Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Dornier Do-24K naar Indë

  1. #1
    Dirk Swierstra Guest

    Standaard Dornier Do-24K naar Indë

    Alle Dornier 24K toestellen zijn per Nederlands koopvaardij schip naar Nederlandsch-Indië overgebracht.
    De eerste drie toestellen zijn vanuit Hamburg vertrokken, de rest vanuit Rotterdam. Van een aantal van deze toestellen is mij niet bekend met welk schip dit is gebeurd. Kan iemand mij van de volgende vliegboten: de X-2, X-3, X-6< X-8, X-9, X-13, X-14, X-15, X-16, X-22 en de X-28 vertellen op welk schip zij naar Indië zijn gebracht?.

  2. #2

    Standaard Verscheping Dornier 24´s naar Indië

    Beste Dirk Swierstra,

    Wat er over de verscheping van de Dornier 24´s naar Nederlands-Indië bekend is, is terug te vinden in het boek ´Verkennen en Bewaken´ van Nico Geldhof (een uitgave van het toenmalige Instituut voor Maritieme Historie uit 1979). In dat overzicht ontbreken helaas de nummers waar je om hebt gevraagd. Ook het boek ´Dornier 24´ van Prudent Staal en Pieter van Wijngaarden heb ik hierop nageslagen, maar hierin geen aanvullende informatie over de verscheping gevonden. Dus het antwoord is in de literatuur niet terug te vinden.

    Volledigheidshalve heb ik de bladzijden uit het boek van Geldhof bijgevoegd bij dit bericht.

    Met vriendelijke groet,
    Gerben Tornij
    Amersfoort

  3. #3

    Standaard

    Hoi,

    Zijn er ook foto's bekend van de toestellen aan boord van de schepen? Ben benieuwd of ze als deklading meegingen of, gedemonteerd, in het ruim.

    Groet,

    Mathieu.

  4. #4
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Ongetwijfeld als deklading .
    De luikhoofden van dit soort schepen liet het niet toe dat ze naar beneden konden.

  5. #5

    Standaard

    Hoi,

    Iets meer over een van de schepen, de X12, 33 en 35 gingen met dit schip:
    Kombuispraat &bull; Toon onderwerp - gezocht "Kota Agoeng"

    Moet toch ook als deklading best wel lastig geweest zijn!

    Groet vanuit Singapore,

    Mathieu.

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Deze stond al weer heel wat jaartjes terug op het oude Airwarfareforum. Herkomst is mij niet bekend helaas.

  7. #7

    Standaard

    Hoi,

    Mooie plaat Edwin, zou dus de X-25 kunnen zijn welke 3 juni 1939 verscheept werd met de Japara.

    Groet,

    Mathieu.

  8. #8

    Standaard

    Tussen twee haakjes, als iemand weet met welk schip het prototype van de Fokker D.21 naar Indië is verscheept, houd ik me aanbevolen.

  9. #9
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard

    Volgens Nico Geldhof's '70 Jaar Militaire Luchtvaart Dienst' werd X-37 niet verscheept naar NEI maar bleef op De Kooy waar het op 4 februari 1942 door een bombardment werd vernield.
    Het moet dus in Duitse dienst zijn genomen. Weet iemand wat de Duitse registratie was? Misschien een foto?

  10. #10

    Standaard

    Jos,

    De X-37 is op 8 mei 1940 met het ms Kota Inten vanuit Rotterdam verscheept naar Indië.
    In Indië is de vliegboot uitsluitend ingezet bij de voortgezette vliegopleiding.
    Tijdens het bombardement op Morokrembangan van 3 februari 1942 is de boot verloren gegaan.

    Rob B

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •