Pagina 1 van 4 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34

Discussie: Wat voor vliegtuig is dit?

  1. #1
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard Wat voor vliegtuig is dit?


  2. #2

    Standaard

    Heet wel iets van een Junkers, maar de details weet ik helaas niet.

    Groet,

    Mathieu.

  3. #3

    Standaard

    Lijkt mij een Junkers F-13.

    Jan

  4. #4
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan vd Heuvel Bekijk bericht
    Lijkt mij een Junkers F-13.

    Jan
    Ja dat komt er heel dicht bij. Toch ben ik niet helemaal overtuigd..

  5. #5

    Standaard

    denk ook de Junkers F-13

    Wasserflughäfen Köln

  6. #6
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo.

    Het lijkt inderdaad een F-13 maar bij dit Junkers produkt is het niet zo makkelijk (voor mij) om exact te kunnen zeggen welke uitvoering het is vanwege de hoeveelheid variaties in motor en romp tijdens zijn ontwikkeling van 1919 tot en met 1930 (de F13kä en F13keW [See-Flugzeug]).
    De eersten hadden een wat vreemd staartje, schuin oplopend. Deze heeft een andere vorm, het kielvlak zelfs doorlopend tot onder de romp, en volgens mij kom je dan meer richting F13ge/See en dan zit je reeds in 1929. Maar de ge zou dan weer de romp van de W33 hebben en dat maakt het voor mij moeilijker omdat ik geen foto's van eerdere uitvoeringen dan de F13ge heb gezien waar die staart aanwezig is. Jammer dat deze foto niet scherper is.

    Junkers kenmerken voor verandering:
    g - veranderde romp
    e - verbeterde of nieuwe motor

    Ruud van Ommeren.

  7. #7
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Misschien is het een Ju 52 1/m(die had geen stermotor)?? daarvan zijn er 5 gebouwd, 't zou kunnen dat er dit een is met drijvers.

  8. #8

    Standaard op 1000aircraftphotos


  9. #9
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Bedankt voor de reacties.

    Blijkbaar zijn er zoiezo talloze varianten geweest van die Junkers eenmotorige laagdekkers.....

    Dat kielvlak dat doorloopt was mij ook opgevallen, en dat betekent ook dat bovenstaande foto niet kan kloppen.

    Zou dit vliegtuig een open cockpit hebben of klimmen de piloten door de raampjes?

    Ook het zwarte vlak op de neus is anders dan alles wat ik zie op internet.....maar dat kan ook nog de schaduw van de piloot zijn?

  10. #10
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Jorri.

    In het begin had de F13 een open cockpit met daarvoor kleine windschermpjes die niet eens tot de volledige hoogte van de cockpit kwamen. Later zie je diverse soorten ramen in de cockpit waarbij het lijkt of sommige gebruikers hun eigen technische dienst aan het werk hadden gezet.

    Op de foto staan de voorste personen in de cockpitruimte (op de zitting lijkt mij) maar het vreemdst vind ik de positie van de achterste persoon. Het lijkt wel of die uit een opening boven in de romp komt en daarvan is mij niet bekend.

    Om maar even de moeilijkheidsgraad te tonen omtrent het aantal varianten...
    F 13a,
    F 13ba, ca, da, fa,
    F 13bi, ci, di, fi,
    F 13be, ce, de, fe,
    F 13ge, he, ke,
    F 13co, fo, ko,
    F 13fy,
    F 13k ...om maar eens een aantal te noemen.
    En dat is niet eens alles want er was bijvoorbeeld ook F 13d1e, met een cijfer er tussen en zo gaat het maar door, bijvoorbeeld /See met drijvers, de F13kä en F13keW [See-Flugzeug] had ik al eerder genoemd.

    Het was een vliegtuig dat erg populair was als je nagaat dat er van de F13's totaal 322 exemplaren gebouwd zijn die over de hele wereld actief waren. Alleen in de USA was het geen succes maar dat is een heel verhaal.

    Ruud van Ommeren.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •