Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 2 3 4
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 40

Discussie: Onbekende propeller.

  1. #31
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Mathieu, ook langs deze weg nogmaals bedankt voor het onder de aanbracht brengen (en bemiddelen). Zeer content met deze nieuwe aanwinst.

  2. #32

    Standaard

    Hallo Jan,
    dat klopt, maar soms is het Hembrug logo erg moeilijk te zien. Ik heb er eentje waar je bijna met een vergrootglas bij moet om hem te zien (gewoon bijna niet in het hout geslagen)

    Groet Gert

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door si204 Bekijk bericht
    Mathieu, ook langs deze weg nogmaals bedankt voor het onder de aanbracht brengen (en bemiddelen). Zeer content met deze nieuwe aanwinst.
    Hoi Jan,

    Graag gedaan, je was de eerste die reageerde dus zodoende heb je hem nu.

    @ Gert, was "de Hembrug" onderdeel van het ministerie van oorlog of gewoon een privaat bedrijf dat veel werk deed voor het leger.
    Je schrijft overigens dat je propellers verzameld, kun je niet eens wat foto's van interessante propellers plaatsen? Altijd leuk om ook daar eens meer over te leren.

    Groet,

    Mathieu.

  4. #34
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Gert, zit die Hembrug cartouche meestal op een zelfde plek of werd dit op willekeurige plaats aangebracht? Zag op het wooden propellor forum een afbeelding staan maar daaruit is niet af te leiden waar deze zich bevindt op de prop.

  5. #35
    Frans Gunnink Guest

    Standaard

    Ik ben heel benieuwd of iemand mij meer kan vertellen over deze propeller. Geen enkele aanwijzing op de propeller zelf, behalve dat hij afkomstig is uit de fabriek van Den Oudsten in Woerden (bussenproducent) en in het 'directiecafé' hing.

    Frans Gunnink



  6. #36
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Hey Frans,
    ik weet niet of ze er op staan, maar als er letters en cijfers opstaan is het wellicht handig daar een foto van te maken en deze ook te posten hier op het forum, dat versnelt het determinatie proces
    Gr,
    Sander

  7. #37
    Frans Gunnink Guest

    Standaard Propeller

    Nee, dat is juist het probleem, er staat helemaal niets op.....
    Het is een grote, meer dan 3 meter.

    Frans

  8. #38
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lion65 Bekijk bericht
    Hallo Jan,
    dat klopt, maar soms is het Hembrug logo erg moeilijk te zien. Ik heb er eentje waar je bijna met een vergrootglas bij moet om hem te zien (gewoon bijna niet in het hout geslagen)

    Groet Gert
    Gert, propeller met een loupe nagelopen en kom aan de voorkant van de naaf heel vaag de letters M en B in een cirkelvormig logo tegen. Dus inderdaad een Nederlandse propeller gemaakt door de Hembrug. Helaas is het overige te vaag en is dus ook de datum niet zichtbaar (zoals op onderstaand voorbeeld). En die zogenaamde rechthoekige stempel zijn slechts twee parallel lopende krassen.

    Laatst gewijzigd door si204; 14 juli 2012 om 18:17

  9. #39
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Gert,

    Je hebt blijkbaar PM dichtstaan voor dit forum dus dan maar even via een nieuwe entry.
    Werd vandaag door iemand van het Hembrug museum geattendeerd op onderstaande advertentie.

    http://verzamelen.marktplaats.nl/luchtvaart-en-vliegtuigspotten/584952617-houten-propeller-lengte-276-cm.html

    Zag dat jij momenteel de hoogste bieder bent dus ga ik er niet overheen met een bod. Hoop dat je hem krijgt. Leuke prop met een fraaie cartouche.

  10. #40
    jeske71 Guest

    Standaard Ook een propellor

    hallo,

    ik ben ook op internet aan het zoeken want ik heb namelijk een propellor die 17 jaar in het luchtvaartmuseum gehangen heeft.
    Hij hing daar in de top kamer zeg maar. Je had hallen met vele propellors maar de mijne hing apart.
    Volgens de man van het luchtvaartmuseum is deze zeldzaam maar als ik nu de deze discussie zo eens terug lees, weet ik niet of dat wel klopt wat daar gezegd wordt.

    Mijn propellor is 270 lang met koperen hoeken. De tekst die erin staat is hetzelfde, dat is het grappige...
    model aa
    190 pk gnome
    spoed 245
    d260.

    ik zou hem nog eens na moeten meten of die d260 ook de lengte is want volgens de papieren van het luchtvaartmuseum is hij 270 lang.
    dat was zeldzaam omdat hij zo lang is en in goede staat.
    Hij is gemaakt in 1918.
    heeft in luchtvaartmuseum soesterberg gehangen van 5 okt 1972 tot 25 jan 1990.

    dus 17 jaar.
    daar wisten ze mij te vertellen dat hij gebouwd is in licentie door hemburg.
    nederlands fabrikaat
    gebruikt in diverse typen vliegtuigen.
    iets over advertentie in blad luchtvaart, thijs postma.....maar weet niet of dat gedaan is, of wie thijs postma is.

    Wie kan mij de waarde vertellen en andere leuke details.
    Hij ziet er nog heel goed uit.

    gr
    jeske

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •