Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 36

Discussie: Waarom de toevoeging W ontbreekt aan de Fokker T IV en IVa

  1. #11

    Standaard

    Aan deze discussie kan ik door gebrek aan specifieke kennis niet deelnemen.
    Ik richt me vooralsnog naar de tekst van Elias.
    Gelukkig noemde ik die al 'wat relativerend'...

    Líegende kolonels komen alleen in andere landen voor, toch?

    Tracker

  2. #12

    Standaard

    Ha heren,

    Leuke discussie! Alleen:
    Fokker, 1923/1924- was zeer druk bezet met allerlei orders. Omdat hij in Nederlands-Indië geen enkele voet aan de grond kreeg op het gebied van vliegboten, ontwierp hij verschillende landvliegtuigen die aan dezelfde eisen konden voldoen. Onder andere de Fokker T.IV. Hiervan verschenen eerst drie landversies, voordat de drijverversie het licht zag (en dat pas in 1926..). En allemaal heetten ze Fokker T.IV...

    Omdat ook Fokker er zelf niet helemaal meer wijs uit werd, publiceerde hij in juni 1923 een standaardaanduiding voor de verschillende typen. (zie )
    Dat leidde ertoe, dat de in de zomer van 1923 in ontwikkeling zijnde Fokker T.IV met drie motoren op drijvers werd aangeduid als 3 T.IV W. En, als verkeersvliegtuig kwam daar nog de letter F achteraan: 3 T.IV W F. Snapt u het nog?! Ik niet. Wel weet ik dat het Fokkeriaanse systeem van type aanduidingen zelfs 's avonds laat nog voor leuke wiskundige raadsels kan zorgen...

    Leuk weetje: Bob Noorduyn, gestationeerd in Amerika voor de aflevering van FT.I en FT.II vliegtuigen aan de Amerikaanse Marine, maar ook belast met de aflevering van de Fokker V-40 (F.VI) D.X machines, heeft voor deze standaardisering gezorgd. De aanduiding van vooral dat laatste type zorgde voor nogal wat problemen. De V-40 was het prototype, de F.VI het verbeterde type voor het Amerikaanse leger, en de D.X het beproefde type wat een gat in de markt moest kunnen slaan. Het kan verkeren..

  3. #13
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Aan deze discussie kan ik door gebrek aan specifieke kennis niet deelnemen.
    Ik richt me vooralsnog naar de tekst van Elias.
    Gelukkig noemde ik die al 'wat relativerend'...

    Líegende kolonels komen alleen in andere landen voor, toch?

    Tracker
    x
    Laatst gewijzigd door flight; 25 juni 2012 om 23:07

  4. #14
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Ha heren,

    Leuke discussie! Alleen:
    Fokker, 1923/1924- was zeer druk bezet met allerlei orders. Omdat hij in Nederlands-Indië geen enkele voet aan de grond kreeg op het gebied van vliegboten, ontwierp hij verschillende landvliegtuigen die aan dezelfde eisen konden voldoen. Onder andere de Fokker T.IV. Hiervan verschenen eerst drie landversies, voordat de drijverversie het licht zag (en dat pas in 1926..). En allemaal heetten ze Fokker T.IV...

    Omdat ook Fokker er zelf niet helemaal meer wijs uit werd, publiceerde hij in juni 1923 een standaardaanduiding voor de verschillende typen. (zie )
    Dat leidde ertoe, dat de in de zomer van 1923 in ontwikkeling zijnde Fokker T.IV met drie motoren op drijvers werd aangeduid als 3 T.IV W. En, als verkeersvliegtuig kwam daar nog de letter F achteraan: 3 T.IV W F. Snapt u het nog?! Ik niet. Wel weet ik dat het Fokkeriaanse systeem van type aanduidingen zelfs 's avonds laat nog voor leuke wiskundige raadsels kan zorgen...

    Leuk weetje: Bob Noorduyn, gestationeerd in Amerika voor de aflevering van FT.I en FT.II vliegtuigen aan de Amerikaanse Marine, maar ook belast met de aflevering van de Fokker V-40 (F.VI) D.X machines, heeft voor deze standaardisering gezorgd. De aanduiding van vooral dat laatste type zorgde voor nogal wat problemen. De V-40 was het prototype, de F.VI het verbeterde type voor het Amerikaanse leger, en de D.X het beproefde type wat een gat in de markt moest kunnen slaan. Het kan verkeren..

    Waarvan is deze bijlage?

  5. #15

    Standaard

    Dag Flight,

    Dit is een kopie uit de Fokker archieven die nu in het Aviodrome liggen. De kopie heb ik via via in handen gekregen. Het is in elk geval een interne memo voor de verkoopafdeling. De afkorting Gr. bovenaan de brief, betekend dat het een dringend advies aan Ir. Grasé is - testvlieger bij Fokker vanaf juni 1923.

    Groet,
    Jan

  6. #16

    Standaard Nederlands Indië en Watervliegtuigen.

    LVA 40,

    Als ik dit origineel typewerkje zie, dan is u kennelijk dicht bij de bron.
    Dat is mooi, want er rijzen toch weer vragen bij me.

    De eerste alinea spreekt over drie landversies van de T IV.
    Wat zou dan de reden kunnen zijn dat er toch geen 'w' achter de uiteindelijke drijverversie kwam?
    Het lijkt wat inconsequent.

    De Olivetti typemachine van Noorduyn laat te wensen over, of er werd ernstig op typ-lint bezuinigd.
    In ieder geval is de print nogal onduidelijk.
    Na wat kunstgrepen kom ik er nog niet helemaal uit op twee punten:

    Achter de 'G'. zal het over gevechtsvliegtuigen gaan, maar ik zie staan: GE f VLIEGTUIGEN.
    Zou hij 'gevechts' met een 'f' hebben afgekort?

    Dan nog de 'T'. Er staat TORPEDO=BO - - - E N. Tussen de O en de E is het verminkt.
    Booten en bommen komen ieder een letter te kort. Wat zou het wél kunnen zijn?

    Onderaan in deze notitie staat 'bommenwerper T IV'. Torpedo wordt niet meer genoemd.

    Leuk is ook:
    F. toevoeging uitsluitand gebruik/en enz. Uitsluitand klinkt érg chic.

    Je vraagt je af of alle berekeningen en tekeningen destijds altijd overkwamen zoals ze bedoeld werden!
    Vaak zat er ook nog 3 lagen carbonpapier tussen...

    Tracker

  7. #17

    Standaard Nederlands Indië en Watervliegtuigen.

    Voor de duidelijkheid, en als aanvulling heb ik de door mij aangehaalde regels
    'G' en 'T' uitvergroot.
    Helaas is dit niet de typemachine met dat éne letterfoutje waardoor de
    moordzaak werd opgelost in vroeger tijden, verre van!
    .

  8. #18

    Standaard

    Dag Tracker,

    Tja, die typemachines van vroeger zijn antiek vergeleken met onze computertaalmachines. Maar, de G staat voor GLYVLIEGTUIGEN. Je weet ongetwijfeld dat Fokker in 1922 te Rhone met de FG.I en FG.II aan de zweefvliegtuigwedstrijden heeft meegedaan. De aanduiding G. heeft dus niets met de latere G-1 te maken of de oude G.1 (de eerdere benaming van de Fokker Dr.I). Even dat van tevoren. Fokker wilde in juni 1923 zijn op dat moment in bouw zijnde vliegtuigen eenduidig aanduiden, met dit systeem. Dus denk anno 1923.

    Wat betreft de T aanduiding: de rij ervoor geeft aan dat er het woord "vliegtuigen" moet worden toegevoegd. Dus torpedo=bommenvliegtuigen. Vanaf de T.III werd bepaald dat wanneer een (land)bommenwerper op drijvers werd gezet, dit bijv. de T.IIIW moest worden. In het geval dat de T.IV als (land)bommenwerper was ontwikkeld (de MLD versie dus) dan had het een W als toevoeging gehad. Maar niet op het moment dat het vanaf het begin het laatste ontwerp T.IV al vanaf de tekenplank op drijvers stond. De T.IIIW is later pas op drijvers gezet, op vraag van de Portugese vlieger Cabral die met 5x T.IIIW vliegtuigen naar Portugal wilde vliegen. Lees ook de toelichting bij de letter "W".

    En dicht op het vuur zitten: ach, je komt nogal wat tegen bij het spitten in archieven. Ben zoals je misschien wel weet, bezig met een boek over de jagertypen die tussen 1919-1935 in Nederland zijn ontwikkeld. Dit soort dingen zijn leuk, en kopieer ik dan erbij

  9. #19
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    De Dr.I, werd daar het prototype niet F.I van genoemd? Van G.I had ik nog niet gehoord.

    Bedankt voor de verklaring, trouwens!

  10. #20

    Standaard

    Jorri, je hebt gelijk. Dat was inderdaad de F.I. De G stond voor "Grossflugzeug, mehrmotorig". Deze aanduiding werd in de Eerste Wereldoorlog niet gebruikt. Zie wat meer info over type aanduidingen via historie_fokker.

    Groet,
    Jan

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •