Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Huls van de Vliehors

  1. #1

    Standaard Huls van de Vliehors

    Weet iemand welk van type munitie deze hulzen afkomstig zijn.
    Gevonden op de Vliehors in 1991.

    Leon

  2. #2
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Beste Leon,

    Dit lijken mij geen hulzen maar de achterkant van kogel/granaat

    En misschien horen die konussen van je andere thread hier wel bij en passen aan de voorkant

  3. #3

    Standaard

    Dank voor je reactie je Pim.
    Ik heb ook lang gedacht dat het bij elkaar hoorde, maar de conussen zijn bijna onvervormd. Het past ook niet helemaal lekker qua maatvoering.
    Zou er geen fotootje circuleren? Weet iemand meer?
    Leon

  4. #4
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Ik vind er in het boek 'Fokker Vliegtuigbewapening' niks over terug als ik het doorblader. Misschien dat er in de tekst iets te vinden staat maar ik heb het nog niet helemaal doorgelezen.

  5. #5
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Ik neem aan dat je de 4 voorwerpen bij elkaar gevonden hebt ?

    De kans is dan bijna 100% dat ze ooit aan elkaar hebben gezeten. De inslag kracht op het zand kan de vervormingen verklaren.

    De kleur blauw zegt oefen munitie en de diameter is 20mm (F16)

    M55A2 Target-practice. The M55A2 TP (diagram) ammunition is used for gunnery training and test firing in lieu of the service round. It has a hollow cavity projectile body without a fuze (inert). The nose of the round is constructed of aluminum and is swaged to the projectile body.

  6. #6
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    die ribbels zouden er dan niet op horen, want de hulzen van 20 mm f-16 (en starfighter ook) zijn glad met wat overdwarse groefjes en met dit soort ribbels zouden ze niet eens in de loop passen.
    Gr,
    Sander

  7. #7

    Standaard

    De hulzen en de kogels/conussen zijn inderdaad bij elkaar in de buurt gevonden. Maar ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat ze bij elkaar horen. Ze passen echt niet. Volgens mij komt de M55A2 aardig in de buurt, zeker met de opmerking over blauwgeverfd aluminium. Dank daarvoor. Misschien is de stalen huls wel ouder.

    Aan de Waddenzee kant van de Vliehors stonden aan aantal wrakken van oude legervoertuigen (doelobjecten). Daar lagen ze verspreid over de zand.

    Leon

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •