Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: informatie gezocht over Jan (J.C.J.M) Lippmann

  1. #1
    Geregistreerd
    30 juli 2012
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    12

    Standaard informatie gezocht over Jan (J.C.J.M) Lippmann

    Hallo,

    mijn opa (overleden in 1990) is een piloot geweest bij de KNIL op een Glenn Martin kort voor en begin van WO-II. Hij was Sergant-Majoor Kortverband Vlieger bij de ML-KNIL vanaf 1935 ongeveer.

    Onlangs liet mijn vader vallen dat mijn opa het bronzen kruis heeft verdiend als piloot.

    Het enige wat ik uit de informatie op internet kan vinden is dat dit voor een actie ergens begin 1942 moet zijn geweest. Ik heb al gekeken op verschillende sites en heb het vermoeden dat hij bij het onderdeel 1-VLG-I vloog.

    Weet iemand op dit forum waar ik meer informatie kan inwinnen over het waarom van deze onderscheiding? en welk vliegtuig hij vloog? (er moet nog ergens een foto zijn van hem bij het vliegtuig)

    Ik herinner me een verhaal van hem dat hij vertelde eens heel erg hoog te hebben gevlogen tijdens een missie, waarbij een aantal van de crew het bewustzijn verloor en hij het vliegtuig safe aan land zette (wellicht als co-piloot?)

    Alvast bedankt, iedere informatie is welkom
    Met vriendelijke groet,
    Arnoud Lippmann
    Laatst gewijzigd door Lipp; 30 juli 2012 om 23:04

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik heb een passage gevonden over uw grootvader, maar het is wellicht niet waar u naar zocht;
    In "de luchtstrijd rond Borneo december 1941-februari 1942" door P.C. Boer vond ik op blz 107/108 het volgende:

    Op tweede kerstdag vielen opnieuw twee patrouilles van 1-vl-G.1 Japanse schepen bij Kuching aan. Ditmaal waren ingedeeld patrouille 1 en 2 (bij de laatste was uw grootvader ingedeeld). De eerste zou hoog aanvallen, de tweede laag. Elk toestel was geladen met 3 300 kg bommen. [...] Toen na ongeveer drie uur vliegen Kuching al dicht genaderd was, verliet sergeant-majoor vlieger Lippmann plotseling het patrouilleverband en keerde terug naar Samarinda II. Het brandstofverbruik van de van patrouille III geleende Glenn was, naar het oordeel van de 1e bestuurder, te hoog om Kuching en terug te kunnen halen. Zijn beslissing gaf na de terugkeer van de andere toestellen enige moeilijkheden, met als gevolg dat de sergeant-majoor de eerstvolgende weken alleen als 2e bestuurder werd ingedeeld.

    De resultaten van de aanval waren goed. Er werd een transportschip en een grote mijnenveger tot zinken gebracht.


    Groeten,
    Edwin

  3. #3
    Geregistreerd
    30 juli 2012
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    12

    Standaard

    Dankjewel, dit typeert hem wel, hij was nogal 'eigengereid' zullen we maar zeggen. Kan natuurlijk zijn dat hij gelijk had, het was niet zijn vliegtuig. Zou wellicht verklaren waarom hij een bronzen kruis heeft gekregen ipv een vliegers kruis.

  4. #4
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    In het boek Bronzen Leeuw-Bronzen Kruis door H.G. Meijer staat de toekenning van het Bronzen Kruis met de volgende vermelding:

    J.C.J.M, Lippman Sergeant Majoor Kort Verband Vlieger ML-KNIL Koninklijk Besluit 240242-1z ,mutatie febr.1942. NOI-Luchtacties tegen Japan.

    Noot: In het boek staat Lippman (dus niet met dubbel n)
    Laatst gewijzigd door flight; 31 juli 2012 om 08:59

  5. #5
    Geregistreerd
    30 juli 2012
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    12

    Standaard

    Bedankt voor het opzoeken Flight, het komt wel vaker voor dat men de naam Lippmann verkeerd schrijft.

    Ik was een dergelijke vermelding inderdaad ook online al tegengekomen, het was zelfs mijn eerste hit op de naam J.C.J.M. Lippmann

    Dapperheidsonderscheidingen aan Nederlanders voor de Tweede Wereldoorlog

    (helemaal onderaan)

  6. #6
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Ik ben de naam J.C.J.M. Lipmann ook nog tegengekomen in het tijdschrift "Tong Tong"
    (tijdschrift voor Indische Nederlanders) deel V van de serie" Het Wapen der Militaire Luchtvaart KNIL -Een roemrucht wapen-
    Het gaat over de strijd boven Oost Borneo (Straat Makassar). Melding wordt gemaakt van de toekenning van het BK aan Lippmann.

  7. #7
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Verder kan ik verwijzen naar het Boekwerk "De Militaire Luchtvaart van het KNIL in oorlog -8 december 1941 tot 10 maaart 1942" door Mr. J.W.T. Bosch Medewerker Sectie Luchtmachthistorie SLH.
    Sergeant-majoor Lippmann was inderdaad ingedeeld bij 1 VLG I en vloog de Glenn Martin.
    Commandant was res kap vl wrn W.F.H. van Rantwijk

  8. #8
    Geregistreerd
    30 juli 2012
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    12

    Standaard

    Oke, dat geeft weer een aanknopingspunt, en dan zou dit dus om de slag om Balikpapan kunnen gaan. Bedankt voor het zoeken en vinden!!!

  9. #9
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Is het mogelijk dat u een foto van uw opa kunt plaatsen, al dan niet bij een vliegtuig dat hij heeft gevlogen?

  10. #10
    Geregistreerd
    30 juli 2012
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    12

    Standaard

    We zijn er naar opzoek, de foto moet alleen nog gevonden worden, zodra deze is gevonden zet ik deze hier online. Hopelijk is er een nummer te zien van het toestel. Er is dus een foto van mijn grootvader bij het toestel wat hij vloog.
    Laatst gewijzigd door Lipp; 3 augustus 2012 om 11:38

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •