Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 3 4 5
Weergegeven resultaten: 41 t/m 48 van 48

Discussie: Foto Neptune "212".

  1. #41

    Standaard

    Jaap,

    Deze fotois, evenals de fot'os bij #34 genomen tijdens de detachering van de 3 Neptune's op Hato tijdens de voorjaarsreis van Smaldeel 5 in de maanden april t/m juni 1964.
    De deelnemende Neptunes waren de 205, 213 en 212. de eerste 2 waren nog in de NNG uitvoering met mitrailleurneus (P-2H), de 212 was toen al verbouwd tot SP-2H.

    Groeten, Rob

  2. #42

    Standaard Foto Neptune "212"

    Ach, wat lastig nou dat je de 205 noemt.

    Ik zie er toch echt een 20-vier in...

    Maar de annalen zullen wel kloppen...do they?





    Grt

  3. #43

    Standaard Foto Neptune "212"

    212 Verwijst naar Hato.

    Daar vloog enige tijd de Augusta Bell 224 rond, getooid met een H op de staart.



    Tracker.

  4. #44

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob B Bekijk bericht
    Jaap,

    De deelnemende Neptunes waren de 205, 213 en 212. de eerste 2 waren nog in de NNG uitvoering met mitrailleurneus (P-2H), de 212 was toen al verbouwd tot SP-2H.

    Groeten, Rob
    Over de vraag of het de 204 of de 205 is durf ik geen uitspraak te doen, maar als wijsneus wil ik toch even opmerken dat de uitvoering in NNG met de 4x 20mm in de neus de P2V-7B was. (Op de grens van zee en lucht, pag. 49)

    Gr. Sjaak

  5. #45

    Standaard

    In 1964 was het Amerikaanse registratiesysteem al gewijzigd.
    De kist met kanonnen in de dichte neus heette P2V-7B en in 1964 P-2H.
    De kist met de glazen neus heette P2V-7 en in 1964 SP-2H.

    Hans

  6. #46

    Standaard Foto Neptune "212", (die 207 heet).

    Mooie opname van een Neptune op doortocht naar huis op Lajes, Azoren, 1968.
    Foto Hans Bax, MLD.


    Naam: Lajes, 1968.jpg
Bekeken: 1345
Grootte: 229,7 KB


    Het terrein is daar wat geaccidenteerd, zo als u ziet.
    De runway 15-33 heeft slope.
    De elevatie bij het begin van 15 (in het Noord Westen), is 158 ft, aan de andere kant is die 180 ft.
    Maar dat is niet het hele plaatje.
    In het midden van de baan is een duidelijk hoogste punt, en loopt dan naar beide drempels af.

    Het is 1977.
    Met de lange Acht was Amsterdam-Paramaribo soms niet in één keer te halen.
    Windpatroon met een meer dan volle bak maakte het nu en dan nodig om naar Lajes te gaan voor een Fuel and Go.
    Zo ook deze keer.
    We zijn geland op baan 15, met het weer net op limieten, lage solide wolkenbasis en matig zicht.
    Afdraaien van de baan kon niet, WIP, Work in Progress; we moesten een one-eighty op de baan maken en terug taxiën.
    Geen probleem, want die baan was Str Mawgan-breed.

    Er moest helemaal naar het begin worden terug getaxied, naar het militaire deel, tot verdriet van de BWK, want dat betekende dat er militaire brandstof JP4 in zou gaan, en we deden het veel beter met de burger Jet A1. De JP4 was vluchtiger en bevroor eerder in de tanks. Nou ja, er ontstonden dan mogelijk eerder ijsvlokken.

    Niet leuk, iedere 20 minuten Fuel Heat On, voor 5 minuten of daaromtrent.
    Dat leverde vermogens verlies op, er was geen auto throttle tijdens de kruisvlucht, en de Acht was erg gevoelig voor snelheidsverlies.
    Hij kwam, eenmaal wat langzaam vliegend op grote hoogte erg moeilijk weer op gang, 'over de hump'.
    Een heel gedoe, want eenmaal versnellend zat je binnen no time aan de overspeed-kant.
    De marge was gering, boven in de Flight Envelope.
    Het heette daar dan ook de 'coffin corner'!
    Op de terugvlucht was dat ook nog aan de orde, voordat alle JP4 geacht werd uit de tanks te zijn opgesoupeerd.

    Hij, de BWK, met zijn collega voor die lange vlucht achter hem op een kruk, en met de tweede officier op de jumpseat, volle cockpit dus, mopperden daar wat over tegen elkaar.
    BWK's konden heel goed mopperen, vooral samen.
    Ze deden dat op een moment bij het manoeuvreren op een baan waar je dat niet wilt hebben.

    Ik zat nog niet lang op de Acht, en op aanraden van de baas geef ik stevig gas om op snelheid te komen tegen de heuvel op, naar het Noord Westen rijdend, knoopje of 50.

    We naderen de bult in de baan en KRIJGEN DE SCHRIK VAN ONS LEVEN!
    Want opeens wordt het duidelijk dat er een grote vrachtbak, hoogdekker, militair, een soort Cargomaster, op ons af komt.
    Hij leek hoger te komen, aan gene zijde van de bult.

    Echt grote schrik, want bedenk dat Tenerife pas een paar maanden daarvóór was gebeurd...

    Het viel mee, bleek, want hij stond stil.
    Had alvast toestemming gekregen van die Amerikaanse puntpetten om op te lijnen op baan 15.
    Alleen was dat gedaan op hun onderlinge UHF frequentie, en het onderbroken stukje VHF dat daar aan hing was ons ontgaan omdat we maar een flard van die conversatie meekregen.

    In plaats van GVD! werd er 'Hou je bek'! geroepen tegen het BWK-gemurmel achter ons, en we reden verstijfd en opgelucht, met een hartslag van 180, die geruime tijd zo bleef, naar een afslag aan de Oostkant.

    Inparkeren op een plek waar de JP4 aansluiting in het beton zat, wachten op een GPU, ground power unit, want de Acht had geen APU, en dat duurde vrij lang, checklist afgewerkt en de boel afgezet.

    We keken elkaar aan: Jeeeezus! Wat ben ik geschrokken...In koor.

    Tenerife had meer indruk gemaakt dan we ons realiseerden...

    Als de Neptune van Hans Bax niet op Lajes was gefotografeerd had ik dit verhaal hier niet verteld.
    Het was weg gezakt.



    Tracker.

  7. #47

    Standaard Foto Neptune "212" Plus 4.

    Neptune 216, gezien door een collega.


    Naam: 216, gezien van achter de draaiende motor #1 van de collega.jpg
Bekeken: 1027
Grootte: 105,6 KB


    Tracker.

  8. #48

    Standaard Foto Neptune "212" Plus 4.

    Ik heb hiervoor een verhaal over Lajes geschreven, maar er over nadenkend behoeft het wat meer uitleg.

    ik zal het vliegveldkaartje beneden afdrukken, dat geeft een beter beeld van waar ik me bevond.

    Verder was mijn inleiding te kort, min of meer ontstaan doordat de Neptune op Lajes was gefotografeerd.
    Logisch, een Navy kist neemt een USAF base als tussenlanding.

    Maar voor de burger luchtvaart was dat Santa Maria, het burger veld op zo'n 150 mijl Zuid Oost, grofweg.
    We hadden al 'in de nadering gehangen', ofwel: we waren al bezig geweest met een approach op Santa Maria, toen die werd afgeblazen doordat de single runway geblokkeerd werd door een voorganger met een landing gear probleem.
    Het weer was niet leuk, met lage ceiling en regen.

    Zover kwamen we dus niet om dat te constateren want er moest een go-around gemaakt worden.
    Onze reserve fuel was niet toereikend on de Portugese vertraging af te wachten in de holding, en er zat niets anders op dan uit te wijken naar Lajes.

    Dan ben je druk, met het herplannen en voorbereiden van de nadering, de vertraging die het oplevert, de KLM station manager die zijn zaakjes op het alternatieve veld moet regelen, met een alternatieve Portugees die toegang had tot de basis. Koude Oorlog was ook hier weer een factor.

    Bij een uitwijk, en zeker bij een die tijdens de nadering onverwacht aan de orde komt, ontstaat er altijd een tijdsdruk, en een zekere gespannenheid.
    Dat is vrijwel onontkoombaar.

    Met die achtergrond waren we dus geland op Lajes. Te laat, achter op schema geraakt, tikje ontregeld,
    géén verse catering voor de 209 passagiers, en noem maar op.

    Dan stuif je dus tegen die bult in de baan op, al terug rijdend naar het platform, EN JE SCHRIKT!!
    Ik schrijf het nog maar een keer zo op, want zo iets is altijd 'a train of events', en staat zelden op zichzelf.

    Dit stukje moest nog voorafgaand aan het vorige verhaal...Het was ook de enige keer dat ik op Lajes was.


    Santa Maria was zeer bekend bij een ieder die naar Midden en Zuid Amerika vloog.


    Naam: KLM_L-1049C_Constellation_at_Santa_Maria_(Azores).jpg
Bekeken: 1162
Grootte: 127,8 KB


    Naam: Lajes vliegveldkaart.jpg
Bekeken: 1199
Grootte: 76,2 KB


    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •