Pagina 16 van 17 EersteEerste ... 6 14 15 16 17 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 161

Discussie: Nederlands Indië en Watervliegtuigen.

  1. #151

    Standaard

    Van de laatste serie van zes zijn (voor zover mij bekend) alleen foto's van de D-41 bekend. Deze Dornier Do J-IIf had ook een grotere spanwijdte van 27,20 m tegen de Do J (eerste 40) van 22,53 m, en afgeronde vleugeltips.
    Vijf daarvan hebben het tot februari/maart 1942 uitgehouden.

    Hans

  2. #152
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    'T-5'. Fokker T-IV.

    Naam: Foto. 'T-5'. Fokker T-IV, kopie.jpg
Bekeken: 812
Grootte: 138,2 KB

    Groet, Ruud.

  3. #153

    Standaard

    Beste mensen, ik meld me hier ook weer eens. ik heb van Trudy (tev) toestemming gekregen om de foto's uit de collectie van Jaap (Tracker) op te nemen in een nieuwe luchtvaartfotodatabase waar ik bij betrokken ben. Veel dank daarvoor, Trudy. Het is AirHistory.net. Het mooie van zo'n database is dat de foto's systematisch ontsloten wordem op allerlei ingangen, zoals vliegtuigtype, registratie en locatie.

    Dat roept ook vragen op, zoals over de foto's van de W-1 op de eerste pagina's van dit topic. Het schip zou de kruiser De Ruyte, moeten zijn want die had als enige een katapult, lees ik? En het vliegkamp waar het toestel dan naartoe gaat, je zou denken Morkokrembangan, maar is er iemand dat ook echt kan bevestigen? De bovenste foto van de Sikorksy S-38 op pagina 9 is namelijk van Tandjong Priok volgens de bestandsnaam.

    Groet,

    Peter

  4. #154

    Standaard

    Die S-38, PK-AKT, is volgens Amerikaanse registergegevens een S-38C, maar in Indië ineens een kleinere S-38B of een 'S-38N'. Is er iemand die het weet? Ook gek is dat het toestel volgens veel sites vernield zou zijn in Buitenzorg in 1942, maar het is gecrasht en in diep water gezonken in Manokwari in 1938.

  5. #155
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Die S-38, PK-AKT, is volgens Amerikaanse registergegevens een S-38C, maar in Indië ineens een kleinere S-38B of een 'S-38N'. Is er iemand die het weet? Ook gek is dat het toestel volgens veel sites vernield zou zijn in Buitenzorg in 1942, maar het is gecrasht en in diep water gezonken in Manokwari in 1938.
    ALs ik zoek op PK-AKT kom ik een Catalina en een DC3 tegen. Kennelijk werden registraties hergebruikt ....

  6. #156

    Standaard

    Het vliegkamp waarop de W-1 binnenkomt is inderdaad MVK Tandjong Priok. Het kamp had indertijd één helling met een rangeerstukje naar 3 sporen naar de hangar.
    Rob B

  7. #157

    Standaard

    Geweldig, dank je wel Rob.

    De datering 1937 in een van de bestandsnamen lijkt me wel plausibel. De eerste proeven met de De Ruyter waren in 1936, maar toen had de W-1 toestel nog geen kap om de cockpit.

    En Pim, ja, kennelijk vlot op elkaar.

  8. #158

    Standaard

    Dag Forum
    Ik heb een beschrijving en tekeningen van de Heinkel katapult installatie P 5057 / K 8 voor de Marineluchtvaartdienst aan boord van de kruisers De Ruyter, Tromp, Heemskerk, Java, Zuiderkruis, Rigel en de schepen van de Floresklasse.
    Dat al deze schepen voorzien zijn van een katapult is niet waar.
    Alleen De Ruyter (geschikt voor 2 toestellen aan boord), Java (geschikt voor 2 toestellen aan boord) en Tromp (geschikt voor 1 toestel aan boord).
    Toestellen aan boord: W-1, W-7, W-12 De Ruyter; W-2, W-5, W-6, W-15 Java; W-10, W-14 Tromp.
    Al deze toestellen waren niet samen aan boord, veelal was er maar 1 toestel geplaatst aan boord.
    groeten, PST

  9. #159

    Standaard

    Dank je wel Prudent. Volgens Wesselink had alleen de De Ruyter een katapult, maar de Java en Tromp dus ook. Ik kan me voorstellen dat de katapultleveranties in 1940 zijn opgehouden.
    Peter (van de Do 24)

  10. #160

    Standaard

    Fogg, de tekst van Prudent in #158 is nogal cryptisch. Alleen de kruiser De Ruyter had de Heinkel katapult, verder geen enkel schip bij de marine, zeker niet de Java en Sumatra,die hadden kranen om het vliegtuig buitenboord te zetten,
    evenals de Tromp en de Jacob van Heemskerck. De andere schepen waren te klein. De in aanbouw zijnde kruisers Eendracht en De Zeven Provinciën zouden wel een katapult krijgen.
    Groeten, Rob B

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •