Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Dubbelstaarters

  1. #1

    Standaard Dubbelstaarters

    Ik dacht altijd dat, afgezien van enkele toestellen van voor en tijdens de eerste wereldoorlog, de Fokker G.I het eerste ontwerp was met twee staartbomen.

    Nu heb ik onlangs in de Verenigde Vleugels gelezen dat de Stearman-Hammond Y al in 1934-36 ontwikkeld is. Van 1937 t/m 1939 heeft zo'n toestel bij de KLM gevlogen, met name om piloten te laten wennen aan neuswielen. Daarna is het aan de RAF verkocht dat het tot 1942 gebruikt heeft.

    Het Aviodrome heeft enkele van deze toestellen weten te bemachtigen en gaat twee toestellen restaureren.

    Kent iemand nog meer interessante toestellen met twee staartbomen, behalve de FW-189 en P-38?

  2. #2

    Smile

    Hey Rene,

    Er zijn echt best veel toestellen gebouwd met twee staartbomen. In de Eerste Wereldoorlog begon het eigenlijk al. Wat dacht je van de Caudron die bij de LVA gevlogen heeft? Je had ook nog de Blohm und Voss Bv138, De Havilland DH.110 Sea Vixen, Fokker F.25, Fokker D.23, Notrthrop P.61 Black Widow en zo kan je nog wel even doorgaan.

    Wat jij misschien bedoelt, is dat Fokker het voor het eerst toepaste op een gevechtsvliegtuig met meerdere taken. Tenslotte moest de Fokker G.1 alles kunnen, waardoor het eigenlijk niet superieur uitblonk in een taak.

    Als ik je wat aan mag raden, als je geinteresseerd bent in historie van dubbelstaarters, kan ik je op Nederlands gebied de Stichting Fokker G.1 aanraden, het boekje over de Fokker D.23 door Willem Vredeling, en natuurlijk een abbonement op de nieuwsbrief van het Aviodrome.

    Meer informatie:
    www.fokkerg-1.nl
    www.aviodrome.nl
    http://www.aviationmegastore.com/?sh...id=0&art=72373

    Met vriendelijke groet,
    Jan Grisnich alias LVA-40

  3. #3

    Standaard

    Ik heb mijn vraag niet helemaal juist geformuleerd.
    Ik ben vooral nieuwsgierig naar dubbelstaarters uit het interbellum. Dus zeg maar die de "nieuwe" manier van bouwen hebben zoals de G.I maar die van voor de G.I zijn. De voorbeelden die je noemt zijn volgens mij allemaal (net) na de G.I uitgekomen.

  4. #4

    Standaard

    Niet jou beoogde tijdperk maar wel leuk leesvoer:

    Forked Ghosts

  5. #5

    Standaard

    Een zeer interessante en veel over het hoofd geziene tijdgenoot van de G1: de Praga E51 uit Tsjechie...Dit was echter meer een snelle verkenner dan een jachtvliegtuig.
    Bij nogal wat foto's kom je de typering G1 tegen...



    Laatst gewijzigd door Arjan; 12 september 2008 om 16:52

  6. #6

    Standaard

    Hey,

    Snelle verkenner? Het was toch ontworpen als lichte bommenwerper? Als ik mij kan herinneren was dit toestel uitgerust met Walter motoren van rond de 400 pk. Maximum snelheid was volgens mij ook niet zo hoog? Misschien weet jij wat meer gegevens?

    Groet,
    Jan

  7. #7

    Standaard

    Ik denk dat jij beter geinformeerd bent Jan,een snelle verkenner met vast onderstel en twee naaimachine motortjes zoals in de tigermoth en Percival mew en moth typen ... spreekt mijn bewering geheel tegen.. dus hierbij rectificatie

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •