Pagina 15 van 17 EersteEerste ... 5 13 14 15 16 17 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 161

Discussie: Nederlands Indië en Watervliegtuigen.

  1. #141
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.312

    Standaard

    Hallo eric7325/Stef.

    1937 vind ik vreemd voor het ongeval met de D2.
    Kijk eens op onderstaande link van Maritiem Digitaal bij nrs 65 t/m 69. Foto's van het NIHM.
    Daar staan ook jouw twee foto's van de D2 als nrs 67 en 69 en daar staat 1934-10-02 voor het ongeval.
    Zover ik weet is dit toestel in 1935 buiten dienst gesteld.

    http://www.maritiemdigitaal.nl/index...m=&startrow=61

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 26 juni 2016 om 13:37

  2. #142

    Standaard

    Hallo Ruud , goed gezien . Ging mij meer om de reden van het ongeluk . Datum moest inderdaad zijn 20-7-1934

  3. #143
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.312

    Standaard

    Dan nog klopt de datum niet. 20-7-1934 of 2-10-1934?

  4. #144

    Standaard

    Tja , volgens mij 20-7-1935 . Ook de beeldbank geeft juli 1934 aan ...

    http://nimh-beeldbank.defensie.nl/be...Dornier+Wal+D2

  5. #145
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ruud en Eric,

    Bedankt voor het meedenken en zoeken.

    Ik heb zelf een lijst met gegevens van elke Wal van de Marine en daar wordt van de D-2 gesproken over in dienst; mei 1926 en uit dienst; januari 1935

    Ik heb de beeldbank nu ook bekeken en dan blijft nu over was het ongeval nu in juli 1934 of op 2 oktober 1934?
    Het meerendeel van de foto's geeft juli aan, maar wat zegt dat?

    Dat het papierwerk januari 1935 aangeeft lijkt logisch.
    Het zal tijd gekost hebben om te bepalen of het economisch is om een 8 jaar oude boot nog te repareren of te slopen.
    Ik denk dat men rond die tijd ook op zoek was naar een opvolger, dus dat zal het wat simpeler gemaakt hebben.

    groeten Stef

  6. #146

    Standaard

    Even een paar opmerkingen bij de foto's. Niet omdat ik er zoveel verstand van heb, maar als fervent modelbouwer heb ik het boek "Dornier Wal" van dhr. Geldhof aangeschaft en een aantal hier vertoonde foto's staat daar ook in.

    De D-1 met opgebouwde radiomast. Als ik het goed snap betekent het wel dat men om een bericht de kunnen versturen de kist eerst moest neerzetten en antenne opbouwen.
    Even een berichtje sturen was er dus nog niet bij
    Tijdens de vlucht kon men een sleep antenne vieren waarmee berichten konden verstuurd en ontvangen. Op het water kon dit natuurlijk niet, vandaar de keuze voor een radiomast. Tijdens de vlucht had men een bereik van zo'n 500 mijl, met de radiomast op het water liggend zo'n 200 mijl. De vader van dhr. Geldhof was sergeant seiner in Indië en vloog op de Wal, vandaar dat er op het radiogebruik wat dieper ingegaan wordt.

    Voor mij het beste beeld dat de commandant van de boot echt een marineman was. Groter verschil met overig personeel is haast niet mogelijk.
    De heer in het keurige witte pak is een bestuursambtenaar, uitgenodigd voor een rondvlucht. In het "vliegpak" zien de heren officieren er beduidend sjofeler uit. Er staan in het boek wel wat mooie voorbeelden van, maar die zal ik i.v.m. copyright niet plaatsen.

    Over het ongeval met de D-2 staat er "Op 28.07.34 werd de D.2 bij de landing te Morokrembangan zwaar beschadigd. Door een foutieve berekening van de invalshoek van de Oostenwind kwam de vliegboot boven de landingskom plotseling in een windstille zone achter de hangars van het vliegkamp en werd daardoor met kracht op de sleephelling gesmeten. De vlieger, OVL 2 L.H. Rombeek, kreeg een vleeswond in het been, mecano Jamoel kwam met de schrik vrij. Het toestel werd nadien afgeschreven." Wie er nu gelijk heeft met de data durf ik niet te zeggen....

    Ik hoop dat ik op een paar punten wat meer duidelijkheid heb kunnen geven.

    Gr. Sjaak

  7. #147
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Sjaak, e.e.a. is zeker duidelijker geworden, bedankt.

    Ik ben uitgegaan van de foto's. Op een paar kwam ik de masten tegen en ging er vanuit dat de toenmalige techniek nog niet meer toeliet.
    Goed om te weten dat men al verder was.

  8. #148
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    De laatste foto's die ik heb van de Wal.


    Naam: Dornier Wal D-16 -2.jpg
Bekeken: 388
Grootte: 201,5 KB

    De D-16, ook met opgebouwde antenne

    Naam: Dornier Wal D-19 -2.jpg
Bekeken: 389
Grootte: 274,7 KB

    De D-19 De registratie's op de Wal verschillen onderling nogal

    Naam: Dornier Wal D-30 vooraanzicht.jpg
Bekeken: 381
Grootte: 540,5 KB

    De D-30 Foto tussen eind juli en 10 augustus 1934 genomen nadat het toestel met hulp van locale bewoners
    op het strand bij Poelau Tanahdjampea (eiland tussen Celebes en Flores) gezet was om de bodem te kunnen repareren.
    Gegevens gevonden op de beeldbank, waar jullie mij op hebben gewezen, waarvoor dank.

    Naam: Dornier Wal D-41 op de Mok.jpg
Bekeken: 401
Grootte: 496,0 KB

    De Dornier Wal F D-41 op de Mok. Weet iemand of er foto's bestaan van hogere registraties. Kan me niet herinneren die ooit gezien te hebben.

    Groeten Stef

  9. Standaard

    Ik denk dat die laatste, met de D-41, niet op de Mok gemaakt is. De achtergrond klopt daar niet mee.

  10. #150
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    De laatste serie kreeg registratie D-41 tot D-46. Met gekielde romp en andere motoren. Waren een beetje stiefkindjes want ze lagen meer in opslag dan dat ze werden gevlogen. Ik ken verder geen foto's, mogelijk staan er meer in het recent verschenen boek door Nico Geldhof.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •