Pagina 43 van 52 EersteEerste ... 33 41 42 43 44 45 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 421 t/m 430 van 517

Discussie: Wat voor een luchtvaart boek leest u nu?

  1. #421
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hoi Adri.

    Reichsverteidigung is hier gewoon het thuisfront maar dan gekoppeld aan het westelijke front.
    De auteurs behandelen de diverse strijdtonelen in aparte delen zodat de eenheden in die gebieden goed te documenteren zijn. Dus zijn er bijvoorbeeld delen over de verdediging in het oosten, middellandse zee en zo, maar ook over de tijd dat ze aanvielen dus Sitzkrieg, Barbarossa, etc., etc.
    Vergeet niet dat dit al het 28e deel is in deze serie. En het zijn pillen van boeken.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 juli 2020 om 11:14

  2. #422
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Air Battle for Burma.jpg
Bekeken: 1046
Grootte: 102,7 KB

    "Air Battle for Burma. Allied Pilots' Fight for Supremacy". Bryan Evans. Pen & Sword Aviation, 2016. ISBN 978-1-47385-892-3.
    Gebonden met stofomslag. 251 blz. Afmetingen binnenwerk: 15,4 x 23,3 cm. Platte tekst is 1-koloms in blokvorm van 12 cm breed en heel kleine extra interlinie. Vijf landkaarten, pagina groot, op hetzelfde papier als de tekstpagina's. Acht ongenummerde pagina's met foto's op beter papier tussen de pagina's 108 en 109. Noten aan het einde van elk hoofdstuk. Achter in het boek: Epilogue, Postscripts, Statistics, Glossary, Bibliography and Sources, Index.

    Dit boek gaat over een minder bekend strijdtoneel van de Tweede Wereldoorlog namelijk Birma. Dit land was zeer belangrijk voor de geallieerden. Er moest worden voorkomen dat Japan kon doorstoten naar India. De strijd op de grond zoals om Kohima en Imphal was me bekend evenals namen van de generaals Slim, Stilwell en Wingate (met zijn Chindits) maar over de luchtoorlog wat minder. In mijn bezit is nog een boek over de luchtoorlog in Birma nl. "Air War for Burma - The third and concluding volume of The Bloody Shambles Series" maar dat is al weer van 2005 en veel is uit mijn herinnering verdwenen. In ieder geval vind ik dit boek een aanwinst in mijn verzameling.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 19 juli 2020 om 09:56

  3. #423
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Hawker, az.jpeg
Bekeken: 596
Grootte: 298,4 KBNaam: Hawker, rug.jpeg
Bekeken: 1002
Grootte: 28,0 KBNaam: Hawker, vz.jpeg
Bekeken: 546
Grootte: 337,2 KB

    "Hawker Hurricane, Fury & Hind. The Yugoslav Story - Operational Record 1931-1941"
    . Aleksandar M. Ognjević. LeadenSky Books, november 2019. ISBN 978-86-917625-3-7.

    Voor het (mijn) gemak heb ik wat tekst overgenomen van Air-Britain:
    Book is A4 size, hard cover, 196 pages and weighs 0.95kg
    There are six maps inside, as well as Appendix 10 (Places with Geographical Coordinates) with the exact GPS coordinates of each place (130+) mentioned. With the help of Appendix 11 (Personal Names), you will quickly find some of the (300+) names in the book.
    Beautifully selected photographs and documents (254+3). Exactly 50 color profiles and views prepared by Aerospace Engineer Dragan Šaler, who evoke in detail the little known VVKJ Hawkers coloring schemes and markings, as well as several unusual and unique modifications made at the Zmaj and Ikarus airplane factories.

    Een mooie aanwinst in mijn verzameling.
    In het verleden heb ik zo'n 9 jaar uitvoerig, bijna dagelijks, met Jan van den Heuvel gecorrespondeerd. Het contact werd gelegd via eBay Duitsland, tegenwoordig alleen mogelijk indien je koper dan wel verkoper bent. Jan was ook degene die me richting deze NLV-site bracht. Ons contact betrof werkelijk alles, de techniek van het digitaliseren, onze hobby's (de eerste jaren filatelie inbegrepen) maar ook over zijn contacten zoals Tom Willis en een paar Servische liefhebbers. Jan kocht voor deze Serviërs foto's op eBay want verkopers waren op enig moment kopschuw in verband met de burgeroorlog in het voormalige Joegoslavië maar ook voor die tijd waren er verkopers die niet graag aan landen zoals bijv. Roemenië, Bulgarije en Joegoslavië verkochten.
    Het is verrassend jaren nadat Jan overleed in een boek van Aleksandar Ognjević, één van zijn Servische contacten, een opdracht op de titelpagina te zien die is gewijd aan Jan. Prachtig dat hij niet vergeten is. In het boek zijn ook een paar foto's van Jan's eigen verzameling opgenomen.
    Zie hieronder de titelpagina met de handtekening van Aleksandar, de opdracht van het boek aan Jan en een uitsnede van de rugzijde met nu leesbare tekst.

    Naam: Hawker, titelblad kopie.jpg
Bekeken: 967
Grootte: 151,1 KB Naam: Hawker, txt rug.jpeg
Bekeken: 520
Grootte: 422,0 KB
    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 2 augustus 2020 om 11:53

  4. #424
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Mooi hoor. Goed van die jongens :-)

  5. #425
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Blitz, az.jpeg
Bekeken: 497
Grootte: 278,7 KBNaam: Blitz, rug.jpeg
Bekeken: 378
Grootte: 51,1 KBNaam: Blitz, vz.jpeg
Bekeken: 339
Grootte: 388,6 KB Naam: Blitz, az kopie.jpg
Bekeken: 467
Grootte: 92,6 KB

    "Blitz Bombers: Kampfgeschwader 76 and the Arado Ar 234 – Luftwaffe Jet Bombers on the Western Front 1944-1945"
    . Eddie J. Creek & Robert Forsyth. Chandos Publications (dit is deel 002 in de nieuwe serie "Luftwaffe Library"), 31 mei 2020 . ISBN: 978-1999316518.

    Hardback zonder stofomslag, 230 blz. 245 foto's plus documenten, mappen, technische tekeningen en gedetailleerde opnames. Afmetingen binnenwerk: A4. Platte tekst is 82 mm in blokvorm en tweekoloms. Taal: Engels.
    Inhoud: Het embleem van 7./KG 76 // Introductie // Voorwoord (Diether Lukesch) // Woordenlijst (Glossary) // 15 hoofdstukken.
    Bijlagen: 1. The destruction of F1+MT // 2. Ar 234 Specification and Performance Comparison // 3. The service career of Leutnant Walter Inzinger, III./KG 76 // Eindnoten // Index.

    Duitsers hebben vaak de gewoonte om over hun tijd in de oorlog te spreken over van alles behalve dat ze onderdeel waren van een crimineel regime. Ook hier weer de schrijver van het voorwoord Diether Lukesch, met als eerste een foto in Luftwaffe uniform. Dit is de laatste alinea van zijn voorwoord:
    That such a revolutionary and turbulent technical development demanded sacrifices and will continue to do so in the future can, unfortunately, not be prevented. We, our generation, are nevertheless proud that we lived to experience and played part in forming this epoch.
    Waarom je voorwoord niet beëindigen met een opmerking dat het helaas onder het verwerpelijke systeem waarvoor je in actie kwam geschiedde. Zoiets strijkt me nog steeds tegen de haren.

    Een jaar na het boek van Jan Horn over Kampfgeschwader 76 in het Duits, zie blz. 37 van dit draadje, een goed uitziend en verzorgd boek over dezelfde eenheid door de bekende auteurs Creek en Forsyth in het Engels maar nu alleen over het gebruik van de Ar 234 B-2 in dit Geschwader.

    Met vriendelijke groet en blijf gezond,

    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 22 augustus 2020 om 12:09 Reden: §

  6. #426

    Standaard

    Als ik internet mag geloven is Lukesh na de oorlog piloot bij de KLM en daarna bij de Lufthansa geweest, en is in 2004 overleden.
    Vreemd dat hij dan een voorwoord geschreven zou hebben in een boek wat nog maar enkele maanden geleden verschenen is.
    Of betreft het hier een herdruk of vertaling van een veel ouder boek?

  7. #427
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Dagger.

    Nee hoor, splinternieuwe uitgave.
    Jammer dat Lukesch zijn voorwoord niet afsloot met een datum/jaartal wat vaak het geval is.
    De auteurs hebben jarenlang onderzoek gedaan en misschien heeft hij het voorwoord vroeg geschreven nadat hij van hun voornemen wist.
    Ik heb even gekeken op het fameuze internet en hij is daar inderdaad KLM-vlieger geweest. (De op het internet geplaatste foto in Luftwaffe uniform staat ook bij het voorwoord.)
    Wel apart vind ik deze zin: He got this Job because was born in Austria and had the Austrian nationality. In 1959 he returned to Germany and became a flight captain with Lufthansa.
    Vreemd personeelsbeleid van de KLM. Als Oostenrijker kon hij wèl aangenomen worden. Een beetje bizar.
    En dan vind ik het vreemd dat hij zijn voorwoord in het boek met de door mij geplaatste zin heeft afgesloten.
    Daaruit krijg je een bepaalde indruk van zijn karakter en die kan fout zijn.

    Aanvulling:
    Ik heb vandaag een mail naar de uitgever gestuurd en gevraagd om uitleg over de dood in 2004 en een voorwoord in een uitgave van 2020.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 23 augustus 2020 om 13:07

  8. #428

    Standaard

    Beste Ruud,

    Ik moet je teleurstellen maar Dieter Lukesch is geen KLM vlieger geweest.
    Hij is wel opgeleid bij de KLM.
    In 1956 begonnen vier vliegers aan een opleiding bij de KLM.
    Zij werden opgeleid voor de maatschappij Air-Austria, waarin de KLM ook een belang zou nemen.
    Ter zelfder tijd was ook SAS bezig met het oprichting van een maatschappij in Oostenrijk.
    Uiteindelijk werd het één maatschappij, Austrian.
    Daar zijn deze vliegers bij gaan vliegen.
    Een opleiding volgen bij de KLM wil dus nog niet zeggen in dienst van KLM.

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald

  9. #429
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Ronald.

    Op het internet wordt niet vermeld dat het ging om een opleiding. Daar staat dat hij piloot van de KLM was en dat is door Dagger en mij overgenomen.
    Wij zijn dus niet sceptisch genoeg geweest over dit medium om nog een extra bron aan te boren.
    Mijn dank voor de aanvulling, dit haalt meteen mijn opmerking over het merkwaardige KLM-personeelsbeleid onderuit.
    Mijn excuses aan de KLM voor de gevolgtrekking na het lezen van het internet.

    Groet Ruud en "stay safe".

  10. #430
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Drei Falken, az.jpg
Bekeken: 315
Grootte: 124,0 KBNaam: Drei Falken, rug.jpeg
Bekeken: 275
Grootte: 79,4 KBNaam: Drei Falken, vz.jpg
Bekeken: 267
Grootte: 78,6 KB

    "Drei 'Falken' der II./JG 52 auf der Krim im Luftkampf um die Kertsch-Halbinsel 1943-1944“ - Eine Chronik aus sowjetischen Archiven". Iwan Lawrinenko, Michael Meyer. Helios, 2020. ISBN 978-3-86933-248-2.
    Hardback zonder stofomslag. Afmetingen binnenwerk: 20,2 x 28 cm. Geillustreerd, waaronder een behoorlijk aantal portretfoto's van Russische piloten. Platte tekst is 82 mm breed in blokvorm en tweekoloms, heeft tevens een flinke extra interlinie. Blz 171-200 bestaat uit aanhangsels waaronder 9 kleurprofielen van toestellen, tabellen, noten, afkortingen, geraadpleegde literatuur/archieven. Geen index, dat is jammer.

    Dit boek gaat over de Luftwaffe-piloten Gerhard Barkhorn, Helmut Lipfert en Otto Fönnekold van II. Gruppe JG 52 van 1.11.1943–10.05.1944 in de Krim in chronologische volgorde.
    Zie ook de tekst op de afgebelde achterzijde.

    Groet Ruud en "stay safe".
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 31 augustus 2020 om 19:36

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •