Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 3 4 5 6 7 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 61

Discussie: Karel Doorman II - R 81

  1. #41
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Ja Tracker, mijn vrouw zei het al: 'Je kent niet het verschil tussen links en rechts'. Bedankt voor de informatie. Het moet een flink oude foto zijn, want het eerste vliegdekschip van onze marine was, naar mijn herinnering, maar kort na WW2 in gebruik. Jan Jr.

  2. #42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Dit is een heel bekende foto uit de 50er jaren.

    Op de achterkant van de kaart staat: 'Aan boord van H.Ms < Karel Doorman> wordt een <Firefly> in gereedheid gebracht'. JanJr.
    Vraagje,

    Waarom dragen deze Firefly's engelse roundels, en een nederlandse oranje driehoek? Het zou hier gaan om een reis in oktober 1946.

    Mvg, Boris
    Laatst gewijzigd door Boris; 6 november 2015 om 17:57

  3. #43
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  4. #44

    Standaard

    Bedankt Jan, voor het wijzen op dit oudere draadje.
    Heb het even doorgelezen. Zeer de moeite waard. En beantwoorde ook mijn vraag. Blijf het wel vreemd vinden dat de Engelsen dit toelieten.

    Mvg, Boris

  5. #45

    Standaard

    De link doet het niet bij mij. Windows 10.
    Kent wlmailhtml niet en de druiloor kan het niet vinden ook...

  6. #46
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Tracker, kopieer het door Jan genoemde adres regelrecht in de adresbalk van de browser. Dan werkt het wel. De link werkt niet, er komt ineens een hoop code voor te staan en dat kan de browser niet vinden...

  7. #47

    Standaard

    Jaap en Jan,

    De foto's bij #34 zijn beide van de Doorman. Na de overdracht is de oorspronkelijke dekletter behouden gebleven. De Illustrious had toen de letter Y.
    Pas na de verbouwing in 1958 is de letter D ingevoerd.
    Wat betreft de foto van Firefly F-25 het volgende. de opname is waarschijnlijk genomen voor het afvliegen naar Java op 12 en 13 oktober 1946.
    De zwarte banden zijn gewoon de toenmalige zwemvesten en de witte "zakdoeken" de
    originele witte caps voor de dekbemanning.

    Groeten,

    Rob B

  8. #48
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Boris. Wat betr. de Britse roundels en de oranje driehoek ben ik even het internet opgegaan. Het blijkt dat bv. de Nederlandse Mitchells in de oorlog ook deze combinatie hadden. De Fireflies hebben wij korte tijd na in dienst stelling van de Karel Doorman 1 overgenomen en misschien zaten de combinaties er nog/al op. De toestellen werden in Schotland aan boord geladen. We hadden haast en weinig spullen. 500 km voor Indië stegen de kisten op om veilig in Indië te landen.
    Rob B Bedankt voor de aanvullende info. De Karel Doorman 2 was de voormalige HMS 'Venerable' en dat komt overeen me de V op het dek. Jan Jr.

  9. #49

    Standaard Karel Doorman II - R 81

    Jan en Rob,

    Ik zat er naast en ook weer niet.

    Omdat ik eeuwig die flightdeck designators van de Engelse carriers door elkaar haal ben ik weer gaan googlen rond de Royal Navy.
    Daar werd ik, blijkt nu, weer eens verkeerd voorgelicht over de V en Y van Venerable en Illustrious.

    Ik had door moeten zoeken, in mijn eigen boeken dienaangaande en n.b. op de eigen R81 site!

    Daar zijn verschillende foto's te vinden die de 'V' recht doen, zelfs links achter zowel als rechts vóór, o.a. ook de mislukte start van vd Kop.

    De mooiste zal ik hier tonen, met Firefly Mk1 16-30 achter in het dekpark.
    Deze Firefly hadden we tot okt '52 in de MLD.
    Dus dat zegt genoeg.
    Uitvergroot is de V op het voordek ook nog te onderscheiden...






    Dan de hesjes.
    Ik ben het daar niet met je eens Rob, wat zwemvest betreft.
    Het zou betekenen dat er meerdere lieden met een lifevest om liepen op dek, en dat was niet zo..
    De vlieger staat geheel rechts, en heeft een normaal ogend geel zwemvest om.
    Dat zag er dan als volgt uit bij drie passagiers voor een rondje Gibraltar.





    De hesjes, die er met een mallotige korte broek in de subtropen uitzien als kleuter-looppakjes van toen, hebben mogelijk diverse kleuren ter onderscheiding van hun taken aan dek.
    Maar ze ogen hier allemaal zwart.
    Later heeft men overalls met een rugnummer, en wéér later de kleuren bovenlichaam die nog steeds gelden op de carriers voor het dekpersoneel.





    Op deze foto is goed te zien dat de LSO windvang uit 8 rechtop staande planken bestaat.
    Bij mijn weten is dat altijd zo geweest, en hebben we nooit de canvas bescherming met een enkel kijkgat gehad op de Doorman.
    Dat zette me in #34 ook op het verkeerde been bij de landende Seafury en de 'V' op dek.
    Het windscherm klopte niet! Of toch wel achteraf?

    Ik heb nooit anders dan (5) planken meegemaakt tussen '62 en het einde.

    Met name LSO, Landing Signal(ling) Officer Sam van der Heiden ging daar met veel Schwung mee om.
    Om ze op te zetten gaf hij een stevige trap met de linker voet op het onderste deel van de eerste plank, zonder er naar te kijken. Rode pijl.
    De geschrokken plank kwam onmiddellijk in actie, en zwiepte omhoog tot de vertikaal.
    Bíjna, want vlak daarvoor ving de gehandschoende linker hand van Sam, die Wim heette, de plank op, zonder te kijken, en vleidde hem tegen de vertikaal aan.
    Dat deed hij dan vijf maal, met verbluffend gemak, om daarna te roepen:
    "hij kan er door".
    De mindere militair die hem was toegewezen in zijn functie snelde toe en schoof een lange pen door de ogen die de planken borgden.
    Sam zei dan grijnzend: " dat kan ik niet hoor, daar ben ik véél te lang voor..".

    Maar daar heb ik nou nét een foto van die dit tegen spreekt...





    Tracker.

  10. #50

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Op deze foto is goed te zien dat de LSO windvang uit 8 rechtop staande planken bestaat.
    Bij mijn weten is dat altijd zo geweest, en hebben we nooit de canvas bescherming met een enkel kijkgat gehad op de Doorman.
    Dat zette me in #34 ook op het verkeerde been bij de landende Seafury en de 'V' op dek.
    Het windscherm klopte niet! Of toch wel achteraf?

    Tracker.
    Tracker,

    In post #5, van dit draadje, zien we wel een foto van een LSO staan voor een canvas scherm. Is deze dan niet genomen op de Karel Doorman - R81?

    Mvg, Boris

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •