Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23

Discussie: Messerschmitt Me-109 vliegveld Bergen (NH)

  1. #11
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    De volgende eenheiden waren actief op bergen ;
    vanaf 29 juni 1940 9./JG 54 ' Grunherz " - ME 109 - ( later dat jaar overgeplaatst naar frankrijk ivm de slag om Engeland )
    Op 27 september 1940 kwam E./JG 54 ( ME 109 ) aan op Bergen . ( ze bleven tot januari 1941 )
    In 1942 verbleef het 2./JG 53 op bergen en van mei 1942 tot juli 1942 het 10./JG 1 met de focke wulf 190 .
    Tevevens werd Bergen gebruikt door het 4./NJG 1 ( ME 110 ) vanaf november 1940 tot juni 1944 voor de nachtjacht ( de oorsprongkelijke basis was Leeuwarden , Bergen was een ersatzhafen)
    Vanaf 10 juni 1944 werd Bergen vernietigd ivm met het feit dat het te dicht op de kust lag vanwege landingen.
    In januari 1945 is Bergen vrijgegeven voor de landbouw.
    Andere toestellen die actief waren vanaf Bergen zijn een JU 52 " Mausi " ( voor het ruimen van magnetische mijnen op de konvooiroute Rotterdam - Den Helder )
    Gotha GO 145 , een buitgemaakte Renault Coudron ( voor koeriersdiensten ), Fiesler Storch en een FW 58 "Weihe "

  2. #12
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Martin.

    Ik weet niet of je op de link hebt gekeken van Christian Schmidt Fachbuchhandlung die ik eerder heb gegeven v.w.b. het boek dat ik eerder noemde maar daar staat 5F+AK op de cover (en ook nog in het boek zelf), het is de registratie van een Hs-126.

    Ruud van Ommeren.

  3. #13
    Geregistreerd
    23 december 2010
    Locatie
    Diemen
    Berichten
    38
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Verbeek Bekijk bericht
    Is het overgeverfd?
    Ik zie namelijk niet de Swastika op het kielvlak.
    Als het uit die tijd komt moet dat er volgens mij echt op staan.
    Maar het is wel een bijzonder bezit wat u heeft.
    Het kan goed dat dit model in Duitsland is gebouwd/ten toon gesteld.
    De swastika is daar nl. bij wet verboden.
    De huisregels van Portal - Kartonbau.de - Alles rund ums Kartonmodell worden als volgt afgesloten:

    10. Have fun cardmodelling!
    (*) A note for foreign members: In Germany (and therefore in this forum) it is illegal to show swastikas as they occur on a lot of german models from WWII.
    These need to be covered in your photos. Thank you.

  4. #14
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Volgen het opschrift komt het uit ongeveer de jaren 1940 - 1945 vermoed ik.
    Als het uit die tijd komt hoef de swastika er niet af want het is dan een historisch object.
    Daarom is mijn vermoeden dat het over is geverfd en met nieuwe decals voorzien die niets met de historie van het object hebben te maken.

  5. #15
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Heller heeft een 1/48 model gemaakt van de Henschel Hs-126 met de registratie 5F-AK en een Edelweiss erbij.
    Lijkt me goed mogelijk dat iemand het model ooit heeft willen opknappen en gewoon deze decals ervoor gebruikt.

  6. #16

    Standaard

    Bedankt voor jullie commentaar, ik denk ook dat het is overgeschilderd en dat de decals er later een keer zijn opgezet. Als iemand zoiets na de oorlog maakt lijkt mij dat hij/zij er 1940-1945 opzet en niet 1940-42 Bergen (NH). Ook zal hij niet de namen van zijn kameraden op de achterkant vermelden. De voet is een stuk propellerblad met daarop een bomscherf en een zuigerveer. Deze komen echt uit die tijd. Daarnaast moet hij het vliegveld ook hebben gekend. Kortom nog meer vragen....

  7. #17
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Ik ben best nog wel nieuwschierig naar de namen die er op staan.
    Laatst gewijzigd door jan wullink; 2 april 2012 om 17:58

  8. #18

    Standaard

    Ik zal kijken of ik er een goede foto van kan maken, het is allemaal wel in hand geschreven en moeilijk leesbaar.

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Amonhorus Bekijk bericht
    Bedankt voor jullie commentaar, ik denk ook dat het is overgeschilderd en dat de decals er later een keer zijn opgezet. Als iemand zoiets na de oorlog maakt lijkt mij dat hij/zij er 1940-1945 opzet en niet 1940-42 Bergen (NH). Ook zal hij niet de namen van zijn kameraden op de achterkant vermelden. De voet is een stuk propellerblad met daarop een bomscherf en een zuigerveer. Deze komen echt uit die tijd. Daarnaast moet hij het vliegveld ook hebben gekend. Kortom nog meer vragen....
    Hoi Martin,

    Ongetwijfeld een orgineel model uit die jaren, maar waarschijnlijk jaren later door een ondeskundige persoon geschilderd. Hoe dan ook een mooi stuk en hopelijk is er een naam te ontcijferen die meer info kan opleveren.

    Groet,

    Mathieu.

  10. #20
    Geregistreerd
    9 januari 2010
    Locatie
    Ijsselstein
    Berichten
    177

    Standaard

    Jeetje wat gaan jullie ver met uitzoeken! Dat jullie daar tijd en zin aan besteden!
    Ik vind het een super ding alleen jammer dat ik niet heb haha

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •