Pagina 46 van 52 EersteEerste ... 36 44 45 46 47 48 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 451 t/m 460 van 517

Discussie: Wat voor een luchtvaart boek leest u nu?

  1. #451
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Je hebt gelijk Dagger.
    Dit boek moet je helaas in de hand lezen en zeker niet proberen het boek vrijliggend te lezen waarbij je de band dwingt verder te openen want dan is het resultaat voor de rug voorspelbaar.
    Dat is mijn bezwaar bij veel paperbacks.

    Groet Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 november 2020 om 14:56

  2. #452

    Standaard

    Het op de cover genoemde boek " 0.2<Ma<4.0 – 50 years high speed wind tunnel testing in The Netherlands " is overigens gewoon als pdf-file te downloaden
    vanaf de NLR erfgoed website: https://www.erfgoednlr.nl/pdf/50_yea...ting_in_nl.pdf

    Daar kan men ook nog andere jubileumboeken over de geschiedenis van het NLR downloaden als pdf:
    https://www.erfgoednlr.nl/index.php/...u/pub-jubileum

  3. #453
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dagger Bekijk bericht
    Waarom niet A4 formaat zodat het aantal bladzijden daalt naar 220 en het boek beter open blijft liggen zonder risico de rug te breken. Zou dat werkelijk zoveel meer kosten?
    Door het gekozen formaat is er veel snijverlies, een A4 boek zou in alle gevallen goedkoper zijn. Dan kan de drukker twee hele vellen van vier bladzijden uit 1 A3 vel papier halen.

  4. #454
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Als oud typograaf moet ik wel reageren op g-1 reaper (en Dagger).

    De tekst hierboven zet iemand die niet in de grafische industrie heeft gewerkt op het verkeerde been. Mijn kennis v.w.b. papierformaten is opgedaan in 1957 maar is nog steeds geldig.

    In Nederland zou naar mijn mening geen uitgever/drukker het in zijn hoofd halen een boek van 220 pagina's (zie bij Dagger op vorige pagina) van A formaat op A formaat te drukken (zie g-1 reaper hierboven), wel een reclamefoldertje o.i.d. van een paar pagina's.
    Favoriete hoeveelheden pagina's op 1 vel om gevouwen een katern te vormen zijn 32 en 64 (dit natuurlijk na schoon- en weerdruk), per zijde van het vel zijn dat dan 16 en 32 pagina's. Bij gedrukte 32 pagina's zijn er dan 4 vouwslagen nodig en bij 64 gedrukte pagina's zijn dat 5 vouwslagen bij de binder.
    In Nederland wordt gewerkt met "Eenheidsformaten" (D.I.N.-formaten genoemd) als uitgangspunt. Ik weet niet of de 8 meest gebruikte "Standaardformaten van het Papierbesluit 1922" nog worden gebruikt, daarvoor ben ik al te lang uit het vak.
    De grootste vellen beginnen met een 0 achter hun serieletter:
    A = 841x1189 mm, de A-serie loopt tot A₁₃ = 9x13 mm.
    B = 1000x1414 mm, de B-serie loopt tot B₁₃ = 11x15 mm.
    C = 917x1297 mm, de C-serie loopt tot C₈ = 57x81 mm.
    D = 771x1090 mm, de D-serie loopt tot D₈ = 48x68 mm.
    Verder wil ik niet ingaan op de materie, zo hebben de afmetingen ook nog namen zoals bijvoorbeeld A, B, C en D "vierdubbel vel" en A, B, C en D "vel", maar u ziet dat er genoeg mogelijkheden zijn voor een ontwerper dan wel uitgever, om een papierformaat voor het boekblok te vinden waar bij het schoonsnijden niet veel snijverlies is.

    @ Dagger: 17x24 cm is voor een boekblok een veel gebruikt formaat.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 26 november 2020 om 17:42

  5. #455

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Als oud typograaf moet ik wel reageren op g-1 reaper (en Dagger).
    @ Dagger: 17x24 cm is voor een boekblok een veel gebruikt formaat.
    Ik geloof je, want ik heb ook paperback of softcover (ingenaaid) boeken van ongeveer dat formaat met honderden bladzijden die onhandig te lezen zijn.

    Maar ik heb ook boeken op A4 formaat met veel minder dan 220 bladzijden,
    bijvoorbeeld: het "Waalhaven 1920 - 1940" boek is A4 formaat, ingenaaid, met slechts 112 bladzijden.

    Vandaar mijn eerdere vraag of een dun A4 boek tegenwoordig duurder is dan een kleiner dikker boek.
    Maar het antwoord hierop is eigenlijk niet belangrijk want uitgevers en drukkers zullen toch blijven doen wat ze zelf willen.

  6. #456
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Dagger.

    Er zijn veel factoren die mede bepalend zijn voor de uiteindelijke prijs van een boek.

    Bij de prepress is de prijs van scannen en bewerken van foto's een grote factor.
    Dan..., welke kwaliteit papier wordt verkozen, mindere kwaliteit voor de tekst en aparte fotokaternen op beter papier of het gehele boek in uitstekende kwaliteit papier?

    Hoeveel grams papier wordt er gebruikt?
    Wat zijn de mogelijkheden van de drukkerij v.w.b. afmetingen waarop gedrukt kan worden?
    Hoeveel keer moet de drukker zijn proces onderbreken om in te stellen voor een nieuwe katern en er dus een pauze in het drukproces is?
    Wat zijn de mogelijkheden van de vouwmachines van de binder?
    Machinetijd is duur dus je begrijpt dat een uitgever liever zoveel mogelijk pagina's op een vel in één drukgang heeft als mogelijk en daarbij ook nog rekening moet houden met de vouwmachine daarna en daarop zijn afmetingen voor de vellen zal baseren in samenwerking met de ontwerper.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.

    P.S. Ik heb het alleen over v
    ellendruk, van rotatiedruk weet ik niet veel.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 november 2020 om 11:42

  7. #457
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: 9c11f4c1-0db7-45a4-99c3-6e45d30ff364.jpg
Bekeken: 310
Grootte: 12,5 KB

    Ik kreeg gisteren een mail van Farewell 747. De uitgave van het boek "Farewell Boeing 747-400" is vertraagd.
    Bij de complete oplage is iets faliekant misgegaan tijdens het productieproces.
    Waar heb ik dat toch eerder meegemaakt...? Het Thunderjet-boek van Hub Groeneveld (zie blz. 27).
    Het hele proces van drukken en binden moet nu opnieuw plaatsvinden.
    Helaas zal het boek niet voor het einde van het jaar geleverd kunnen worden. Dit vanwege het afwijkende papierformaat dat voor boeken van deze serie gebruikt wordt.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.

  8. #458

    Standaard

    Ja, jammer, nu is het cadeautje voor de feestdagen een voucher. Maar liever een mooi boek wat later, dan een lelijk boek nu.. Net als de corona maatregel, liever geen knuffel nu, en na de vaccinatie knuffelen je hele leven.

  9. #459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Naam: 9c11f4c1-0db7-45a4-99c3-6e45d30ff364.jpg
Bekeken: 310
Grootte: 12,5 KB

    Helaas zal het boek niet voor het einde van het jaar geleverd kunnen worden. Dit vanwege het afwijkende papierformaat dat voor boeken van deze serie gebruikt wordt.
    Beste Ruud,
    Helaas is het papierformaat niet een van de formaten die je eerder hierboven aanhaalde.
    Zowel het formaat als de kwaliteit van het papier hebben een levertijd en zijn niet uit voorraad te leveren.
    Het wordt speciaal op maat gesneden en we hebben het dan over ongeveer 5000 boeken!
    Reken maar uit hoeveel vellen het dan betreft.
    Na levering van het papier zal de herdruk van het boek Farewell 747 (400) een aanvang nemen.

    Farewell staat voor een kwaliteits product.
    Helaas voor de 5000 boeken die nu worden vernietigd.

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald

  10. #460
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Ronald.

    Ik sta werkelijk versteld, net als bij het boek van Hub Groeneveld, dat de kwaliteitscontrole zo de mist is ingegaan en nog wel bij de gehele oplage.
    Uit de mail bleek niet of de schuld bij de drukkerij dan wel binderij lag. Het probleem zal, volgens mij, nu niet liggen aan het formaat maar aan de kwaliteit van het papier.
    Jullie product heeft niet een gebruikelijke papiersoort, als ik het moet schatten dan denk ik aan toch zeker 120 grams papier maar het zou zomaar 150 grams kunnen zijn en van prima kwaliteit. Niet te vinden bij de gemiddelde boekproducties, meer gebruikelijk bij kunstboeken. En die papiersoort is, zoals nu blijkt, niet zomaar in voorraad bij drukkerijen.
    Wel is het voor iemand een grote schadepost want degene waarbij de fout ligt zal de ander toch ook een tegemoetkoming moeten geven. Tenzij de drukkerij een eigen binderij heeft maar dat is ook niet zo gebruikelijk meer als in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw hoewel bij het colofon in deel 1 wel een drukkerijnaam is vermeld maar geen binderijnaam.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 3 december 2020 om 20:45

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •