Pagina 38 van 52 EersteEerste ... 28 36 37 38 39 40 48 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 371 t/m 380 van 517

Discussie: Wat voor een luchtvaart boek leest u nu?

  1. #371
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Fokker G-1, az.jpeg
Bekeken: 520
Grootte: 217,6 KBNaam: Fokker G-1, vz.jpeg
Bekeken: 467
Grootte: 420,7 KB

    "Fokker G.1 'Jachtkruiser'. Luchtvaart Afdeling". Paul van der Horst. Luuk Boerman. Uitgave Dutch Profile, 2019. ISBN/EAN 978-90-817207-2-4.
    Formaat: A4. Softcover, geniet. 60 blz. incl. omslag. Rijkelijk geïllustreerd.
    Dutch Decal heeft al een aardig aantal titels uitgebracht in deze magazine-achtige serie en de kwaliteit mag nu genoegzaam bekend zijn.
    Soms zie ik wel eens dat er een nummer wordt gegeven door een boekhandelaar maar ik vind zelf geen nummers die aangeven welke plaats een titel in de serie inneemt.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 30 januari 2020 om 16:57

  2. #372
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Bordflugzeug, az.jpeg
Bekeken: 463
Grootte: 453,3 KBNaam: Bordflugzeug, rug..jpeg
Bekeken: 439
Grootte: 51,2 KBNaam: das Bordflugzeug, vz.199.jpg
Bekeken: 437
Grootte: 287,1 KB

    "Das große Bordflugzeug: Arado Ar 95 und Heinkel He 114". Christian König, Axel Kleckert. Helios, 2018. ISBN 978-3-86933-215-4.
    Gebonden hardback. Afmetingen binnenwerk: 20,2 x 27,9 cm. 148 blz. Rijkelijk geïllustreerd, ook met technische tekeningen (geschikt voor modelbouwers). Taal: Duits.
    Voorbeeld van de inhoud:
    Entwicklung der Arado Ar 95 // Entwicklung der Heinkel He 114 // Technische Beschreibung He 114 // Eigen- und Lizenzfertigung He 114 // He 114 im (Kriegs-) Einsatz // He 114 im Export - Export nach Schweden - Export nach Rumänien - Export nach Spanien // Verbleib / Quellen // Bildnachweis // Danksagung // Geen index.

    Een interessant boek over twee minder bekende vliegtuigen van het Derde Rijk. De co-auteur Axel Kleckers deelt op de site http://www.luftwaffe-zur-see.de zijn kennis met de rest van de wereld o.a. over Bordfliegergruppe 196, Kriegsverluste der Seeflieger, de Seenotrettungsdiensten en het Kommando Schiffe und Boote der Luftwaffe.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 30 januari 2020 om 20:29

  3. #373
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Erste am Feind, az.jpeg
Bekeken: 422
Grootte: 465,5 KBNaam: Erste am Feind, rug.jpeg
Bekeken: 404
Grootte: 32,3 KBNaam: Erste am Feind, vz.jpeg
Bekeken: 447
Grootte: 440,4 KB

    "Erste am Feind. Bordflugzeug und Küstenaufklärer Heinkel He 60". Christian König. Helios, 2017. ISBN 978-3-86933-187-4.
    Gebonden hardback. Afmetingen binnenwerk: 20,2 x 27,9 cm. 136 blz. Rijkelijk geïllustreerd, ook met technische tekeningen (geschikt voor modelbouwers). Taal: Duits.

    Voorbeeld van de inhoud:
    Vorgeschichte // Aufbruchstimmung: Heinkels Entwicklungen in den 1920er Jahren // Doppelschlag: zwei Neuentwicklungen für die Seeflieger // Trotz Schwächen mehrheitsfähig: Heinkel He 60 // Technische Beschreibung // Harter Kern: Vom Stahlrohrgerüst zum Rumpf // Klassischer Flächenbau: Tragwerk aus Holz // Leichtmetall und Stoff: die Steuerflächen // Anspruchslos: das Triebwerk BMW VI // Quantensprung: gekielte Aluminium-Schwimmer // Ungewöhnlich: Doppelsteuer für die Besatzung // Nur zur Selbstverteidigung: Bordwaffen // Schleuder: Katapultbetrieb an Bord // Musterbeispiel für Lizenzbauten: die Serienfertigung der He 60 // Nur als Vorserie: Heinkel He 60 C // Volumenmodelle: Heinkel He 60 D und E // Triebwerksfrage: Heinkel He 60-Versuchsmuster // Ohne Pathos: Einsätze in Frieden und Krieg // 1933-1936: Trügerischer Frieden // 1936-1939: Spanischer Bürgerkrieg // 1939-1944: Zweiter Weltkrieg // Verbleib // Verlustlisten // Heinkel He 60 im Export // Quellen // Bildnachweis // Danksagung // Anhang // Geen index.

    Een interessant boek over een minder bekend vliegtuig van het Derde Rijk.

    Groet, Ruud.

  4. #374
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Adler über See, az.181 kopie.jpg
Bekeken: 425
Grootte: 79,2 KBNaam: Adler über See, rug.182 kopie.jpg
Bekeken: 418
Grootte: 58,7 KBNaam: Adler über See, vz.180 kopie.jpg
Bekeken: 424
Grootte: 42,3 KB

    "Adler über See. Bordflugzeug und Küstenaufklärer Arado Ar 196". Christian König. Helios, 2016. ISBN 978-3-86933-163-8.
    Gebonden hardback. Afmetingen binnenwerk: 20,2 x 27,9 cm. 204 blz. Rijkelijk geïllustreerd, ook met technische tekeningen (geschikt voor modelbouwers). Taal: Duits.

    Voorbeeld van de inhoud:
    1. Vorgeschichte - 1.1 Der Urahn: Heinkel He 60 - 1.2 Kurzes Intermezzo: See-Jagdeinsitzer Heinkel He 51 W - 1.3 Früh zum Export freigegeben: die Arado Ar 95 - 1.4 Enttäuschung inklusive: das große Bordflugzeug Heinkel He 114 // 2. Flucht nach vorn: ein neues Bordflugzeug - 2.1 Rasch ausgeschieden: Dornier - 2.2 Chancenlos: Gothaer Waggonfabrik - 2.3 Zu aufwendig: Focke Wulf Fw 62 - 2.4 Genau richtig: Arado 196 // 3. Technische Beschreibung - 3.1 Einfach und gut: Rumpfkonstruktion - 3.2 Platzsparend: das Tragwerk - 3.3 Durchdacht: die Steuerflächen - 3.4 Tausendfach bewährt: Triebwerk und Nebelgeräte - 3.5 Geschweißt und genietet: die Schwimmer - 3.6 Bedienfreundlicher: das Cockpit - 3.7 Überlegen: die Bewaffnung - 3.8 Wirkungsvoll: der Sichtschutz // 4. Hochfliegende Pläne: Serienbau des Seekampfflugzeuges - 4.1 Produktion in Großserie: Arado Ar 196 A - 4.2 Produktion in Kleinstserie: Arado Ar 196 B - 4.3 Geplante Produktion: Arado Ar 196 C - 4.4 Nur auf dem Papier: Projekt E 380 // 5. Verbleib - 5.1 Werknummernblöcke - 5.2 Verlustlisten - 5.3 Erhaltene Arado Af 196 - 5.4 Hinweise für Modellbauer // 6. Quellen // 7. Bildnachweis // 8. Danksagung // 9. Anhang. Geen index.

    Een interessant boek over een bekender vliegtuig van het Derde Rijk dan die uit de twee voorgaande hier geplaatste titels. Zelfs bij Fokker gebouwd.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 30 januari 2020 om 21:35

  5. #375
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht


    "A-17 - The complete history of the Northrop attack planes and its export derivatives". Santiago Rivas, Amaru Tincopa, Nico Braas and Edwin Hoogschagen.
    Lanasta/Violaero. First print, October 2019. ISBN 978-90-8616-271-0. Deel no. 01 van de "Warplane Plus" serie van deze uitgever.

    Softback. Afmetingen: 21 x 27,9 cm. 164 blz. Rijkelijk geïllustreerd. Platte tekst is 3-koloms van 57 mm. Zetwijze: blokvorm. Door de wat smallere kolombreedte krijg je hierbij vaak een wat grotere woordtussenruimte.
    Jammer genoeg ontbreken een inhoudsopgave en index, dat is (voor mij) een misser. Wel is er een bronnenpagina. Taal: Engels.


    Een inhoudsopgave mag je toch verwachten bij dit boek, dat maakt het handelbaarder. Jammer dat het ontbreekt want het boek ziet er verder prima uit hoewel ik het liever als gebonden boek zou hebben gehad. Toch ben ik over het geheel genomen tevreden met dit boek over een weinig beschreven toestel. Elk land waarbij dit toestel in gebruik is geweest wordt behandeld. Het hoofdstuk dat het Nederlands gebruik beschrijft is slechts een klein onderdeel van dit boek, nl. de blz. 145-154.

    Groet, Ruud.
    Bedankt voor je feedback Ruud. Die inhoudsopgave, ja die mist. Er was zoveel materiaal dat binnen een bepaalde hoeveelheid pagina's geperst moest worden. We proberen de inhoudsopgave in een volgende deel er in te krijgen. Toch hoop ik dat je het met plezier nog eens uit de kast pakt!
    Groeten,
    Edwin

  6. #376

    Standaard

    Dag Ruud.

    Heb je misschien gezien of deze foto erin staat, met een verhelderend bijschrift misschien of achterin wat gegevens van IY+YF? Bron: San Diego Air & Spae Museum.
    Naam: He114-SDASM.jpg
Bekeken: 392
Grootte: 173,7 KB
    Laatst gewijzigd door Fogg; 1 februari 2020 om 20:53

  7. #377
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Edwin.

    Sorry hoor maar als ik een non-fiction boek zie zonder index dan denk ik alleen maar "die hebben zich flink wat tijd bespaart" want een index maken is veel werk en moet tot het laatst goed gecorrigeerd worden.
    Ik ben van mening dat ook bij dit boek er nog wel ruimte kon worden gevonden voor een 2-koloms index van een paar pagina's in een kleiner corps en ook een inhoudspagina moet mogelijk zijn.

    Het gevolg van de DTP-komst is dat het grafisch opmaakwerk minder statisch werd. Nu kun je met kleine veranderingen in de instellingen van het opmaakprogramma makkelijk het werk aanpassen, dit geldt ook voor het formaat van de foto's. Als de ontwerper/ontwerpafdeling tenminste niet star blijft vasthouden aan hetgeen zij uitgevogeld hadden.

    In dit boek waren er, volgens mij, diverse mogelijkheden om ruimte te winnen zoals bijvoorbeeld vermindering van de hier ruime extra interlinie, eventueel een paar procent de platte tekst versmallen, de paginagrote foto's verkleinen, eventueel een paar millimeter de zetspiegel verruimen. Laat ik het daar maar bij houden. Een iets kleiner corps had hier niet gekund.

    Maar zoals ik aangaf, ik ben over het geheel genomen tevreden met dit boek maar wilde toch even reageren op je plaatsing.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 2 februari 2020 om 17:56

  8. #378
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Peter.

    De door jou geplaatste foto komt inderdaad voor in het boek, nl. op blz. 101. Het bijschrift luidt: Diese He 114 A-2 (IY+YF) war für den Export nach Schweden vorgesehen, und trug insofern die laufende Nummer "45".

    Verder komt hij nog voor op twee foto's op blz. 105 tezamen met eenmaal de IY+YK en op een andere met de IY+YG (Werknr 2303). Omdat het slechts één letter scheelt met die IY+YG neem ik aan dat de IY+YF Werknr. 2302 had.

    Achter in het boek staat nog een lijst van de He 114's met wat nog bekend is als levensloop.
    Bij Werknr 2302 (geen registratie vermeld) staat He 114 A-2.
    Laatste bekende eenheid: Fliegerwaffenschule (See) Bug.
    Bij Bemerkung: 1939/40 Export an Dänemark/Schweden vorgesehen, nicht ausgeliefert. Verbleib unbekannt.
    Het verdrag met Denemarken werd op 1.4.1940 getekend maar door Unternehmen "Weserübung" op 9.4.1940 werd de levering verhinderd. Op 30.6.1940 plaatste Zweden een tweede bestelling van 27 machines. Van de totale 2 bestellingen van 39 machines heeft Zweden er slechts 12 geleverd gekregen, nl. Werknrs 2267, 2273, 2275, 2276, 2278, 2283, 2286, 2296, 2303, 2372, 2380 en 2538.

    Het toestel met Werknr 2303, de IY+YG (ook een He 114 A-2) had als laatst bekende eenheid de Fliegerwaffenschule (See) Parow.
    Daar staat bij Bemerkung: Export an Schweden, schwedisch Werknr. 4012. Kennzeichen Seitenleitwerk 27, später 42, am 24.2.1949 nach 417 Betriebsstunden a.D.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 3 februari 2020 om 12:02

  9. #379

    Standaard

    Dank je wel voor het uitgebreide speurwerk!

  10. #380

    Standaard

    Ruud Ik ga een stukje met je mee. Op zaterdag even naar Aalsmeer gereden en daar de Dutch Profile uitgave over de Fokker G-1 gekocht. Zoals altijd bij deze uitgaven valt er niet heel veel te lezen, maar is er door de vele foto's genoeg te genieten.


    Ook weer wat geleerd, want ik wist niet dat het LVA driekleuren systeem op kleuren van de Franse l'Armee de L'Air waren gebaseerd, maar dat het schema waarschijnlijk gebaseerd was op het standaard schema dat de RAF toepaste op hun twee motorige toestellen.


    Met groet,
    Huub

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •