Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Oud stationgebouw Vliegveld Ypenburg

  1. #1
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard Oud stationgebouw Vliegveld Ypenburg

    Net als het oude stationsgebouw van vliegveld Welschap, bestaat het oude stationsgebouw van Ypenburg ook nog. Het voormalige vliegveld wat officieel in 1992 gesloten werd, is thans een vinex wijk. Verstopt in een hoekje van het voormalige vliegveld ligt verscholen tussen de bomen en andere beplanting het oude stationsgebouw. Gebouwd in 1936 naar een ontwerp van Brinkman&van der Vlugt.



    De laatste foto is gemaakt aan de vroeger vliegveld zijde, het platform wat er ooit voor lag is nu verdwenen. Aan de voorkant staat nog steeds het naambordje ILSY-plein, naar de bekende na-oorlogse luchtvaartshows die ooit hier gehouden werden.

  2. #2
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Wat is de huidige bestemming van het gebouw? Is het vrij te bezichtigen?

    Het ligt er daar wel heel mooi & vredig bij.

  3. #3
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Er zit in de kelder een museum-achtig iets. Maar dat is vrijwel gesloten. Verder ligt het ingeklemd tussen snelwegen en een industrieterrein, erg zonde.
    Het begint ook wat te vervallen, tenminste die indruk kreeg ik toen ik er ongeveer twee jaar terug was.

  4. #4

    Standaard

    Ik woon niet ver van het voormalige vliegveld, zo af en toe neem ik er een nostalgisch kijkje. Het stationsgebouw staat als monument op de nominatie te worden opgeknapt, maar dat schiet niet op. Herbestemming is hierbij het probleem, want kantoren en creches zijn er al genoeg, andere bestemmingen zijn moeilijk denkbaar. Eigenaar van het complex is BOEi.
    In de kelder van het gebouw was het kleine museum van de Historische Vereniging Buitenplaats Ypenburg gevestigd, dit museum was vooral gewijd aan de Slag om Ypenburg in de meidagen 1940. De vereniging is nu verhuisd naar het winkelcentrum. Een ander overblijfsel van het vliegveld is de na-oorlogse verkeerstoren, elders in de wijk, en ook daarvoor zijn plannen.
    Zie ook HVBY - Historische Vereniging Buitenplaats Ypenburg
    Spontane vrije bezichtiging is niet mogelijk, wel incidenteel zoals op monumentendagen.
    Groet uit Delft, Gert.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •