Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: MVK-Morokrembangan.

  1. #1
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard MVK-Morokrembangan.

    Deze foto heb ik toen ik in dienst zat van mijn pelotonscommandant gekregen.
    Het is een Mitsubishi F1M2 op de dump van Morokrembangan. Sgt Korff staat hier op de neus van de Kawanishi H6K2-L vliegboot die daar ook lag. In enkele engelse luchtvaartboeken waaronder "War Prizes" staat dat die vliegboot naar Singapore is gevlogen (?)alwaar de romp tot café werd omgebouwd. Dat verhaal lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Op de site van het NIMH staan er ook een aantal foto's van de vliegtuigwrakken op MVK-M. Weet iemand of daar méér dan éen dump op Morokrembangan was?
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 29 januari 2018 om 18:14

  2. #2

    Standaard

    Ik vroeg van de week aan de man op de foto of hij van een tweede dump
    op Morokrembangan wist.
    Hij antwoordde:

    Beste Jaap Van een dump op Morokrembangan weet ik niets,ik ben daar nooit geweest en weet ook van het bestaan niets af.
    Wat het benzinetanhen op Hato betreft...enz.

    Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen dump was, maar hij wist altijd wel veel...

    De foto toont hem in 1948 op Morokrem op een zondag.
    Hij loopt in 'jas toetoep', het zondags tenue van officieren en onder-officieren.
    Toetoep is Maleis voor 'gesloten'.

    Er waren geen politionele acties op 'de dag des Heeren'.
    Al wordt er wel onderhoud gepleegd achter zijn schouder.

    Tracker
    .

  3. #3
    Geregistreerd
    13 augustus 2011
    Berichten
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grasshopper Bekijk bericht
    Deze foto heb ik toen ik in dienst zat van mijn pelotonscommandant gekregen.
    Het is een Mitsubishi F1M2 op de dump van Morokrembangan. Sgt Korff staat hier op de neus van de Kawanishi H6K2-L vliegboot die daar ook lag. In enkele engelse luchtvaartboeken waaronder "War Prizes" staat dat die vliegboot naar Singapore is gevlogen (?)alwaar de romp tot café werd omgebouwd. Dat verhaal lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Op de site van het NIMH staan er ook een aantal foto's van de vliegtuigwrakken op MVK-M. Weet iemand of daar méér dan éen dump op Morokrembangan was?
    Dat cafe bestond echt en kijk daarvoor even in het boek Kruisvaarders van de archipel, een uitgave van uitgever Lanasta in Emmen.

  4. #4
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Goede vondst Tally! Welk hoofdstuk/blz?
    Neemt niet weg dat ik nog steeds niet geloof dat die kist erheen 'gevlogen' is-wellicht hebben ze de romp (overzee) erheen gesleept. Er was tenslotte niet veel van over-dat wijzen de foto's wel uit.

  5. #5
    Geregistreerd
    13 augustus 2011
    Berichten
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grasshopper Bekijk bericht
    Goede vondst Tally! Welk hoofdstuk/blz?
    Neemt niet weg dat ik nog steeds niet geloof dat die kist erheen 'gevlogen' is-wellicht hebben ze de romp (overzee) erheen gesleept. Er was tenslotte niet veel van over-dat wijzen de foto's wel uit.
    Nou het verhaal van de vlieger en het overvliegen worden er beschreven. Piet van Waart van de MLD was de vlieger destijds. Hij is er compleet naar toe gevlogen en werd op het MVKMorokrembangan neergezet en maakte zo zijn laatste vlucht.

  6. #6
    Geregistreerd
    13 augustus 2011
    Berichten
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tally Bekijk bericht
    Nou het verhaal van de vlieger en het overvliegen worden er beschreven. Piet van Waart van de MLD was de vlieger destijds. Hij is er compleet naar toe gevlogen en werd op het MVKMorokrembangan neergezet en maakte zo zijn laatste vlucht.
    Die Japanse vliegboot die vliegklaar werd gemaakt op Morokrembangan hebben ze ook nog gebruikt. Maar de Catalina is het cafe geweest waarover gepraat wordt. Er zijn andere foto's van die Japanse vliegboot die komen later wel aan bod.

  7. #7
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard Morokremangan

    Ogenschijnlijk hebben we het over twee verschillende dingen maar misschien ook niet. Phil Butler schrijft in 'War Prizes'. The ATAIU also flew one "Mavis" Kawanishi H6K flying boat. This was found at Surabaya and was made airworthy- etc. When servicable, the Mavis was flown to Seletar by an RAF crew---where it's hull was later used as a floating H.Q. by the local RAF sailing club. Ergens anders is sprake van een café maar ik ben kwijt welk boek dat was. In Kruisvaarders v/d archipel-blz 252 schrijft Bart Rijnhout iets heel anders (bij foto D): .. dat op het sloopterrein de H6K "Mavis 'vliegboot werd gesloopt, andere foto's ondersteunen dit.
    Het kan niet allebei waar zijn. Voor mij staat toch wel vast dat de H6K niét naar Seletar is gevlogen maar dat het heel wél mogelijk is dat die club/café aldaar een Catalina was/zou kunnen zijn geweest en niet de H6K-Mavis. Een foto zou het bewijs kunnen leveren

  8. #8
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Gaat het toevalig over deze vliegboot.
    Coll. J Wullink
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 29 januari 2018 om 18:16

  9. #9
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    520

    Standaard

    Het gaat inderdaad over verschillende dingen.
    In het boek van Bart Rijnhout "Kruisvaarders" gaat het over een in beslag genomen "smokkelvliegboot", een Filippijnse Catalina die door een gezamenlijk optreden van de Kon.Marine en de politie van Singapore in beslag werd genomen omdat het vliegtuig vol zat met wapens en minutie bestemd voor de Indonesische Republiek.
    Deze Catalina was eigendom van Insular Airways Corporation en voerde de registratie PI-C-224. Het inbeslaggenomen vliegtuig heeft nooit dienst gedaan bij de MLD omdat deze in een zeer slechte conditie was. De motoren waren totaal versleten. Het toestel kreeg de bijnaam "Smokkelcat" en bleef in de hangar. Men heeft er later een bar in gebouwd.

  10. #10
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Eigenlijk is de discussie (door mij) gestart met een vraag en een opmerking, de vraag was of er op MVK-M en Perak meer dan één dump was. Inmiddels denk maar éen. De opmerking was n.a.v. de foto, namelijk dat Phil Butler schrijft dat die Mavis naar Singapore/Seletar gevlogen is, wat ik weinig tot niet aannemelijk acht.
    Het is inderdaad waar dat de Engelsen flink aan die kist gesleuteld hebben maar gevlogen- nou nee. In het verhaal over die club/dat café zit zeker een kern van waarheid maar of Phil Butler's club dezelfde is als de Catalina- 'k zou het niet weten.
    Jan, het gaat inderdaad over die Kawanishi H6K2-L vliegboot. Het is géén H6K5(vlgs B.Rijnhout). In Den Helder hebben ze het kompas van die kist in het Marine-Museum.
    Laatst gewijzigd door grasshopper; 3 oktober 2012 om 13:12

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •