Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Fokker en Platz

  1. #1
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard Fokker en Platz

    Hallo allemaal,

    Er is schijnbaar nog veel debat over op wiens naam de Fokker ontwerpen staan, die gemaakt zijn na het overlijden van Kreutzer. Zowel de militaire vliegtuigen als de vroege passagiersvliegtuigen. Of dit nou Fokker was, of Platz, of dat hij een ontwerpteam had..

    Ik heb Fokkers autobiografie gelezen en ook Weyl's boek, Fokker The Creative Years. Geen van beide komen van een echt betrouwbare bron, lijkt me zo.

    Ik heb onlangs Fokker Verkeersvliegtuigen en Fokker Bouwer aan de Wereldluchtvaart in bezit gekregen en die zal ik ook eens door gaan spitten.

    Kunnen jullie misschien nog andere bronnen/literatuur aanraden, Nederlandse of anderzijds? Of wellicht nog andere informatie over deze kwestie?

    Bedankt,

    Joris

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    De rol van Platz is altijd onduidelijk geweest. Er zijn auteurs die zijn rol binnen het bedrijf minder belangrijk hebben willen doen voorkomen. Toch denk ik dat hij wel degelijk hoofdverantwoordelijke was, en dat Fokker slechts een toetsende taak had (als hij al in Nederland was). Dan was er ook nog Walther Rethel, ontwerper van de Fokker F.VII en later kwam Bertus Grase die de F.VII heeft ge-update.

  3. #3
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Bedankt voor je reactie.

    Maar is het boek van Weyl de enige bron over de rol van Platz? Of zijn er meer concrete bronnen hiervoor.

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Er is wat aan de hand met het boek van Weyl. Peter Grosz heeft aan de hand van allerlei archiefstukken aan kunnen tonen dat Weyl bij het schrijven van zijn boek het niet zo nauw nam met het beschrijven van de geschiedenis en zo zijn eigen "interpretatie" had van een aantal zaken.

    Het is moeilijk uit te leggen. Lees bijvoorbeeld:
    http://www.crossandcockade.com/Uploa...Correction.pdf

  5. #5

    Standaard

    Henri Hegener en Thijs Postma geven in hun boeken aan Platz wel een heel belangrijke rol en ik ben ervan overtuigd dat dit juist is. Anthony ontwierp in elk geval niks. Hij was piloot, zakenman, knutselaar en opschepper, maar geen ingenieur.

    In mijn boek over de D.21 schrijf ik een telegram dat Anthony naar Nederland stuurde nadat hij Erich Schatzki had aangenomen (kennelijk helemaal op eigen houtje). Daarin noemt hij zichzelf nog steeds de chef-constructeur, maar dat is bespottelijk. Hij woonde niet eens in Nederland.

    Platz was ook maar een lasser van oorsprong en dat is opmerkelijk, maar het past wel bij Fokker. Anthony had een hekel aan wetenschappers en de werkwijze van het bedrijf was heel ambachtelijk. Toen Albatros D.VII's ging bouwen bleken er niet eens behoorlijke bouwtekeningen te bestaan.

    Het boek van Hegener heet 'Fokker - the man and the aircraft.' Het zal misschien niet makkelijk te vinden zijn.

    Peter
    Laatst gewijzigd door Fogg; 5 maart 2012 om 22:11

  6. #6
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Bedankt, die zal ik eens op proberen te zoeken!

    Ja, ook toen Fokker juist in Nederland zat kwamen de ontwerpen nog uit Duitsland...

  7. #7
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Waren de D.VII's die Albatross bouwde ook niet nog eens beter dan de Fokker exemplaren?
    Dat beeld, van machines waaraan continue gesleuteld moet worden om ze echt helemaal goed te krijgen zie ik ook bij mijn onderzoek naar de C.5. Ook de Noorse C.5'en waren, na veel sleutelwerk, beter dan het originele Fokker product.

  8. #8
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Reinhold Platz article in C&C

    Hier een interessante discussie waar de rol van Platz te discussie wordt gesteld.

    Voor egen van beide standpunten lijkt concreet bewijs te zijn. Ik heb wel dat boek van P. Grosz 2ehands besteld..kan ik mijn Duits weer eens afstoffen!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Waren de D.VII's die Albatross bouwde ook niet nog eens beter dan de Fokker exemplaren?
    Dat beeld, van machines waaraan continue gesleuteld moet worden om ze echt helemaal goed te krijgen zie ik ook bij mijn onderzoek naar de C.5. Ook de Noorse C.5'en waren, na veel sleutelwerk, beter dan het originele Fokker product.
    Yep,de vliegers hadden liever een D.VII van Albatros, zegt men. De Fokkers werden gewoon niet volgens industriële normen gebouwd denk ik.

    Later werd dit denk ik wel beter, toestellen als de D.17 en D.21 zaten goed in elkaar en vlogen scherp. Maar de monteurs waren minder enthousiast. Bovenvleugels van C.10's waren bijvoorbeeld nog steeds niet onderling uitwisselbaar doordat de boorgaten voor de stijlen niet op dezelfde plaats zaten.

    Het grootste probleem was in die latere jaren denk ik dat Fokker zich liever niet bemoeide met de motoren, bewapening en andere spullen die de klanten erin wilde hebben, als het niet goed werkte was dat hun probleem.

    Peter

  10. #10
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Fokker - Platz

    Jorri,

    Op Marktplaats wordt het boek van Hegener ; "Fokker The Man and the Aircraft" aangeboden, samen met boek; 40 jaar militaire luchtvaart

    Vraagprijs is absoluut niet teveel. (en Zwijndrecht niet te ver)
    Misschien is het wat voor je

    Marktplaats.nl > Boeken over (militaire-) luchtvaart. - Boeken - Vervoer en Transport

    Succes, Stef

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •