Pagina 1 van 4 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 40

Discussie: Onbekende propeller.

  1. #1

    Standaard Onbekende propeller.

    Hoi,

    Vanavond ontving ik onderstaand bericht, misschien weet iemand van jullie meer.

    Groet,

    Mathieu.

    Beste Mathieu,

    Ik kwam uw naam tegen op de site nederlandseluchtvaart.nl.

    Ik heb heb een vraag misschien kunt u mij helpen of iemand anders op het forum.

    Ik ben sinds van de week uit een nalatenschap in het bezit gekomen van een houten propeller.
    Dit zijn dingen waar ik totaal geen verstand van heb maar hij is wel zeer mooi.

    Graag had ik wat meer informatie gehad van deze propeller maar ik kan er niks over vinden.
    Misschien kan u of iemand anders van uw forum mij hier in verder helpen.

    Het gaat om een houten propellor ongeveer 260 cm lang aan de uiteinde zitten een soort aluminium platen.

    Er staan letters ingeslagen

    MODEL AA
    160PK GNOME
    SPOED 245
    D260


    in het midden zit een klok gebouwd en deze loopt nog steeds.

    Ik heb foto's toegvoegd van de propeller.
    Als u de foto's op het forum wil plaatsen mag dat natuurlijk altijd.

    Hoop wat van u te mogen vernemen.

    Met vriendelijke groet,

    Ruud Folman








  2. #2
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Wat een prachtig exemplaar! En hij laat weinig twijfel over waar hij voor gebruikt is.

    We zouden iets meer over dt nalatenschap moeten weten. Achter de herkomst te komen. Om een expert oordeel te krijgen zou de eigenaar het best op het wooden propeller forum kunnen informeren.

    Ik weet in ieder geval dat tijdens WOI, de 170pk Gnome vooral is gebrikt op de Nieuport 28, en ook wel op een aantal Sopwith Camels.

    Het was een goede motor dus hij zal ook wel na de oorlog gebruikt zijn...misschien op Fokker S-types?

  3. #3
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Oh, en het belangrijkste: niks aan doen! Niet (laten) restaureren maar ook niet eens oppoetsen, alvorens advies in te winnen van de mensen op dat forum.

  4. #4

    Standaard

    Mooie propeller! Moet haast wel door de nederlandse luchtmacht gebruikt zijn, de het woord "spoed" is nederlands. Zullen ongetwijfeld mensen hier actief zijn die daar meer over weten.

    Chris.

  5. #5
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Hm, geen Gnome voor de Fokker leztoeztellen volgens Henri Hegener..wel alle andere mogelijke rotatiemotoren die je kunt verzinnen.

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Waren de Indische AVRO 504K's niet voorzien van een Gnome?

  7. #7

    Standaard

    Volgens mij is de propeller van een Fokker D.III met een Gnôme-Oberursel motor van 160 pk. Het is de enige rotatiemotor die in Nederland is gebruikt met dit hoge aantal pk's (voor een rotatiemotor). De overige waren allemaal aanzienlijk lager, varierend van 60 tot 130 pk.
    Ook het aantal gaten in de propeller komt overeen met de D.III.

    Hans
    Laatst gewijzigd door Dutchplanes; 17 juni 2012 om 12:50

  8. #8
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Ah, dat is dus niet de Gnome 9N, maar een eerdere motor met dubbele rij cilinders...dat is wel bijzonder dan.

    Ik begrijp dat 'spoed' is gebruikt als Nederlands woord voor 'pitch'. Dan is deze propeller wellicht door de LVA zelf vervaardigd?

  9. #9

    Standaard

    Propellers waren in die tijd een wegwerpartikel. Bij ieder neusstandje kon je de prop weggooien.
    Bij de houtbewerking op Soesterberg vervaardigden ze zelf alle soorten houten propellers, dus die met het woordje "spoed" zal zeker op Sb zijn vervaardigd.
    Een mooi diorama daarvan vind je in het Militaire Luchtvaart Museum.

    Hans
    Laatst gewijzigd door Dutchplanes; 17 juni 2012 om 13:00

  10. #10

    Standaard

    Hoi,

    Kreeg gisteren een mailtje van de eigenaar met een woord van dank en een heel moeilijk te beantwoorden vraag. Onderstand het ontvangen bericht, misschien heeft iemamd van jullie een antwoordt op zijn vraag.

    Groet,

    Mathieu.

    Hallo Mathieu,

    Hartelijk dank voor je mail.
    Ik heb net even zitten kijken, voor een leek zoals mij is het zeer interessant om dit te volgen.

    Een leuk gegeven om er achter te komen wat je nu eigenlijk in huis heb en dat dankzij jullie mijn dank hier alvast voor aan het hele forum.

    Ik zit in tweestrijd wat ik eigenlijk met de propeller aanmoet ik vindt hem leuk maar mijn vrouw vindt het een afschuwlijk ding die ze niet in huis wil hebben. Laat staan ergens thuis aan de muur.

    Ik vindt het zonde om deze propeller in de schuur te zetten en er niks mee te doen.
    Ik denk dat ik op zoek ga naar een verzamelaar die dit soort dingen graag aan zijn collectie wil toevoegen, ik maak liever iemand hier mee blij dan dat hij bij mij in en hoekje staat.
    Is hier een markt voor ?? en zoja wat is een gangbare prijs om voor zoiets te vragen.
    Nogmaals ik ben een leek in dit soort dingen en moet echt afgaan op de mensen die hier verstand van hebben.
    Zijn er misschien mensen op jullie forum die hier interesse in hebben.
    Hij is in zeer mooie staat en keihard totaal geen houtworm of iets dergelijks en zit nog mooi in de originele lak.

    Mocht je iemand weten hoor ik het graag van je.

    met vriendelijke groet,

    Ruud

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •