Pagina 1 van 4 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36

Discussie: Waarom de toevoeging W ontbreekt aan de Fokker T IV en IVa

  1. #1

    Standaard Waarom de toevoeging W ontbreekt aan de Fokker T IV en IVa

    Een tussendoor raadvraagje:

    De drijvende Fokkers in Indië hebben een 'w' achter aan hun typenummer staan.

    Maar waarom de T 4 en T4a niet?

    Tracker

  2. #2
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    In Indie hadden elk type vooral marinevliegtuig een letter. Bijvoorbeeld...
    D - Wal
    H - P51D
    K - FK51
    X - DO24
    Y - PBY5
    V - CVIIw (Kingfisher??)
    T - TIVa
    M - B10
    Enz...

    In Nederland
    L - CVIIw
    E - FK51(MLD)
    F - CXIVw
    G - CVIIIw
    R - TVIIIw
    S - SIX, SIII
    W -CXIw - van Berkel
    Z - CVc
    Enz...en die ik nog vergeten ben.

  3. #3
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Hallo Tracker misschien omdat het om kleinere watervliegtuigen ging, en de T4 was een behoorlijk ding??? Ik weet het niet.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Een tussendoor raadvraagje:

    De drijvende Fokkers in Indië hebben een 'w' achter aan hun typenummer staan.

    Maar waarom de T 4 en T4a niet?

    Tracker
    Goede vraag. Ik denk gewoon inconstitentie van Fokker.

  5. #5

    Standaard

    Misschien omdat er van alle andere drijver toestellen ook een landuitvoering op wielen ontworpen of leverbaar was?

    chris

  6. #6
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Bekijk bericht
    Misschien omdat er van alle andere drijver toestellen ook een landuitvoering op wielen ontworpen of leverbaar was?

    chris
    Misschien niet van die specifieke modellen, maar wel van andere vliegtuigen in de C-klasse. Terwijl ik aanneem dat vliegtuigen uit de T-klasse allemaal drijvers hadden?

  7. #7

    Standaard Waarom de toevoeging W ontbreekt aan de Fokker T IV en IVa

    Ik ontleen mijn kennis over de ontbrekende 'w' bij de T 4 aan het boek 'Dan liever de lucht in'.
    Noot 5) achterin licht het toe.
    Dit is geschreven door Jhr. P J Elias, die in 1954 de eerste CMLD werd. (Commandant MLD).
    Die functie was nodig geworden door de komst van Valkenburg, naast De Kooy, en de separate vliegopleiding te Gilze Rijen.

    Het peil van geoefendheid en de operationele sterkte van de MLD waren zijn hoofdtaken.

    Éen van zijn opvolgers had daar in mijn tijd padvinderachtige ideeën over, die de ganse MLD meerdere weken per jaar bezig hield...
    Ik kom nog terug op de z.g. JOSCO van toen.

    In 1934 trad Elias aan als vlieger in de Oost, na opleidingen op De Kooy en De Mok.
    Zijn verslaglegging is altijd wat relativerend, doorspekt met woordgrapjes.

    De T 4 is nooit als landvliegtuig ontworpen, maar rechtstreeks als drijvervliegtuig.

    Scherpslijpers hebben toen bedacht dat er dús geen 'W' achter hoefde, er was immers geen landversie...

    Daarbij ging men er achteloos van uit dat een ieder die het over de T 4 van Fokker had wist dat deze dreef en niet rolde.

    Zijn er meer voorbeelden te vinden van vliegtuigen met veronderstelde voorkennis?

    In een vervolg over de Indië reeks '36 tot '39 zal ik afwijken van het idee om alleen eigen foto's te tonen.
    Het boek van Elias is niet erg breed bekend, reden om er wat van toepassing zijnde pagina's uit te lichten.
    Met nu en dan een klein prentje.

    Samengevat: de W staat voor Water, maar omdat de T 4 alleen vanaf water opereerde, hoefde er geen W van Water achter de naam.
    Is dit Fokkeriaans of niet?

    Tracker.
    .

  8. #8
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Helemaal officieel stond het voor Wasserflugzeug.

  9. #9

    Standaard

    Het lijkt me dat de C.7W, C.11W en C.14W ook echt wel als drijvervliegtuigen ontworpen waren. In elk geval zijn er nooit landversies gebouwd. Dus ik vind de verklaring niet echt bevredigend.

  10. #10
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Maar er waren ook genooeg vliegtuigen in de C klasse zonder drijvers, in tegenstelling tot de T klasse. Ik zie daarin toch wel een goede reden om dmv een W onderscheid te maken.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •