Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Wijzigingen in de Nationaliteitskenmerken MLD vanaf 1929 in Indië

  1. #1
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard Wijzigingen in de Nationaliteitskenmerken MLD vanaf 1929 in Indië

    Ik vraag me af of er ook foto's zijn van C.VIIw's met oranje driehoeken in Ned.Indie met V- registratie.

  2. #2

    Standaard Nederlands Indië en Watervliegtuigen.

    De C VII W met V registratie heeft bij mijn weten alléén in de Oost gevlogen.

    Ik wil een poging doen tot een antwoord.

    De oranje driehoek betekende: Ho!, Niet schieten!!, na het incident met een Duitser, ergens in '39 dacht ik.
    En dus alleen van toepassing op het Europese theater.

    Vliegtuigen - voorzien van de driehoek -, werden naar de Oost verscheept op zeker moment.
    Vervolgens bleek er verwarring te kúnnen ontstaan met de Japanse Rijzende Zon.
    Dan moet je wel iets aan je ogen hebben denk ik dan, maar goed.
    De order kwam af dat de driehoek in de Oost er weer af moest.

    Ze waren erinderdaad af in de Oost. Tót october '46.
    Want toen kwamen de eerste Fireflies MK1 in Indië--mét Driehoek, en ook nog eens met Engelse Roundels...
    Verwarring kompleet.

    Mijn verhaal over Firefly 26 toont dit. (ergens op het forum).

    De order dat de oranje driehoek out of bounds was in de Oost bestond nog steeds in '46.
    Maar de Jap had op 16 augustus '45 de definitieve handdoek al in de ring gegooid...
    Ambtelijke molens, enz, en zeker in het Tempo Doeloe van toen.

    Dus ook van de Fireflies moest de driehoek verwijderd worden, uiteindelijk.
    Men zou verwachten dat simpel, in camouflage overtjetten voldoende zou zijn.
    Maar nee. De driehoek werd onzichtbaar gemaakt als Oránje driehoek, door hem over te schilderen met WIT!
    Onbegrijpelijk.
    Ik heb het aan de oude Kleppe gevraagd onlangs, die de 26 toen 'deed'.
    Hij kan zich er niets van herinneren; andere afdeling waarschijnlijk.

    De enige verklaring die ik er voor kan geven is een vermoedelijk erg onhandig opgestelde order.
    Met iets er in als "het onzichtbaar maken van het oranje in de driehoek", of woorden van gelijke strekking.
    Er was natuurlijk een veel hogere order nodig op Beleidsniveau, waar in de driehoek als achterhaald werd bestempeld....
    Maar niet alles kan in één keer goed gaan.
    Toen niet, en nog niet.

    Ik sta geheel open voor iedere andere theorie.

    Ik heb de C VIIW-met-schip nog eens over gedaan, maar het wordt er niet beter op. Er zit vertikale bewegingsonscherpte in de foto zelf.
    Ik doe hem er vergroot bij.

    Er steekt een contraptie boven de bovenvleugel uit.
    Ik weet niet wát het is, maar een gok is:
    een propeller die een dynamo, een generatortje aandrijft om electriciteit op te wekken voor de experimentele boord-radio die toen opgang deed.
    De motoren waren nog niet voorzien van een gearbox, een tandwielkast, waar dat soort dingen 'aan hing'.

    Alweer: iedere theorie is welkom.

    Tracker
    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 2 april 2016 om 11:58

  3. #3

    Standaard

    De Fokker C.VIIw's van de MLD hebben wel degelijk de oranje driehoek gehad. Inderdaad, na een incident met de Duitesers werd bij Kon. Besluit van 23 september 1939 de oranje driehoek ingevoerd.
    Dit werd gevolgd door het Gouvernement d.m.v. het G.B. van 15 november 1939 No.II.
    De V-2, V-3, V-4, V-5, V-7 en V-8 zijn op 2 maart 1942 door eigen personeel te Morokrembangan vernield.
    De V-9 is op 15 maart 1941 verongelukt. Deze kisten hebben dus allemaal oranje driehoeken gehad.
    De V-10, V-11 en V-12 zijn in december 1939 buiten dienst gesteld, ik ga er niet vanuit dat die nog zijn omgeschilderd. De overige C-VIIw's waren al eerder afgeschreven.

    Hans

  4. #4

    Standaard

    Ps. De driehoeken op de Fireflies hebben hier niets mee van doen.
    De MLD kisten opereerden nog met de Engelse roundels, omdat ze daar besteld zijn en aan boord genomen zijn. De driehoek was gedurende de gehele oorlog geen nationaliteitsteken, dat was de Engelse roundel, maar een teken dat een Nederlander er op vloogt cq dat het een Nederlands (RAF) squadron was. De Polen, Tsjechen, Fransen, sommige Canadezen, Noren ed hadden dit ook.

    Toen de Fireflies enige tijd in Indië waren, werd bij GB van 26 juli 1948 No.10 de Nederlandse roundel weer in ere hersteld, echter zonder rood/wit/blauw richtingroer, slechts een vlaggetje (40 x 10) op de staart.

    Toen dus de Nederlandse roundel weer op de Firefly stond, was het zinloos de oranje driehoek te handhaven.

    Hans

  5. #5

    Standaard

    Hans, je schrijft: De V-2...hebben dusallemaal een oranje driehoek gehad.
    Maar, bij mijn weten, als ze in Indië waren was de noodzaak er niet on ze een driehoek te geven.
    En de V-2 enz wáren in de Oost...
    Die noodzaak was er alleen in Europa.
    Of haal ik de boel nu door elkaar?

  6. #6

    Standaard

    Ja, alle kisten hebben oranje driehoeken gehad, alleen al omdat er maar één nationaliteitsteken voor een land mag bestaan. Het kan niet, dat op het ene deel van de wereld het ene, en op het andere deel van de wereld het andere symbool wordt gebruikt.

    Hans

  7. #7

    Standaard

    Duidelijk.
    Maar dan moet ik nu naarstig aan het zoeken slaan naar de publicaties waar in ik het verschil tussen Europa en Azië beschreven vond.
    Ik kan er nu en dan wel eens luchtig over doen, maar onzin uitkramen is iets anders.

    Je spreekt met kennis van zaken; heb je enig idee waar ik de onjuiste kenteken uitleg moet zoeken?

    Tracker

  8. #8

    Standaard

    Beste Tracker,

    nee, dat kan ik niet. Er staat veel onzin geschreven over de Nederlandse luchtvaart en veel boeken schrijven elkaar na.
    Maar waar uw uitleg over kentekens in staat, dat ben ik nog niet tegen gekomen.

    Hans

  9. #9

    Standaard

    Een volledig overzicht van de Nederlandse nationaliteitskenmerken staat in het boek
    "Camouflage en Kentekens" door John Greuter e.a. Het boek is al jaren uitverkocht,
    maar wellicht 2e-hands te vinden.

    Rob B

  10. #10
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Aan deze kun je zien dat het bewijs er is dat in Indie ook de C.VIIw met driehoeken gevlogen heeft. Ik heb deze foto al heel lang maar ik weet niet meer van wie of wat.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 2 april 2016 om 12:00

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •