Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Fokker G1 - 30 of 301 ?

  1. #1
    Geregistreerd
    23 december 2010
    Locatie
    Diemen
    Berichten
    38
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Fokker G1 - 30 of 301 ?

    Onder andere op de site wwii.vehicles.com staat een foto van de G1 met de 'gefotoshopte' registratie 301.
    Dit toestel heeft inderdaad gevlogen, maar ook de reg. 30, zoals in onderstaande collage is te zien.
    Let op het camo-verschil (30 vs. 301) op de staart.
    Mijn vraag is nu
    a) waarom moest die 1 erbij worden geplakt, en door wie ?
    b) is die 30 een voorloper van de series 300-317 en 318-335 ?
    c) is die 30 net zo 'nep' als de geplakte 301 ?
    Laatst gewijzigd door gerard1938; 1 mei 2012 om 09:31

  2. #2
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard

    Die ,30, is de 301.
    Betreffende foto werd destijds gebruikt voor een publicatie en toen is de 1 afgeplakt omdat de nummers geheim waren.

  3. #3
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Dit toestel is de 302 (herkenbaar aan de "golf" in het camouflagepatroon juist achter de bestuurderscockpit). Tijdens proeven zijn er andere staartbomen gemonteerd, en daarbij is de "30" en "301" registratie ontstaan die we in een aantal foto's tegenkomen. Aan het patroon op de staartboom zien we dat deze afkomstig was van de 307.

  4. #4
    Geregistreerd
    23 december 2010
    Locatie
    Diemen
    Berichten
    38
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Dit toestel is de 302 (herkenbaar aan de "golf" in het camouflagepatroon juist achter de bestuurderscockpit). Tijdens proeven zijn er andere staartbomen gemonteerd, en daarbij is de "30" en "301" registratie ontstaan die we in een aantal foto's tegenkomen. Aan het patroon op de staartboom zien we dat deze afkomstig was van de 307.
    Is die 2 op de foto weggewerkt of op de kist zelf en waarom (en door wie) is er dan later weer een 1 (duidelijk zichtbaar) op de foto 'bijgeplakt' ?
    En als er van de 301 een prima foto is waarom dan niet de originele 2 ?

    Het rare groene camouflagedriehoekje op de 30 staart vind ik trouwens ook eigenaardig.

  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Op de bewuste foto is de staartboom van 307 gemonteerd. Waarom men de foto geretoucheerd heeft is mij een raadsel.
    Het driehoekje op het richtingsroer is voor mij ook een vraagteken.

  6. #6
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    't Lijkt me best mogelijk dat evenals de staartbomen verwisseld zijn, dat gecamoufleerde deel van het richtingsroer ook verwisseld is. Als je de verschillende 301 foto's bekijkt zie je tenslotte ook een 'passend' camo-patroon op de staart. Dat is op de foto's van Gerard goed te zien en in de boekjes van Hooftman e.a.

  7. #7
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerard1938 Bekijk bericht
    Het rare groene camouflagedriehoekje op de 30 staart vind ik trouwens ook eigenaardig.
    Bij het verwisselen van een staartboom moeten ook alle besturingskabels opnieuw doorgetrokken worden. Hiervoor is het nodig om bij het richtingsroer een 3 hoekig stuk linnen uit te snijden op de locatie waar het eigenaardige driehoekje zit. Dit opsnijden zit bij beide roeren aan de linkerkant. Waarschijnlijk was er alleen een pot donker groene verf voorhanden

    Kijk ook naar foto's van de 301 met rood-wit-blauwe richtingsroeren waar ook een driehoekje zichtbaar is in een andere kleur. Het nieuwe G1 boek is het kleurenaanzicht een ander soort rood gebruikt.

    Pim

  8. #8
    Geregistreerd
    23 december 2010
    Locatie
    Diemen
    Berichten
    38
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Driehoekje

    Harstikke leuk ! En weet je misschien ook nog welke kleur de om-en-om geschilderde neus van de 302 had ?
    Kan ik (foutloos) verder met de camouflage.

  9. #9
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Ben alleen maar een techneut

    voor vlekken en camouflage moet je bij G1 Reaper zijn

    Pim



    Foto defensie Archief
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 4 mei 2012 om 17:20

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •