Pagina 34 van 52 EersteEerste ... 24 32 33 34 35 36 44 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 331 t/m 340 van 517

Discussie: Wat voor een luchtvaart boek leest u nu?

  1. #331
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Verkeerde afbeelding. Ik weet niet hoe ik haar moet verwijderen. Dus er maar even tussen door.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  2. #332

    Standaard

    Adri,

    Jouw kaartbeeld zit te hoog. Overschie begint op de foto in de rechterbovenhoek en tussen de 2 bommen zie je de havens.

    Rob B
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden

  3. #333

    Standaard

    Ik had een beeld uit Topotijdreis.nl gemaakt, maar dat komt kennelijk niet over.

    rob B

  4. #334
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Ja, mijn eerste inschatting was dus juist: ik zat verkeerd. Rechtsonder is wel Spangen maar links is Schiedam. Ik had het tracé/ zandlichaam van de nieuwe A20 aangezien voor de Delfshavensche Schie. Die A20 stond nog niet op de Topokaart van 1940.

    Adri

  5. #335
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Naam: Target Marconiplein 2.jpg
Bekeken: 311
Grootte: 134,5 KB Naam: Target Marconiplein_LI.jpg
Bekeken: 297
Grootte: 242,7 KB Adri, ik zie dat anderen me het gras voor de voeten heb weggemaaid. Maar ik had de afbeeldingen al bewerkt dus ik stuur ze toch maar door. Ik heb op de foto wat blauwe puntjes gezet. Het meest rechtse puntje is het Marconiplein met rechts er naast het gebied in Rotterdam west dat verwoest werd. Het industriegebied tussen de Keile- en Merwehaven er onder was het doelwit. Mijn broer Joop was er (bijna) bij betrokken. Vlak voor het bombardement begon gingen de sirenes. Mijn broer zat toen in een tram die op het Marconiplein reed. Nu moesten de trams normaliter stoppen als de sirenes gingen om de passagiers gelegenheid te geven te schuilen. Op de lange duur trokken sommige bestuurders zich daar weinig van aan. Zo ook deze..... Hij reed gewoon verder over de dijk naar de Koemarkt in Schiedam (het tweede blauwe puntje). Terwijl de tram over de dijk reed, begonnen de bommen achter hen te ontploffen op de plek waar ze net had gereden. Volgens mijn broer, die in de aanhangwagen stond, kon hij alles zien en horen; de ontploffingen, het lawaai, het geweld. De tram reed op zijn hoogste snelheid, om zo ver mogelijk van de verschrikking te komen. Mijn broer is 89 jaar geworden, dat weer wel. Op het blauwe puntje links woonde wij. Het is aan mij voorbij gegaan want ik woonde tijdelijk bij een oom in Enschede. Groeten, Jan Jr.

  6. #336
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Dit vind ik baje interessant Jan, ook al ben ik een babyboomer. Het beschreven gebied ken ik goed en over het "vergeten bombardement" van 31 mrt '43 had ik al wel iets gelezen.
    Dus jouw broer reed met die tram over de Schiedamseweg, via de R'damsedijk naar de Koemarkt. En toen was het nog 500 m lopen naar jullie huis in de Nassaulaan. Correct?

    Adri

  7. #337
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Bedankt voor je interesse Adri. Alles correct. Het was 10 minuten lopen van ons huis naar de Koemarkt en de tram. De Schiedamse kant van de dijk heette Rotterdamse Dijk, op het Rotterdamse gedeelte heet het Schiedamse Dijk. Jan Jr.

  8. #338
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    ???
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 november 2018 om 17:34

  9. #339
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    ???

    Plaatsing verwijderd omdat er zomaar 2 ongewenste afbeeldingen tussen de tekst verschenen. Nog niet eerder meegemaakt.

    Sorry.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 november 2018 om 18:49

  10. #340
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Jan.

    Ik heb het boek ook. Vind het interessant en zeer welkom in mijn verzameling. Hier wat aanvulling mijnerzijds:
    "Target Rotterdam. De geallieerde bombardementen op Rotterdam en omgeving, 1940–1945" door Jac. J. Baart en Lennart van Oudheusden. (Boom, 2018). ISBN 9789024420452.
    Paperback. 472 blz. Geïllustreerd, tevens twee kleurkaternen van de zwart/wit foto's in het boek (even wennen), 1 voorin en 1 achter in het boek. Afmetingen: 16 x 25 cm.
    Blz. 387: noten / blz. 423, bijl. 1: overzicht luchtaanvallen / blz. 432, bijl. 2: slachtoffers / blz. 445, bijl. 3: geallieerde vliegtuigverliezen / blz. 447: bronnen / blz. 457: geografisch register / 461: personenregister.
    35 pagina's met noten laat wel zien dat hier veel werk is verricht. De auteurs hebben prima werk geleverd.

    Ik zweer bij gebonden hardbacks, jammer dat dat hier niet het geval is. Ik durf dit boek niet zo ver te openen dat de bladzijden plat liggen want ik weet zeker dat dat de rug geen goed doet.
    Dus lezen met de pagina's rond en dat leest minder prettig als bij een gebonden boek waarbij de bladzijden helemaal plat liggen en ik het boek niet hoef vast te houden.


    Groet, Ruud.


    P.S. Dit draadje heet "De luchtoorlog 1914-1918" Jan. Echt een andere oorlog.
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 27 november 2018 om 22:49 Reden: Berichten staan inmiddels in juiste thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •