Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 61

Discussie: Karel Doorman II - R 81

  1. #31

    Standaard

    Mooie plaatjes Tracker. En een leuk verhaal.

    Mvg, Boris

  2. #32

    Standaard

    Leuk verhaal Tracker. Wel wat ongewoon zo'n windstille start, maar met een overpowered toestel als een Tracker goed te doen. Volgens mij kon een Tracker op de Doorman ook een vrije start maken, en de Doorman was nu niet bepaald een groot vliegkampschip.

    Gr. Sjaak

  3. #33

    Standaard

    Sjaak,
    Misverstandje. Overpowered of niet, dat deed er op de katapult niet toe.
    De stoomdruk van de katapult werd ingesteld op de benodigde eindsnelheid, vliegsnelheid dus.
    Hoe minder tegenwind er over dek stond, des te harder werd het schot.
    Er is zelfs stilligend in, ik dacht, Plymouth, een kist afgeschoten omdat iemand spoorslags naar huis moest wegens een familieding. 'Compassionate leave' heet dat.
    Maar deze was wel bijzonder. met een stoot van ruim honderd knopen.

    Vrije start ging goed, mits er 15 knopen wind stond, om met de scheepssnelheid opgeteld aan ruim 30 knopen wind over dek te komen.
    En het moest niet te warm zijn, want dat kost vermogen door de hete -dunnere- buitenlucht.
    Na loskomen wilde je dan wel eens beneden dekhoogte zakken om snelheid op te pakken.
    Dat ziet er voor de achterblijvers wat eng uit, maar het ging altijd goed...

    Ik zal er nog wel eens meer aandacht aan besteden.

    Tracker.

  4. #34
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Twee foto's die ik in mijn verzameling vond. Zo te zien werden ze met grote tussenpoos van elkaar genomen. De landingsofficier (hij zal vast wel een andere naam hebben) staat op de foto's achter een verschillend scherm. JanJr.



    Seafury



    Tracker



  5. #35

    Standaard

    Jan,

    Er zit verschil tijd tussen de foto's.
    Ook verschil in windscherm.
    Maar vooral ook zit er een zee tussen:

    Je hebt hier foto's van twee verschillende carriers.

    De eerste is de HMS Victorous, met een landende Seafury, rond '53.
    Er is een 'V' achter op het dek zichtbaar.

    De ander is de Doorman, tussen '62 en '68, toen er Trackers aan boord waren.
    Niet zichtbaar is de 'D' achter op het dek.
    Er zit ruim tien jaar tussen de foto's.

    Wat ze gemeen hebben is hun laatste dienstjaar, 1968...

    Tracker.

  6. #36
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Bedankt Tracker. Ik heb je bemerkingen achter op de foto's gezet. JanJr.

  7. #37

    Standaard Karel Doorman II - R 81

    Ik heb mijn logboek MLD van toen er op na geslagen.
    De landende Tracker is de 167.

    De enige keren dat ik met de 167 heb gevlogen, drie maal, staan toevallig alle drie op deze pagina, in het begin van mijn MLD tijd.

    In de zes daaropvolgende jaren nóóit meer!

    Het zou dus kunnen dat op 10 of 11 oktober '62...
    Tracker 167 kwam oplanden...
    Met Tracker aan het roer...
    Wie weet..



  8. #38
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Hallo Tracker, Het zou best kunnen dat je daar op de bestuurders stoel zit. Het lijkt mij trouwens een van de mooiste belevenissen die er is; om op een vliegdek te landen! Prachtig. JanJr.

  9. #39
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Karel Doorman II

    Dit is een heel bekende foto uit de 50er jaren. Ik heb deze topic helemaal afgezocht of ik haar kon vinden, vond haar niet, dus ik waag het er op haar te plaatsen:



    Op de achterkant van de kaart staat: 'Aan boord van H.Ms < Karel Doorman> wordt een <Firefly> in gereedheid gebracht'. Het ziet er inderdaad naar uit. Uiterst links staan de vliegers klaar met de vlieghelm in de hun handen. Het schijnt heel warm te zijn. De helpers hebben witte mutsen of doeken op hun hoofd. En.... ze hebben rare zwarte gordels om. Weet iemand waarvoor die dienden? Eén van de matrozen heeft een startblok in zijn hand. JanJr.

  10. #40

    Standaard Karel Doorman II - R 81

    Deze foto zou niet in dit topic thuis horen, omdat er Doorman R81 boven staat.

    Hij is genomen op de Nairana, de tijdelijke voorganger van de Doorman, 1947.

    Maar het gaat over hetzelfde bedrijf hoor.

    Een niet erg succesvolle periode met Fireflies Mk 1 aan boord, die beschreven staat als apart hoofdstuk in het boek dat het toenmalige Hoofd Vliegdienst, Jhr P J Elias, schreef: "Dan liever de lucht in", 1963, geen ISBN.

    De vlieger die je noemt staat overigens rechts, niet links...
    En wat die kleuterpakjes betekenden zou ik niet weten.
    Men liep er luchtig en daarmee tamelijk brandgevaarlijk bij.
    Ik heb ook de indruk dat een deel van de witte kapjes ter herkenning op het vliegdek niet meer waren dan handgeknoopte zakdoeken...
    Er was gebrek aan van alles.

    Hier een foto bladzijde uit dit boek, dat erg lezenswaardig is.
    (In Nederlands Indië en watervliegtuigen heb ik ook stukjes van hem geciteerd).



    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •