Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Fokker C.II Expresse

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard Fokker C.II Expresse

    Van de Fokker C.II zijn in totaal 12 exemplaren gemaakt. Hiervan gingen er een aantal naar Amerika (tenminste 4 stuks), eentje naar de KLM (en twee reserveringen), en kwamen er twee in Bolivia terecht bij de LIADCA. Dan missen er nog een aantal. Ik ben benieuwd welke.De moeilijkheid met deze omgebouwde C.I is, dat het vrijwel allemaal kisten zijn die uit Schwerin zijn meegenomen. Rompnummers die aan de meegebrachte serie kisten werden toegekend, liep van 1 tot (waarschijnlijk) 247. Hieronder bevonden zich volgens officiele berichten 118 C.I vliegtuigen. Hiervan werden er 60 aan de LVA geleverd, 16 aan de MLD, 15 aan Rusland, 2 aan Denemarken, 10 aan Spanje (als Fokker C.III), samen 103 vliegtuigen. Daarbij de twaalf Fokker C.II vliegtuigen opgeteld zijn samen 115 C.I vliegtuigen. Maar ja, er zijn ook nog wat C.I vliegtuigen naar Amerika gegaan. Hoeveel is onbekend, naar het schijnt in totaal 6 stuks. Dat zijn 121 kisten. Dus niet 118. Ik denk zelf dat dit te maken heeft met het getal Fokker C.II machines. Volgens mij zijn dit er geen twaalf geweest, maar iets minder. Maar om die these te kunnen bewijzen, heb ik gegevens nodig. Ben al een poosje bezig geweest om die gegevens boven tafel te krijgen en er zijn behoorlijk wat dingen opgedoken. Zie de bijlage (PDF).Waar ik vooral benieuwd naar ben:- is de historie achter de twee Boliviaanse Fokker C.II vliegtuigen (en rompnummers voorzover die nog te achterhalen zijn)- de identiteit van de KLM H-NABX (C.II fotovliegtuig)- fotomateriaal van genoemde kisten (Google heb ik al doorgezocht)De website van Herman Dekker is mij van grote dienst geweest, waarvoor mijn grote dank. Ere wie ere toekomt. De overige informatie komt uit correspondentie tussen Fokker te Amsterdam en Bob Noorduyn in New York.Dank alvast voor het meedenken!Groet,Jan Grisnich
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 4 januari 2021 om 14:03

  2. #2

    Standaard

    Niemand?!

    Aanvullende vraag:
    Twee Fokker C.II vliegtuigen zijn in Duitsland onder de registraties D-195 en D-196 geregistreerd geweest. Houder van het eigendomsbewijs waren de Schweriner Flugzeugwerke GmbH te Schwerin. Ook de Deutsche Aero Lloyd wordt als eigenaar genoemd. Wie weet hier meer van?!

    Groet,
    Jan

  3. #3
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Fokker C.II Express

    Jan,
    Het heeft even geduurd maar hier heb je (eigen collectie) een foto van de C.II G-CAEV waar je gegevens van had en een fabrieksfoto met C.II in KLM beschildering, maar zonder registratie.
    Ik mail je nog een foto van een C.II van Fairchild vliegend boven New York.
    Die komt uit een boek en kan ik hier beter niet plaatsen.

    Succes met het verder spitten. Stef
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 4 januari 2021 om 14:01

  4. #4

    Standaard

    Heren,

    Ik weet niet of deze site nog nieuwe info geeft over de Boliviaanse Fokker C.II.
    https://scadta.co/fokker-express-liadca/

    Groet,

    Henk Steevens

  5. #5

    Standaard

    Foto's zijn weer zichtbaar.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •