Pagina 7 van 17 EersteEerste ... 5 6 7 8 9 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 161

Discussie: Nederlands Indië en Watervliegtuigen.

  1. #61

    Standaard Nederlands Indië en Watervliegtuigen.

    Andere patronen werden ook gebruikt op de C-XIW.



    Zie mijn bijdrage in '72 jaar oud mysterie ontrafeld', p 3.

    Tracker.

  2. #62

    Standaard

    Vraag aan Stef:

    Deze serie loopt al twee jaar omdat het een poos stil heeft gelegen.

    Hoe bestaat het dat je een prachtige, leerzame interieur foto van de T IV zó lang onder je pet hebt gehouden?

    En voor het geval dat je niet wist dat je hem had, -kan gebeuren-, ben je dan al aan het zoeken naar mogelijk meer mooi Fokker waterspul?

    Wie weet wat...

    Tracker.

  3. #63
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Nog een Fokker op drijvers bestemd voor de oost .
    De foto is gemaakt in 1938 bij Schellingwoude.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 23 september 2023 om 10:29
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  4. #64

    Standaard

    Je loopt hiermee een hoofdstukje op me vooruit Jan.

  5. #65

    Standaard Nederlands Indië en Watervliegtuigen.

    Een 'burger' uitstapje.


    'We' bezaten de Indische Archipel niet vanwege de mooie natuur.
    Er moest geld verdiend worden, en dat werd er.

    Begin vorige eeuw werd er olie aangeboord, en werd voor de exploitatie er van de BPM opgericht.
    Bataafse Petroleum Maatschappij.




    'Bataafs' stamt van de Batavieren, onze niet bijster ontwikkelde verre voorouders.

    De BPM was voor 60% van de Staat, en voor 40% van Shell.

    Geo-physische teams, mijn-ingenieurs en benodigde landmeters mochten een beetje deftig vervoerd worden.
    Daartoe werd een Sikorsky S-38B aangeschaft, een 10-zitter.

    De PK-AKT was weliswaar burger-geregistreerd, maar werd technisch onderhouden door de MLD.
    Hij is hier de wal op getrokken voor het proefdraaien van motor #1.



    De middelste van de drie lieden aan bakboords vleugel is aangesteld als brandweerman.
    Hij was er weliswaar niet erg op gekleed, maar is wel voorzien van het begin van een Ajax blusser.

    Een zelfde blussertje is nog net zichtbaar in de Fokker T IV.






    Hoewel de motoren aerodynamisch niet bepaald mooi zijn weg gewerkt heeft men zijn best gedaan om twee sierlijk gevormde landingslichten aan de vleugelstijlen te bevestigen.
    Of dát nou hielp...

    De technicus die de motorafstellingen had gedaan, klepstoters en wat dies meer zij, bleef nauw betrokken bij het test-resultaat.
    Hij zit vlak bij zijn 'klus', open en bloot.
    Gehoorbescherming bestond nog niet...





    Aan de binnenstijlen zitten fors bemeten venturi's.
    Vlak bij 's mans voet is goed te zien dat het een holle buis is met een vernauwde keel, waardoor onderdruk wordt gegenereerd die afhankelijk is van de voorwaartse snelheid.


    De blik van links achterin toont de vier djongos met het aangepikte achterwielenstel.
    Dat is nodig om de hele contraptie weer achteruit het water in te begeleiden, en door de waterkoelies te laten afmeren.





    De vleugel annex motoren opbouw is een prachtige warwinkel die bevredigend scheen te werken.
    Er zijn er per slot een honderd van gebouwd.

    Mooi vind ik ook het 'koetswerk', waarvan de achterklep geopend kon worden!

    Eind 1941 hield het op voor de AKT. Er ging iets mis in Buitenzorg.

    Er volgt nog een Fokker T IVa deel.


    Tracker.

  6. #66
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Tracker,

    Sorry, ik heb je vraag van de 3e september over het hoofd gezien.

    Ik heb die foto al een jaar of 4. Ik heb hem samen met pakweg 150 andere Fokker fabrieksfoto's gekocht van een neef van iemand die lang geleden bij Fokker gewerkt had.
    Allemaal foto's op formaat 18x24 en 13x18.
    Een aantal van die foto's heb ik indertijd doorgestuurd naar de Stichting Fokker G.I en ook naar Edwin voor de C.V

    Fokker heeft altijd alles wat er gemaakt werd gefotografeerd en ik had de gedachte om daar een verzameling van aan te leggen.
    Jan Grisnich (LVA40) heeft me een eind op weg geholpen, maar inmiddels is me wel duidelijk geworden dat dit bijna onbegonnen werk is.
    De periode in Nederland tot aan de 2e wereldoorlog bestaat al uit een ruime 7000 foto's.
    Er bestaat een lijst met de eerste pakweg 3400 foto's. Daarboven weet je niet eens waarnaar je zoekt.

    Om op de T.IV foto terug te komen; gewoon niet aan gedacht dat er voor het interieur interesse zou zijn.
    Pas toen ik je opmerkingen aan het lezen dacht ik; "Daar heb ik toch wat van?"
    Dat die bommen op de foto stonden had ik tot op dat moment zelf nog niet eens gezien.

    Ik reageer wel meer op berichten, maar begin ze maar zelden, omdat me meestal de tijd ontbreekt.
    Ik wil wel proberen om een wat foto's te plaatsen, want ook watervliegtuigen zitten er wel tussen.

    Bijvoorbeeld



    Fabrieksfoto 441 Fokker B.I



    443 idem



    543 B.I in de start



    543 Dezelfde opname maar geretoucheerd

    Als er belangstelling is wil ik proberen om er nog een aantal te plaatsen, maar kan even duren i.v.m. tijdgebrek

    Groeten Stef

  7. #67
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Allemachtig mooie opnamen Stef, hartelijk dank voor het plaatsen!!
    Ik hoop dat je deze site hoger op je prioriteitenlijst kunt plaatsen, dit is smullen voor de kijker.
    Staat bij die foto's nog iets over de locatie waar ze genomen zijn?

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 september 2014 om 09:07

  8. #68

    Standaard

    Hoogst interessant, en mooi dat er weer wat boven water komt!

    Het 'bommenkastje' van de T IV was erg verhelderend, vooral omdat het een nogal afwijkende bomb-bay opstelling liet zien.

    De laatste vier of vijf van de twaalf T IVa's vertonen opeens een tamelijk opzichtig uitgevoerde bommenricht cupola, boven de al aanwezige positie voor dat doel.
    Ik ben benieuwd of dat voor de sier was, of dat een interieurfoto ook hier voor een verrassende blik kan zorgen...

    Ik heb alle tijd van de wereld. Mocht er nog veel gescand moeten worden: ik doe dat graag, secuur en integer.
    Voor het goede doel.

    Grt, Tracker.

  9. #69
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Stef, ik hoop nog veel foto's te kunnen zien!

  10. #70
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Ben bij de vorige posting vergeten te vermelden dat ook de foto's van Tracker zeer bijzonder zijn en een lust voor het oog,
    en zijn commentaar is ook niet te versmaden!!
    Hartelijk dank voor jouw bijdragen Tracker. Hopelijk gaat het goed met het groot onderhoud!!

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 september 2014 om 12:10

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •