Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20

Discussie: Foto's uit het Fokker(?) archief.

  1. #11

    Standaard

    [QUOTE=jan wullink;31307]
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Bekijk bericht
    Is dat niet een Me 108?

    Dat is een Bucker Bu 181 Bestmann , daar zijn er een paar honderd van gebouwd bij Fokker in Amsterdam Noord
    De foto is gemaakt op Hilversum waar ze gemonteerd en daarna werden ingevlogen waarna ze naar Duitsland gaan voor de vliegopleiding.
    Weer wat geleerd vandaag, thanks!

    Chris

  2. #12

    Standaard Foto's uit het Fokker(?) archief.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sander Bekijk bericht
    en dan even een vraagje uit eigenbelang, zaten daar toevallig nog meer foto's van nederlandse vliegtuigen (Douglas DB 8A-3N? ) bij?
    Gr,
    Sander
    Beste Sander,

    Helaas heb ik geen Douglas foto's gezien. Wel wat foto's van de Fokker D-23, maar dat waren bekende exemplaren.

    M.b.t. de WO I foto's het volgende:

    In het boek "Fokker Aircraft of WW I" (Paul Leaman) komen ook een aantal foto's voor met witte volgnummers.

    1 Foto kan ik hierdoor identificeren: Foto met Nr 1585 laat de Fokker V37 zien, zonder spinner, maar met achterplaat en koelvinnen. De andere romp op de foto kan ik nog niet identificeren. In Fokker Aircraft staat op pagina 153 nl. een foto met volgnummer 1583 met daarop dezelfde V.37.

    Verder lijkt het erop dat de nummering van de foto's chronologisch is.

    De foto's met de volgnummers 1507 en 1515 heb ik nog niet kunnen identificeren, maar een datering is misschien wel mogelijk op basis van een foto in het Fokker Aircraft boek. Op pagina 149 wordt een foto getoond van de V.24 met het volgnummer 1505. De V.24 is door Fokker ingestuurd voor de Tweede Jachtvliegtuig competitie van juni 1918. Dit zou kunnen betekenen dat de foto's 1507 en 1515 ook rond die tijd zijn genomen.

    Foto 1507 lijkt mogelijk een latere versie van het 'Zentralsteuerung' interruptie mechanisme.

    Op foto 1515 lijkt mij dat de vleugelvorm echter niet overeenkomt met de vleugels die Fokker op dat moment construeerde....


    Tot zover,

    Huib

  3. #13

    Standaard

    het andere toestel van foto 1585 is de fokker v.40.
    foto 1515 misschien de v.26 ....
    Laatst gewijzigd door eric7325; 16 juli 2012 om 22:43

  4. #14

    Standaard

    Ook weer wat foto's tevoorschijn gehaald.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #15

    Standaard

    De 1585 laat de Fokker V.37 en V.40 zien. De V.37 was ontworpen als loopgravenjager. Deze hoogdekker is doorontwikkeld in uiteindelijk de Fokker D.X.
    De V.40 is het andere kistje. Voorzien van een Anzani motor werd ermee geadverteerd als sportvliegtuig. In mei 1920 werd het echter door de IACC (Inter Allied Control Commission) in beslag genomen en vernietigd.

    De 1515 is interessant. Ik zat zelf te denken aan de V.33- dat was echter een tweedekker. Het lijkt allemaal best op elkaar

  6. #16

    Standaard

    Loopgravenjager?
    Vloog die in de lengterichting van een loopgraaf en vuurde hij omlaag op de vijand?

  7. #17

    Standaard

    Ja en nee. Het is een best bijzondere kist die is ontworpen rond het idee dat het schade moest kunnen aanrichten in een loopgraaf, maar daar uiteraard zelf relatief ongeschonden vanaf kon komen. Er kwam dus bepantsering tot achter de piloot. Ook werd de propeller voorzien van een roterend schild dat moest voorkomen dat kogels de motor zouden uitschakelen.
    Dus ja, het was de bedoeling dat er een duik in de richting een loopgraaf werd gemaakt. Maar nee, niet in lengterichitng. Een soort WW1 Stuka met bepantsering..

  8. #18
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Allereerst dank aan Mathieu voor het naar boven halen van dit draadje. Het verbaast me dat ik het indertijd gemist heb.
    De foto van de 1585 laat inderdaad de V.37 en de V.40 zien. Hieronder een foto van de V.40 compleet. (1620)

    Naam: Fokker V.40 1620.jpg
Bekeken: 476
Grootte: 243,2 KB

    Voor foto 1515 moest ik goed zoeken. Ik dacht eerst aan de V.28 voorloper van de E.V en D.VIII,
    maar volgens mij is het de V.39 een sportkistje met een 50 PK rotatiemotor.
    Je kunt het het beste zien aan de plaatsing van de rolroeren; die lopen schuin en tot het eind van de vleugel. (bij de E.V en D.VIII lopen die evenwijdig aan de achterrand en niet tot het eind) Het toestel zal ook kleiner geweest zijn, maar dat is op de foto's slecht te zien.

    Foto 1536 geeft de complete V.39 weer.

    Naam: Fokker V.39 1536.jpg
Bekeken: 489
Grootte: 440,7 KB

    De foto van het "lage" toestel is het prototype van de Fokker F.VII. Hieronder wat duidelijker te herkennen

    Naam: Fokker F.VII prototype -1.jpg
Bekeken: 495
Grootte: 360,1 KB

    Vergelijk maar met foto's van de H-NACC,
    De iets latere F.VIIa is toch wel een flink stuk fraaier uitgevallen.

    Huib, (doe jij nog mee?) Als er meer van deze oude fabrieksfoto's zijn, dan graag laten zien. Erg leuk.

    groeten Stef

  9. #19

    Standaard

    Aha, interessant, bedankt

  10. #20
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    40

    Standaard

    Dit is de H-NACC. Ik moet de bron even achterhalen, maar ik heb ooit gelezen dat het toestel bij de eerste proefvluchten een groot aantal problemen vertoonde. Een er van was dat het onderstel veel te laag was. Daardoor bestond het risico dat de propeller bij de start en landing de grond raakte. Ook liet het vlieggedrag te wensen over. Daarom werden aanpassingen gedaan aan de romp en werd het kielvlak/richtingroer vergroot.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •