Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 2 3 4
Weergegeven resultaten: 31 t/m 36 van 36

Discussie: Waarom de toevoeging W ontbreekt aan de Fokker T IV en IVa

  1. #31

    Standaard

    Voorstel aan Moderatoren.

    Op 22 juni stelde ik een simpel raadvraagje, n.l. waarom de Fokker T IV geen W in de naam heeft, maar wél dreef.
    Na 30 berichten daar over zijn we in de Watervliegtuigen-topic wel ver afgedwaald.
    Ik wil voorstellen daarom een nieuw topic te starten onder de naam:

    "Waarom de toevoeging W ontbreekt aan de Fokker T IV en IVa".
    Of iets dergelijks, en daar alle 30 berichten in te plaatsen.

    De Nationaliteitskenmerken, die ook nog al wat reacties opriepen, kunnen mogelijk
    blijven waar ze nu zijn. Het past nog wel in het vooroorlogse MLD domein in Indië.

    Aan de andere kant zou het ook goed als aparte topic kunnen onder een naam als:
    "Wijzigingen in de Nationaliteitskenmerken MLD vanaf 1929 in Indië".

    Te beginnen met het bericht van Bazzmann 14 juni, pagina 4.

    Dan kan ik nog wat dingen toevoegen aan de T IV serie, na pagina 3.
    Het wordt dan een wat logischer geheel, en het Indië gebeuren blijft intact.

    Moeilijk, of uitvoerbaar?

    Tracker

  2. Standaard Fokker leveringsprogramma uit 1929

    Beste Tracker,

    Ik heb nog geen nieuw ´topic´ gezien, maar misschien mag ik op deze plek alsnog een bijdrage leveren aan de beantwoording van de vraag "Waarom de toevoeging W ontbreekt aan de Fokker T IV en IVa".

    Volgens mij zit het antwoord verscholen in de letter ´T´. Die stond voor torpedovliegtuigen en die zijn altijd al voor maritieme toepassingen bestemd geweest. Anders dan bijvoorbeeld verkenningsvliegtuigen (de klasse ´C´) waarvan er soms wel en soms niet een drijverversie werd ontwikkeld.

    Ter illustratie van de gang van zaken plak ik hieronder enkele bladzijden uit een oude catalogus van Fokker uit 1929. Het gaat hier het leveringsprogramma met de titel ´Nederlandsche Vliegtuigenfabriek 1919-1929´ dat verscheen als de gecombineerde uitgave van de Fokker Bulletins van juni tot en met september 1929. Een originele uitgave van dit document bevindt zich in mijn archief en daarvan maakte ik de onderstaande scans.

    Met vriendelijke groet,

    Gerben Tornij
    Amersfoort






  3. #33

    Standaard

    Dank je Gerben,
    Ik ben blij dat er nog steeds nieuwe input komt over de niet 'w' achter de 'T'.

    Het is een erg interessant Fokker pamflet dat je toont.
    Behoorlijk commerciëel opgezet trouwens destijds in 3 talen.
    Helaas ontbreekt blz 70, waardoor de verdere omschrijving van de T IV er nog niet is.

    Je zou een punt kunnen hebben met de Torpedo doelstelling in de beschrijving.
    Torpedo wordt inderdaad genoemd, maar toch ook weer naast bommen bij de II en de III.
    Helemaal waterdicht is het hierdoor misschien net niet.
    Lastig, met drijvers...

    Maar er is nog iets dat mijn aandacht trok.
    De T III tekst in het Frans is volledig, en daar is te lezen dat dit type zowel met wielen als met drijvers kan worden geleverd.
    Hopelijk staat dat ook in de Engelse versie op blz 70.
    Naar mijn gevoel zet dit de Drijvende bedoeling van de T serie weer onder druk.

    Leuk is ook dat de toe te passen Eenheden verschillen:
    In het Frans en Spaans komen de (ongelukkig gekozen) miles per hour niet voor, alles is daar km/uur!
    Maten en gewichten in Ft en Lbs is alleen voor de Engelse markt.
    Daar is toen kennelijk over nagedacht, maar de eenheden-balans zou met WW2 nog veranderen.

    Groet, Tracker

  4. #34

    Standaard

    Heren moderatoren,

    Mag ik nog een keer aandacht vragen voor mijn voorstel m.b.t.splitsen van deze thread, zoals gedaan op 4 juli?

    Dit met het oogmerk de continuïteit in de watervliegtuigen te bevorderen.

    En om de Fokker registratie-opbouw een eigen bestemming te geven.

    Dank, Tracker.
    Laatst gewijzigd door Tracker "Jaap de Moor"; 24 juli 2012 om 23:04

  5. #35
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Eindelijk uitgevoerd, met excuses voor de late reactie
    O ja, en twee van de discussies onder het kopje NEI gezet, omdat ze vooral over NEI gaan.

  6. #36

    Standaard

    Dank, ik zal de T4 draad weer oppakken, er was nog wat blijven liggen.

    Tracker

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •