Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: Helikopters en schietstoelen

  1. #1
    Jan Guest

    Question Helikopters en schietstoelen

    Ik heb wel eens ergens gelezen dat er experimenten zijn geweest met schietstoelen in helikopters.
    Worden deze nu ook echt gebruikt in moderne helikopters of niet?
    Zijn er andere ontsnappings mogelijkheden voor helikopters, of is het eigenlijk afwachten tot je de grond raakt en dan maar hopen dat je er nog uit kunt komen?

  2. #2
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Beste Jan,

    Zoek op het internet op : Kamov Ka-50

    Deze russiche gevechtshelicopter heeft schietstoelen en "afwerpbare" bladen.

    Ik heb ooit een filmpje gezien van Amerikaanse experimenten op dit vlak.

    Ik denk dat het grote probleem is de betrouwbaarheid. Je hebt explosieve bouten nodig die normaal de rotorbladen vasthouden. Je hebt zeer betrouwbare explosieve bouten. Normaal worden deze elektrisch ontstoken , aangezien de rotor ronddraait moet er een sleepcontact zijn voor de elektrische signaal. Sleepcontacten zijn zeer onbetrouwbaar !!!!!

    Je zou ook kunnen denken aan een mechanische oplossing, maar mechanische afvuur mechanismen zijn ook onbetrouwbaar,
    zie bijvoorbeeld het aantal blindgangers in WW2.

    Het is trouwens niet verwonderlijk dat juist de Russen met helicopter gekomen zijn met schietstoelen omdat tijdens de Afghaanse oorlog waarbij Rusland Afghanistan binnen viel, de verliezen onder helicopters zeer hoog waren omdat de Amerikaanse CIA de opstandelingen heeft voorzien van Stinger infrarood grond-lucht raketten. Deze Stinger raketten waren zeer effectief tegen de Hind 24 met een hun gigantische uitlaat.

    Mvg Pim

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •