Pagina 8 van 11 EersteEerste ... 6 7 8 9 10 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 101

Discussie: Kaping Neptune 212.

  1. #71
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
    In de nacht na de ramp spoelden er op het strand verschillende voorwerpen aan welke identificatie van het vliegtuig mogelijk maakten.
    Deze voorwerpen werden met het lichten van de morgen ontdekt op het strand ter hoogte van de Camping ( zuidduinen)
    Personen ( welke mogelijk in het vliegtuig geweest waren ) werden er niet gevonden.

    Bron Nieuw Leidsche Courant 23 01 1965.

    Noot: de aangespoelde voorwerpen waren dus keurig met de heersende bovenstroom naar her strand gespoeld en hadden zich niet of nauwelijks in zuidelijke richting ( zoals het ondertussen beruchte lichtje) af laten drijven.
    Dat zal dan een dwaallicht geweest moeten zijn, dunkt me. Of Neptunus, die was er ook bij.

    Toch vraag ik me af wie de bus van de marechaussee bestuurde. Waarom deed hij dat? En wie deed z'n was? Opmerkelijk genoeg wordt daar met geen woord over gerept.

  2. #72
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door huub vink Bekijk bericht
    Beste Gijs,

    Overigens is de afstand tussen de voormalige Marechaussee post aan de Wassenaarseweg en de boulevard van Katwijk (ter hoogte van het Vuurbaakplein) slechts 3,5 kilometer als je via de N206 (toen Wassenaarseweg), Zeeweg en de Secr.Varkevisserstraat rijdt. Ga je via de Cantineweg, Boslaan, Parklaan en Drieplasserweg is de afstand zo'n 4,5 kilometer. Ik fiets laatstgenoemde route zeer regelmatig op de (race)fiets en heb hier zo'n 10 minuten voor nodig.
    Ik neem aan dat de toenmalige Volkswagen combi (T1), over de lege wegen rond middernacht, het in minimaal in dezelfde tijd heeft moeten kunnen doen.

    Met groet,
    Huub
    Beste Huub
    Hartelijk dank voor jou reactie.
    Verder wil ik opmerken dat met de slechts 15 minuten om de Boulevard te bereiken bedoeld ik natuurlijk het gehele traject vanaf ongeval, alarmeren, reageren op het alarm aankleden en de rit van Wassenaarseweg naar de Boulevard.
    Het neerstorten gebeurde even na twaalven en er zal voor 00.05 uur geen telefonische melding bij de Marechaussee zijn binnen gekomen.
    Ik denk dat we mogen aannemen de de betrokken wachtmeesters te bed gelegen zullen hebben (gezien het tijdstip van de dag en het niet geopend zijn van het Vliegveld) de zodat zij zich eerst moesten kleden ( in elk geval kleden in overkleding) Het starten van de auto en het rijden naar de lokatie. Volgens mij toch wel een tijdpassering van 20 a 25 minuten.

    Overigens was het toenmalige Marechaussee bureau gevestigd naast het borstbeeld van Rambaldo en pas jaren later in het gebouw C1 ( oude stafgebouw van de CMLD)

    Het Marechaussee kantoor was gevestigd aan de Wassenaarseweg de huidige N 441.

    Noot: zie voor de juiste plaats van het Marechaussee kantoor de platte grond in #95 bij de V van Valkenburg
    Laatst gewijzigd door Gijs; 13 november 2018 om 16:32

  3. #73
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Katwijk aan zee Noorderstrand februari 2018.

    Na een aantal dagen met een vrij krachtige noordwesten wind een bewolkte maar verder een mooie dag om een stevige strandwandeling te maken.
    Terwijl ik daar samen met mijn vrouw loop wordt mijn oog getroffen door een ietwat sjofel gekleed persoon welke met een stok op de rand van de vloedlijn van die dag in de schelpen kennelijk naar iets op zoek is. Eerst denk ik aan een zwerver welke op zoek is naar een maaltijd van aangespoeld zeebanket, maar met dat ik wat dichterbij kom zie ik dat de bewuste persoon er toch niet uitziet als een zwerver, maar hij raapt wel regelmatig wat op en stopt dit in een tas welke aan zijn schouder hangt.

    Daar ik vrij nieuwsgierig van aard ben wil ik hier toch het mijne van weten, en ga naar de man toe en vraag hem waar hij mee bezig is.

    De man is in het geheel niet verbaasd en legt mij omstandig uit wat hij aan het doen is.

    Sinds de aanleg van de "zandmotor" voor de kust bij Kijkduin komen daar regelmatig fossiele resten van dieren vrij uit de bodem van de zee en bij harde wind spoelen deze dan na enkele dagen veelal bij Katwijk aan en trots laat hij een voorwerp zien wat hij deze morgen gevonden heeft, een nekwervel van een "wolharige neushoorn .
    Als ik hem vraag of dit soort vondsten alleen bij Katwijk gedaan worden, of bijvoorbeeld ook tussen Kijkduin en Hoek van Holland, kijkt hij mij wat meewarig aan en vraagt mij of ik dan niet weet dat alles wat loskomt uit de zeebodem zich verplaatst in noordelijke richting.

  4. #74
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
    dat alles wat loskomt uit de zeebodem zich verplaatst in noordelijke richting.
    Golfstroom!?

    Adri

  5. #75
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Beste Adri:

    De bewuste amateur " Fossieloloog" liet zich in dat gesprek niet uit maar nu ik mij de afgelopen tijd aardig verdiept heb in het verschijnsel van de stromingen in de zee en langs de Nederlandse kust zal hij hier ongetwijfeld op gedoeld hebben.

    H G. Gijs

  6. #76
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Katwijk aan zee, boulevard juli 2018:

    Het is een hete avond en ik besluit om tijdens mijn fietstocht van Lisse naar Zoetermeer even een rustpunt te nemen op een bankje aan de boulevard in Katwijk.
    Kennelijk heb ik gekozen voor een zogenaamd " leugenbankje" want hoewel er geen " strealjeager in het water geleazerd is welke er met een speckteakeldreadje is uitgeteakeld" en ook geen Neptune hebben mijn buurmannen op het bankje ( autochtone Katwijkers op een behoorlijk gevorderde leeftijd) het hoogste woord voor wat betreft het laatste nieuws op het dorp, inclusief alle schandaaltjes welke er zich de laatste dagen hebben afgespeeld.
    Op een gegeven moment komt hun gesprek ook op het onderwerp van de badgasten welke zich met het afgaande tij zich erg ver inzee wagen. "Daar zal de reddingsbrigade wel weer aan te pas komen" hoor ik al zeggen.
    Op mijn vraag of dat nogal eens gebeurd en hoe dat meestal afloopt, krijg ik als antwoord " o jea, kom ie niet uit Kattuk tan" dat is schering en inslag, maar meestal loopt het wel goed af, maar soms is de persoon al verdronken en af en toe is er geen drenkeling meer te vinden. Dan wordt deze 1 of enkele dagen later gevonden in de buurt van Noordwijk of verderop bij de Langevelder slag of soms ook wel bij Zandvoort of IJmuiden.

    Weer wat informatie rijker vervolg ik mijn fietstocht via de Berckheide, Wassenaars slag, Meijendel en de Horsten naar Zoetermeer en kom daar nog net voor donker worden thuis.

  7. #77
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Wij zijn heerlijk van het topic afgedreven. Waarschijnlijk naar noordelijke richting, zoals in Katwijk afdrijft. Tot op heden amusant. JanJr

  8. #78
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Beste Jan:
    Ik had Mathieu ingelicht dat ik op het oog af zou drijven van het topic maar ik beloof je dat is slechts schijn.

    Verderop zul je zien dat alles weer bij elkaar komt.

    HG Gijs

  9. #79
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: ddd_010526178_mpeg21_p001_image (1).jpg
Bekeken: 443
Grootte: 20,3 KB

    Bron Limburgs Dagblad 27 01 1965

    82 uur na het neerstorten van de Neptune 212 werd het lichaam van Oostende gevonden, 2 kilometer ten zuiden
    van de plaats van het neerstorten van het toestel ( nabij paal 89).

    Daar dit gedeelte van het strand op het grondgebied van de gemeente Wassenaar ligt werd het verdere onderzoek verricht door de Wassenaarse politie welke de marineleiding op Valkenburg en de plaatselijke lijkschouwer informeerden.

    Het schouwen van het lichaam werd niet nodig bevonden ( wellicht op aandringen van Defensie) wat toch wel bijzonder mag heten daar de betrokken persoon geen natuurlijke dood was gestorven ( volgens mij wettelijk voorgeschreven) en werd overgedragen aan de Marine autoriteiten.

    Het schouwen van het lichaam had zeker verdere informatie kunnen verschaffen over de toedracht en verder verloop van het gebeuren, maar daar over later meer.

  10. #80
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Tegen de avond van 27 januari werd het lijk van Frans Bolk gevonden op enkele honderden meters ten noorden van de Scheveningse pier.
    Dit zou impliceren dat het lichaam ongeveer 11 kilometer verplaatst zou zijn in zuidelijke richting. (zie eerdere kanttekeningen die ik maakte )


    Naam: ddd_010526179_mpeg21_p001_image.jpg
Bekeken: 433
Grootte: 31,4 KB

    Bron Limburgs dagblad 28 01 1965

    De vindplaats van het lichaam bevond zich hier duidelijk op het grondgebied van de gemeente, s Gravenhage zodat de plaatselijke politie deze zaak in behandeling nam.
    Het lichaam werd overgebracht naar een mortuarium in den Haag alwaar de gemeentelijke lijkschouwer het lichaam zou onderzoeken maar ook hier werd schouwing niet noodzakelijk geacht.

    Van wie de uitspraak is dat het lichaam onherkenbaar was verminkt ( politie, schouwer, pers, of marine voorlichting.?) is bij mij niet bekend maar deze bewering is pertinent onwaar.

    U kunt zich hiervan overtuigen door een bezoek te brengen aan het Nationaal Archief waar de foto, s van de lichamen van Bolk en Oostende ter inzage liggen.

    Deze foto, s zijn nogal luguber van aanzien zodat ik ze hier niet openbaar op de site wil zetten



Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •