Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Messerschmitt Me-109 vliegveld Bergen (NH)

  1. #1

    Standaard Messerschmitt Me-109 vliegveld Bergen (NH)

    Dit heb ik ruim 10 jaar geleden ooit eens gekocht. Het is een houten model uit de Tweede Weldoorlog van de Me-109, maar kijk goed de sokkel is gemaakt van een stuk propeller en daarop staat: Andenken an Kriegsjahre 1940-42 Bergen N-H. Het viegtuig staat op een bonscherf en daarom heen een zuigerveer. Het mooie is dat op de achterkant van de sokkel alle namen van (alle) Duitse vliegers zijn vermeld. Helaas lukte het mijn niet een scherpe foto hiervan te maken. Een mooi stukje luftwaffe-geschiedenis uit Nederland.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 27 december 2017 om 15:53

  2. #2
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Is het overgeverfd?
    Ik zie namelijk niet de Swastika op het kielvlak.
    Als het uit die tijd komt moet dat er volgens mij echt op staan.
    Maar het is wel een bijzonder bezit wat u heeft.

  3. #3

    Standaard

    De Swastika kan erop gezeten hebben en dat deze na de oorlog eraf gehaald is. Misschien weet iemand van jullie of het logo naast de cockpit gerelateerd is aan de jachtgroep die op Bergen toendertijd was gestationeerd.

  4. #4
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Het ziet eruit als een Edelweiss? Op bergen hadden, zo ver ik weet, een schoppen aas in een wybert vorm en een soort kruis in een schild vorm.

  5. #5

    Standaard

    Ik wil de herkomst niet in twijfel trekken, maar ik vind het verrassend dat Duitsers de afkorting NH gebruiken. Ik had het logischer gevonden als er 'Bergen, Holland' op had gestaan om deze plaats te onderscheiden van de tientallen andere plaatsen in het Derde Rijk en de bezette gebieden die Bergen heten.

    De code en het embleem lijken toe te behoren aan Aufkl. Gr.14 in Libië, met Hs 126's en Storchs.
    Laatst gewijzigd door Fogg; 31 maart 2012 om 19:32

  6. #6

    Standaard

    Hoi Martin,

    Prachtig model! Zijn de namen ook leesbaar? Als dat zo is, kun je er dan een paar plaatsen hier? Misschien valt lands die weg iets uit te zoeken.

    Groet,

    Mathieu.

  7. #7

    Standaard

    Hoi,

    Zoals Fogg al schreef behoort de code 5F bij AufklGr.(H) 14, het embleem lijkt te behoren bij 2.(H)/AufklGr14. Het lijkt erop dat deze eenheid inderdaad met de 109G gevlogen heeft. Of een van hun toestelen inderdaad met 5F+AK gevlogen heeft is op het moment niet te zeggen. Met dank aan Peter D Evans.

    Groet,

    Mathieu.

  8. #8
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Ik zelf vermoed dat het model, mocht het echt uit die tijd zijn, waarschijnlijk later is overgeschilderd.
    En dat men decals, over van een bouwdoos, er op geplaatst hebben.
    En die met Bergen niets te maken hebben.

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Martin.

    Het Edelweiss geeft niet de oplossing maar 5F. Dat behoorde toe aan Aufklärungsgruppe 14 en wel 2.(H)/14.

    Hier wat gegevens:

    Die 2. Staffel wurde am 1. Oktober 1937 in Münster aus der 2. / Aufklärungsgruppe 114 aufgestellt und am 1. November 1938 zur 2. / Aufklärungsgruppe 12 umbenannt. Am gleichen Tag wurde die Staffel in Köttingbrunn aus der 2. / Aufklärungsgruppe 18 neu aufgestellt und mit der Hs 126 ausgerüstet. Im September 1939 flog die Staffel Aufklärung über Polen für das XVIII. Armeekorps über Südpolen. Während des Westfeldzuges 1940 flog die Staffel hier Aufklärungseinsätze für das XVIII. Armeekorps über Luxemburg, Belgien und Frankreich. Anschließend wurde die Staffel zur Überwachung der schweizerisch-französischen Grenze eingesetzt. Ende 1940 wurde die Staffel für die Verwendung in Afrika umgerüstet und Anfang 1942 nach Afrika verlegt, wo sie dem Deutschen Afrika-Korps zugeteilt wurde. 1942 wurde die Staffel allmählich auf die Me 109 und die Me 110 umgerüstet. Nach Aufgabe Afrikas wurde die Staffel in Italien eingesetzt und am 1. November 1943 in 1. / Nahaufklärungsgruppe 11 umbenannt.

    Echter is van Bergen niet bekend of deze voor kortere of langere tijd enige toestellen van 2.(H)/14 heeft gehad. Zie hieronder:

    Known bases:

    Münster, 1.10.37 - 1.11.38
    Köttingbrunn, 1.11.38 - 8.39 (Hs 126)
    Sillein, 8.39 - 9.39
    Hastenrath, 10.40
    Ain-el-Gazala, 4.41 - 11.41 (Bf 110/Bf 109)
    Bir el Gabr, 11.41
    Martuba, 12.41
    Benina, 12.41
    Arco Philaenorum, 12.41 - 1.42
    Agedabia(?), 2.42
    Martuba, 3.42 - 4.42
    Germany, 4.42 - 11.42 (Bf 109)
    Trapani, 11.42
    Tunis*, 11.42 - 4.43
    Reggio, 5.43 - 9.43
    Marsigliana, 9.43 - 11.43

    * forward or alternate bases: El Aouina, Gabes and Kairouan.

    Ruud van Ommeren.

  10. #10
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Martin.

    In mijn verzameling heb ik een boek dat uitsluitend over 2./(H)/14 gaat. Helaas alleen over de Afrika-periode.
    In een soort inleiding staat dat ze gestationeerd waren in Aalter (België) en in oktober 1940 naar Fürstenwalde werden overgeplaatst in voorbereiding op hun missie in Afrika.
    Het feit dat de eerste eigenaar van het model Bergen en 2./(H)/14 koppelt kan ook betekenen dat hij later bij dit onderdeel kwam omdat nergens in mijn bronnen ook maar iets over Bergen en dit onderdeel te vinden is.

    Het genoemde boek is "Recon for Rommel. Die 2.(H)/14 - Rommels Nahaufklärer in Afrika" (auteur Stefan Ommert). Het is een prachtig uitgevoerd boek voornamelijk bestaand uit foto's. Een zeer groot deel, zo'n 75-80 pagina's in kleur. Het boek is trouwens bi-lingual, Duits en Engels. Formaat iets groter dan A4 oblong.

    Verkrijgbaar (o.a.) bij:

    Christian Schmidt Fachbuchhandlung

    Ruud van Ommeren.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •