Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Thulin K 1 en 2 zitter

  1. #1

    Standaard Thulin K 1 en 2 zitter

    Zoals bekend heeft de MLD Thulin vliegtuigen gehad.
    De eventuele vliegkwaliteiten werden, net als de Spijker, te niet gedaan door de problemen met de motoren.
    Wie kan mij meer over de spanwijdte vertellen van de 1 zits Thulin K.
    In allerlei oude artikelen vind ik 9,10 meter, ook of diverse sites.
    Nu staat er in het boek Thulin (Jan Waerberg) en een zweedse site onverwacht 9,00m.
    Tot nu toe heb ik op verzoek tot help geen enkel antwoord gekregen.

    Wie oh wie kan mij een bevredigend antwoord geven?

    The Thulin K 2 zitter.
    Op het net verschijnt zomaar de aanduiding Thulin KA.
    In geen enkele Zweedse en andere publicaties heb ik dit gevonden, is dit weer zo'n Hoofdman aanduiding?
    Wie kan mij meer vertellen over maten van dit type?

    Jjr

  2. #2

    Standaard

    Houdt het maar op 9.10m, dat komt veel voor.

    Wat betreft Thulin KA voor een tweezitter K is voor mij nieuw. In het verleden heb ik al vaker gezocht naar Thulin K's en LA's maar de kreet KA ben ik nooit tegengekomen.
    Omdat je de vraag stelde heb ik even op het grote web gezocht en in een keer zie ik een aantal keren KA langs komen.
    Waarschijnlijk heeft iemand ooit eens onderscheid willen maken tussen de een en de tweezitter (naar analogie van de LA), en velen hebben het daarna overgeschreven. Zo gaat dat vaak, maar vaak ook fout.
    Naar mij mening heeft Enoch Thulin zelf nooit van de KA gehoord.

    In alle boeken over de MLD (van verschillende ter zake kundige schrijvers, die ook zelf onderzoek deden) worden zowel de eenzitter als de tweezitter met K aangeduid. En ze hebben ook dezelfde maten.
    Het is net als met de Moranes, er werd een bankje achter de bestuurder geplaatst, die ruimte werd iets groter en zie daar een tweezitter!

    Mocht ik het toch verkeerd hebben, ik zie graag een overtuigend bewijs dat de kreet KA uit de tijd van Enoch Thulin zelf komt.

    Hans

  3. #3

    Standaard

    De LA was een verdere ontwikkeling van de L, maar beide twee-zitters.
    Volgens mij is de aanduiding flauwekul.

    Waarom weet ik nog niet, maar ik heb een vermoede dat de K twee-zitter een grotere spanwijdte had.

    Wie heeft er foto's van de MLD 2 zitters?
    Een scan uit oude publicaties is ook goed

    Jjr

  4. #4

  5. #5

    Standaard

    Eric

    Bedankt voor de tip, maar de beeldbank heeft alleen (net als bovenstaande) foto's van de 1 zitter

    Daarom hoop ik dat iemand nog oude of heel oude publicaties heeft waarin de 2 zitter staat.

    Jjr

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •