Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 14 van 14

Discussie: Fokker en Platz

  1. #11
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Stef,

    Bedankt voor de tip. Ik heb beide boeken echter al besteld - jammer genoeg voor niet zo'n goede prijs als de deze. Hopelijk weet iemand anders er zijn voordeel mee te doen!

  2. #12

    Standaard

    Kritiek op Anthony Fokker
    Het is al weer jaren geleden dat ik het boek “The creative years” geschreven door A.R. Weyl en verschenen in 1965, heb gelezen. Nu heb ik het weer eens goed doorgekeken. Echt technisch kan ik het niet beoordelen. Dat laat ik graag aan experts over. Het boek geeft zeer gedetailleerde informatie over het wel en wee van Fokker tot 1923 m.n. over de ontwikkelde en gebouwde Fokkervliegtuigen. De Duitser Weyl had het niet zo op Anthony Fokker. In het begin van het boek noemt hij Fokker toen hij in 1918 naar Nederland vluchtte “a world –famous personality and a criminal” (p. 10). Hiermee is meteen de toon gezet en doet afbreuk aan het toch bijzonder interessante boek. Het hele boek van Weyl is opgezet om meer eer te geven aan Reinhold Platz, Fokker ’s medewerker voor jaren. Platz, van origine lasser en later constructeur, was volgens Weyl de man achter de meeste Fokker-ontwerpen gedurende de Eerste Wereldoorlog en niet Fokker zoals Fokker in zijn autobiografie ”De vliegende Hollander” beweert. Weyl breekt in zijn boek op een subjectieve, uiterst kritische en soms sarcastische toon bijna al het werk van Anthony Fokker af. Het komt er op neer dat Fokker toch maar heel weinig heeft gepresteerd en eigenlijk deugde er maar weinig aan deze Nederlander.
    Door het vroegtijdig overlijden van Weyl in 1959 is het boek pas na zijn dood verschenen waardoor bronnen en literatuurverwijzingen ontbreken. Hierdoor is het moeilijk om het waarheidsgehalte van Weyl’s beweringen te toetsen.
    Conclusie: In “The creative years” krijgt alleen Platz alle eer en blijft er van Anthony Fokker weinig over. In zijn autobiografie trekt Fokker alles naar zich toe. De waarheid zal, zoals in dit soort situaties meestal het geval is, ergens in het midden liggen. De een kon niet zonder de ander. Beide boeken zijn te subjectief.
    Een juister en objectiever beeld over Anthony Fokker en ook Reinhold Platz geeft de biografie “Fokker; een vervlogen leven” door Marc Dierikx, verschenen in 2014. Deze uitstekende biografie verdient het om zo snel mogelijk in het Engels te worden vertaald. M.n. inwoners van Groot-Britannië lezen alleen maar Engels zodat ze verstoken blijven van het werkelijke verhaal over Anthony Fokker.
    Weyl, die in de dertiger jaren van de vorige eeuw van Duitsland naar Engeland vluchtte, zette zijn loopbaan daar voort als testvlieger en motordeskundige. Ook was hij geruime tijd directeur van een kleine vliegtuigfabriek. In Duitsland was hij vóór 1933 aan de Berlijnse technische hogeschool en aan het Duitse ministerie van defensie verbonden. Luchtvaarttechniek was hem dus niet vreemd. Hij heeft in zijn Duitse tijd veel informatie over Fokker verkregen. (Algemeen Handelsblad, 29 mei 1965).
    Wim Snieder (wiak)

  3. #13

    Standaard

    Nog een aanvulling op bovenstaande. Niet elke vliegtuigbouwer heeft ook zijn eigen vliegtuigen ontworpen. Neem als voorbeeld Donald Douglas. Hij heeft de DC-1, 2 en 3 ook niet ontworpen, maar toch was Douglas een grote naam in de vliegtuigbouw. Zo moet Anthony Fokker ook worden gezien.

  4. #14

    Standaard

    Natuurlijk had Anthony Fokker bepaalde kwaliteiten. Niet allemaal hele goede.
    De vraag is of Platz, de lasser, veel van zijn beroemdste vliegtuigen ontworpen heeft. Eerder zei ik dat ik geloofde van wel, maar wat weet ik er eigenlijk van. Niet veel.
    Dit artikel lijkt best goed geïnformeerd, en noemt ene Franz Möser als ontwerper vam de D.VII onder meer.

    https://www.historynet.com/fokkers-fabulous-flying-coffin.htm


    Ook interessant, over Fokker en Junkers:
    https://www.ufv.ca/jhb/volume_3/volume_3_byers.pdf

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •