckage, it was decided to plan a survey to visit the aircraft wreckage. This survey was carried out early 2019 by five Dutch researchers with the help of local inhabitants.

    The story of the crash, the rescue of the crew and the visit to the current wrecksite was recently published by Bas Kreuger. The title of the book is ‘KAIS’.
    More information on the book can be found at:
    https://www.airwarnewguinea.com/book/
    and
    https://www.boekengilde.nl/boekenshop/kais/
    and
    https://bit.ly/34oItbK

    Het verhaal van de crash en van zijn avontuurlijke trip naar Nieuw Guinea werd door Bas persoonlijk verteld in enkele musea. Cursus afzien voor gevorderden!
    Ik begrijp dat het boek op vooraad wordt gehouden in de Flash luchtvaartwinkel van Coen van den Heuvel.Veel leesplezier!

    Gerben Tornij

  2. #402
    Geregistreerd
    14 april 2020
    Berichten
    1

    Standaard

    Naam: KAIS 1944 NL.jpg
Bekeken: 612
Grootte: 53,9 KB

    Met plezier onderzocht en geschreven. Nadere informatie bij mij te verkrijgen: bas[at]kreugerinkultuur.nl

  3. #403
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: op vleugels in hoger sferen, vz.jpeg
Bekeken: 573
Grootte: 306,9 KB Naam: op vleugels in hoger sferen, az.jpg
Bekeken: 585
Grootte: 67,2 KB

    "Op vleugels in hoger sferen. Een vliegers-odyssee". H.J.E. (Hans) van der Kop, schout-bij-nacht vlieger tit. b.d. Uitgeverij De Nieuwe Haagsche, 2003. ISBN 90-77032-47-9.
    Softback. 16 x 24 cm. 366 blz. 123 illustraties (indien ik goed geteld heb). Achter in het boek: Bijlage Rangen en Standen, Bronnen en verschenen publicaties, Bijlage gegevens vliegtuigen, Verantwoording.

    Een interessant boek over een groot deel van het leven van van der Kop. Van peuter in Nederlands-Indië tot en met de commando overdracht van 320 Squadron op 31 maart 1967.


    Groet Ruud en blijf gezond.

  4. #404
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Deel 1. Noord-Beveland, vz. 600 hoog.jpg
Bekeken: 608
Grootte: 68,5 KB Naam: Deel 2A. Schouwen-Duiveland.jpeg
Bekeken: 615
Grootte: 292,3 KB Naam: Deel 2B. Schouwen-Duiveland.jpeg
Bekeken: 563
Grootte: 291,2 KB

    De boekenserie van Wim de Meester en Kees Stoutjesdijk groeit uit tot het meest uitgebreide dat in Nederland over een regio is gepubliceerd v.w.b. de luchtoorlog in Nederland tijdens WO2.
    Een serie over een deel van Nederland dat ik niet goed ken: Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen.
    Ik was behalve deel 1 "Noord-Beveland" nog niet aan plaatsing toegekomen.


    Voor alle delen:
    Gebonden hardback. Afmeting binnenwerk: A4. Rijkelijk geïllustreerd. De platte tekst is 78 mm in blokvorm met ruime interlinie en tweekoloms.

    "De luchtoorlog boven Zeeland - Deel 1. Noord-Beveland". Stichting WW2Research, 2017. ISBN 978-90-826010-1-5.
    229 blz. 28 hoofdstukken met daarna fotoverantwoording en bronvermelding. Dan volgen de bijlagen: 1. Verklaringen en afkortingen, 2. Overzichtskaart (indicatie crashsites), 3. Film- en geluidsfragmenten, 4. Over de auteurs.
    "De luchtoorlog boven Zeeland - Deel 2A . Schouwen-Duiveland 1939–september 1942". Stichting WW2Research, 2018. ISBN 978-90-826010-2-2.
    314 blz. Zo'n 50 hoofdstukken en daarna eindnoten en geraadpleegde bronnen en archieven. Dan volgen de bijlagen: 1. Verklaringen en afkortingen en 2. Overzichtskaart.
    "De luchtoorlog boven Zeeland - Deel 2B. Schouwen-Duiveland oktober 1942–1945". Stichting WW2Research, 2018. ISBN 978-90-826010-3-9.
    324 blz. Veel hoofdstukken en daarna de eindnoten en geraadpleegde bronnen en archieven. Dan volgen de bijlagen: 1. Verklaringen en afkortingen en 2. Overzichtskaart.

    Hieronder de twee net verschenen delen 3A en 3B.

    Naam: Deel 3A. Schouwen-Duiveland.jpeg
Bekeken: 545
Grootte: 310,4 KB Naam: Deel 3B. Schouwen-Duiveland.jpeg
Bekeken: 563
Grootte: 302,0 KB

    "De luchtoorlog boven Zeeland - Deel 3A. Zeeuws-Vlaanderen 1939–1943". Stichting WW2Research, 2020. ISBN 978-90-826010-4-6.
    372 blz. Veel hoofdstukken en daarna de eindnoten en geraadpleegde bronnen en archieven. Dan volgen de bijlagen: 1. Verklaringen en afkortingen en 2. Overzichtskaart.
    "De luchtoorlog boven Zeeland - Deel 3B. Zeeuws-Vlaanderen oktober 1944–1945". Stichting WW2Research, 2020. ISBN 978-90-826010-4-6.
    364 blz. Veel hoofdstukken en daarna fotoverantwoording, bronvermelding deel 3B. Dan nog twee bijlagen: 1. Verklaringen en afkortingen, 2. Sponsors.

    Deze serie kan ik alleen maar aanbevelen. Er is hier, naar mijn mening, buitengewoon werk geleverd door de twee auteurs.
    Deze zijn nu bezig met de delen 4A en 4B over Zuid-Beveland (verschijning november 2021) maar Wim de Meester verklaarde dat ze daarna nog "Tholen en Sint Philipsland" ingepland hebben en daarna vier delen "Walcheren". Daarna, op de lange termijn, volgt "de Zeeoorlog ter hoogte van het Zeeuwse kustgebied". Dit alles natuurlijk bij leven en welzijn zoals Wim aangaf.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 21 april 2020 om 14:22

  5. #405
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Iets om naar uit te kijken.

    Naam: Voorkant boek 600 Sqd-1586683986549.jpg
Bekeken: 501
Grootte: 33,0 KB

    Aanval op Waalhaven, het verhaal van No. 600 (City of London) Squadron op 10 mei 1940
    Verwacht april 2020
    In de ochtend van 10 mei 1940 wordt No. 600 (City of London) Squadron RAauxAF op een missie gestuurd om de Duitse troepen op vliegveld Waalhaven aan te vallen. B-flight komt om 13.30 uur aan bij het vliegveld en voert een aanval uit. Direct daarop worden ze onderschept door Duitse gevechtsvliegtuigen die in het luchtruim boven Rotterdam patrouilleren. Binnen enkele minuten worden vijf van de zes Blenheim toestellen neergeschoten. Slechts één toestel kan ternauwernood zwaar beschadigd terugkeren op Britse bodem. Zeven RAF bemanningsleden van de RAuxAF sneuvelen, een wordt krijgsgevangen genomen en slechts drie keren terug in Engeland. Dit is hún verhaal, over die fatale missie en hoe wij dit in Nederland tot op de dag van vandaag in herinnering houden.

    Groet Ruud en blijf gezond.

  6. #406

    Standaard

    De tijd waarin de Jumbo Jet voor menig luchtvaartmaatschappij het vlaggenschip was, is inmiddels voorbij. Sinds oktober 2015 is ook KLM bezig met de uitfasering van de machine. Aanvankelijk stond de laatste KLM-747-vlucht gepland in 2021. In dat jaar zou KLM precies 50 jaar met Boeing 747’s hebben gevlogen.
    Omdat de luchtvaartsector keihard is getroffen door de uitbraak van het coronavirus was ook KLM genoodzaakt maatregelen te nemen. Een daarvan is dat voor haar 747-400’s het doek voortijdig kwam te vallen.
    Al pakt het afscheid van dit geliefde vliegtuigtype ineens heel anders uit dan wie dan ook enkele maanden geleden had kunnen denken, met onze uitgave over dit toestel willen wij deze luchtvaarticoon toch graag een ware ode geven. Evenzeer als de MD-11 en de Fokker 70 en de Boeing 747 ‘Classic’ verdient de Boeing 747-400 een waardig afscheid in boekvorm. Over de tijd waarin KLM met de 400 vloog, valt genoeg te vertellen. Aan de hand van beeld en tekst wordt de belangrijke rol die de Jumbo voor KLM vervulde, van A tot Z in twee delen belicht. Het eerste deel met de titel Farewell Boeing 747 - The Grand Lady 'Classic' verscheen op 11 januari 2019, het tweede deel met de titel Farewell Boeing 747-400 - Queen of the Skies ziet naar verwachting dit najaar het daglicht.
    Voor wie het niet weet: KLM is zelf op generlei wijze financieel betrokken bij de totstandkoming van dit boek, maar geeft wel haar goedkeuring aan dit initiatief.
    De opbrengst van het boek zal ook nu weer gaan naar Wings of Support, een particulier initiatief van de medewerkers van KLM en Martinair. Kinderen in landen waar deze maatschappijen op vliegen, krijgen onderdak, onderwijs en medische hulp.

    Naam: 04_cover_B-747-400_v1.jpg
Bekeken: 457
Grootte: 435,6 KB


  7. #407

    Standaard

    Ronald, ik kijk er naar uit ! Hoe kan ik bestellen en/of intekenen?
    Groetjes, Trudy

  8. #408

    Standaard

    Trudy,
    de bestelling kan je plaatsen via:
    www.klm747.nl

    Op FB zijn we ook te vinden:
    end of flightplan - farewell-boekenserie

    Zoals de verwachting nu is zal het tweede deel in de herfst verschijnen.
    We willen ook het verloop van de laatste 747's meenemen, die vliegen nu nog mondkapjes.
    Groten, Ronald

  9. #409
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: PE-2, az.jpg
Bekeken: 344
Grootte: 439,8 KBNaam: PE-2, vz.jpg
Bekeken: 459
Grootte: 66,2 KB

    "The Petlyakov Pe-2. Stalin's successful Red Air Force light bomber". Peter C. Smith. Air World (An imprint of Pen & Sword Books Ltd), 2020. ISBN 978 1 52675 930 6.
    Hardback met stofomslag. 436 blz. Afmetingen binnenwerk: 15,6 x 23,3 x 2,7 cm. Geïllustreerd. Ook 16 diagrammen en 19 tabellen. 20 hoofdstukken en 6 bijlagen. Geen index.

    Een interessant boek over de Pe-2. Hoofdstuk 19 gaat over de Pe-2's bij buitenlandse luchtmachten.
    Mij spreekt de 3e bijlage erg aan. Die geeft de "Pe-2 Pilot Biographies" in een flink aantal blz. (354-409).
    Ook hoofdstukken 10 over "Heroines of the Skies", de vrouwelijke vliegers, en 11 "The Fighting Finns" kregen extra aandacht van me.

    Groet Ruud en blijf gezond.

  10. #410
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: ab homburg, vz.jpeg
Bekeken: 292
Grootte: 331,1 KB Naam: ab homburg, txt az.jpg
Bekeken: 281
Grootte: 93,8 KB

    "Ab Homburg. Vergeten soldaat van Oranje". Johan Graas. Stichting Icarus et Mars 1940-1945, 2020. ISBN: 978-90-9032759-4.
    Gebonden hardback met leeslint. 208 blz. Afmetingen binnenwerk: 17 x 29 cm. Geïllustreerd.

    Dat was schrikken toen ik het boek in handen kreeg en de tekst op de achterzijde las (zie leesbare uitsnede rechts).
    In 25 volle tekstregels 5 foute afbrekingen. Wat een amateurs was mijn eerste gedachte en vreesde voor de rest van de tekstopmaak.
    Gelukkig was dit in het boek zelf niet het geval. De eerste verkeerde afbreking op blz. 30 (gesprek- sonderwerp) en daarvoor twee andere foutjes, Samelstelle i.p.v. Sammelstelle en lande i.p.v. landde. Dit dus in de eerste 30 blz. Verder aangeven heeft geen zin.
    De afbeeldingen vind ik minder, een beetje donker. Of dat aan de gebruikte papiersoort ligt? Soms ook te klein en te donker (groepsfoto Ripperda-kazerne blz. 10 (6,1 x 5,3 cm), gezichten niet herkenbaar). De foto's verliezen iets in dit boek, kan het niet omschrijven.
    Toch is dit een interessant boek en een aankoop waard vanwege het weinig bekende onderwerp. Ook enige kameraden van Homburg komen in beeld.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 juni 2020 om 19:39

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •