Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Fokker D-XXIV

  1. #1
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard Fokker D-XXIV

    Op het secretprojects forum is op het ogenblik een discussie over the Fokker D-XXIV, dwz een versie van de D-XXI en niet the nadeoorlogse D-24 Alliance.
    De volgende referenties voor de D-XXIV worden gegeven:
    Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie-Fokker D.XXI
    Air Enthusiast Nr. 95
    Fokker D.21 Collection d'Avions
    Fokker Vliegtuigen-Collection De Alk
    Hufo Hooftman book collection about Dutch aviation.
    Ik heb de Ned Vliegtuig Enc uitgave (geschreven door Hugo Hooftman) in mijn collectie maar dat geeft niets over de D-XXIV maar noemt wel de D-XXII in verband met projecten 150, 151 en 152.
    Ik heb de andere referenties niet en ik hoop dat jullie die hebben en kunnen checken of daarin de D-XXIV wordt genoemd.
    Ik heb een vermoeden dat iemand op een gegeven ogenblik een 'schitterend idee' had en zijn eigen houtje besloot dat een van die projecten wel eens de D-XXIV zou kunnen worden als het ooit gebouwd zou worden. Dit allemaal natuurlijk lang nadat Fokker aan die projecten werkte. En, zoals dat al eerder gebeurt is, kan dat idee langzaam aan - door vele andere incorrecte quotes, 'feit' geworden zijn.

    Bedankt voor jullie hulp.

  2. #2
    Geregistreerd
    28 juli 2008
    Locatie
    Numansdorp
    Berichten
    174

    Standaard

    Er werd in de 60-tiger jaren toch regelmatig over dit toestel geschreven.
    Maar in het boek "Fokker, bouwer aan de wereldluchtvaart" van Thijs Postma ISBN 90 228 3878 1 staat deze tekening. Ook in het blad Cockpit van Hugo Hooftman hebben in die periode verschillende artikelen gestaan.

  3. Standaard

    Bron: Nederlandse Millitaire Luchtvaart, Fokker D.XXI - door Fred Gerdessen:
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 24 december 2017 om 20:55

  4. #4
    Geregistreerd
    28 juli 2008
    Locatie
    Numansdorp
    Berichten
    174

    Standaard

    Sorry voor de verkeerde reactie door mij op de "nieuwe" D.24
    Goed lezen op je nuchtere maag is ook een kunst.

  5. #5
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard

    Hartelijk bedankt voor deze inlichtingen.

  6. #6

    Standaard

    De 'D.24' was dus een later maar minder ambitieus project dan de 'D.22', een 'minimum change'-project om de productielijn te rekken. Of eigenlijk meer een verzameling 'minimum change'-voorstellen.

    De Romeinse cijfers waren trouwens afgeschaft, al was Fokker daar zelf erg inconsequent in.

    Peter

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •