Ik heb een deuk in mijn rechter bovenarm.

Als 16-jarige moest ik een nog warme Tiger Moth aan slaan. de 002, op De Kooy. Bij het tornen sloeg de motor dieselend door. Het contact zóu hebben af gestaan, was de lezing.
Ik ging onderuit.
De rechter arm werd geraakt, en daar nog eens over nadenkende, bedacht ik dat de Gypsy Major dus linksom moet hebben gedraaid-wat hij ook doet-,en dat ik daarna uitsluitend met Rechtsom draaiende motoren heb gewerkt.

Dat bracht me op de vraag waarom tegenwoordig alle mij bekende zuigermotoren rechtsom draaien, terwijl er vroeger veel waren die linksom liepen.

Definitie: Rechtsom betekent met de klok mee draaiend, gezien van achter de motor.
Om met de Tracker te beginnen: Wright Cyclone R 1820. De R staat voor rechtsom draaiend. (1820 is de cilinderinhoud in kubieke inch, zo'n 30 liter).

De vraag is van toepassing op alle typen motor, ster-,lijn-, en boxermotor.
De laatste MLD R3350 proefdraaier suggereerde dat Stermotoren rechtsom
liepen i.v.m. de ontstekings volgorde, maar dat is met een paar wat oudere foto's te ontzenuwen.
De Koolhoven FK51 van voor de oorlog, stermotor en linksom.
De SeaFury, van na de oorlog en ook linksom.

Goed, hier op de getoonde foto's even niet, maar de standaard plaatjes kent iedereen, vandaar dat ik deze toon.
De Centaur van de Seafury is wel ongeveer de mooiste motor die ik ken.
Een schuivenmotor, één blok power, en linksom.

De encyclopedie geeft geen uitsluitsel.

De schroefwind, propwash, roteert onder de romp door en raakt dan het kielvlak.
Een eenmotorige loopt daardoor van koers bij gas geven.
In de start moet er tegenvoeten worden gegeven om dit effect tegen te gaan, en koers te houden.
Dat is soms fors trappen bij krachtiger motoren.

Voor de vlieger die vroeger beide draairichtingen trof was dat wennen,
en was de grasbaan, gelukkig maar, vaak behoorlijk breed...

Heeft iemand antwoorden of suggesties?

foto's: Tiger, FK51, Firefly en Seafury.

Grt, Tracker.

.