Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21

Discussie: informatie gezocht over Jan (J.C.J.M) Lippmann

  1. #11
    Geregistreerd
    30 juli 2012
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    12

    Standaard

    Foto is gevonden, mijn grootvader staat voor de M550, ik zal de foto's die ik heb uploaden zodra deze zijn ingescand.

  2. #12
    Geregistreerd
    30 juli 2012
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    12

    Standaard

    Bij deze de foto's ik had ze zelf nog nooit gezien. De twee fotoboeken hebben het jappenkamp overleefd... ze zijn helaas niet gedateerd, maar op een van de andere foto's staat als datumstempel 13 Mei 1940
    Laatst gewijzigd door Lipp; 4 augustus 2012 om 16:41

  3. #13
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Waardevolle foto's, zeker voor de familie Lippmann maar ook voor de geinteresseerde luchtvaartenthousiast. Dank voor het delen!!

  4. #14
    Geregistreerd
    30 juli 2012
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    12

    Standaard

    Hier nog een foto van Mijn grootvader en Grootmoeder in het midden van de foto. Rechts op de achtergrond een vliegtuig. Wat me intrigeert is de dame in overall in het midden. Was dit een 'open dag' op Andir??? Helaas geen datum op deze foto, maar hij is ingeplakt bij een babyfoto van mijn Vader, dus het zal waarschijnlijk eind 1939 of begin 1940 zijn. Misschien staan er andere bekenden op de foto???

  5. #15
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Wat mij ook intrigeert is het jongetje naast de dame in overall in een soort uniform.
    Misschien een luchtverkennertje en de dame een begeleidster?

  6. #16

    Standaard

    Ik zie dat u al bent gewezen op het kleine stukje tekst op pag. 107 van mijn boek De luchtstrijd rond Borneo. Uw grootvader komt niet voor in mijn boek De luchtstrijd om Indië, dat de luchtstrijd na de Borneo-periode beschrijft, omdat hij toen geen bombardementsmissies meer heeft gevlogen. Na nog een korte periode bij 1-Vl.G.I te Andir (na terugkeer uit Borneo) vloog hij waarschijnlijk tot het eind van de oorlog als testvlieger bij de Technische Dienst van de ML. Hij vloog o.m. Glenn Martin bommenwerpers die te Malang waren gerepareerd na een testvlucht in februari 1942 over naar Andir. Meer weet ik helaas niet over hem te vertellen. Mvg
    P.C. Boer

  7. #17
    Geregistreerd
    30 juli 2012
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    12

    Standaard

    Bedankt voor de aanvulling Meneer Boer.

    Begrijp ik het goed dat hij een soort van 'demotie' heeft gekregen naar aanleiding van het beschreven incident van kerst 1941?

    Blijft voor ons dan wel de vraag open staan waarom hij het bronzen kruis heeft verdiend in die periode (toekenning was op 24 Februari 1942) dat moet toch ergens voor zijn anders dan het testen en overbrengen van gerepareerde vliegtuigen.

  8. #18

    Standaard

    Nee hoor; juist niet. Testpiloot was iets waar een onderofficier vlieger op basis van persoonlijkheid, ervaring en bewezen uitstekend vliegerschap speciaal voor werd uitgekozen. Er waren er maar enkelen en het was een baan die in hoog aanzien stond. Het test vliegen van oude Glenn Martin WH-1's te Malang en het overvliegen daarvan naar Andir was ook geen ongevaarlijke baan in februari 1942. Vr. groet,
    Peter Boer

  9. #19
    Geregistreerd
    30 juli 2012
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    12

    Standaard

    Heel erg bedankt voor de uitleg en erg leuk om te weten!

    Wij weten helaas bijna niets over die tijd, en mijn grootvader werd pas aan het einde van zijn leven wat spraakzamer over die periode. Hij was een zeer precieze en principiële man (in denken en doen), dus testpiloot zou, naar wat u beschrijft dan ook wel in de lijn van zijn persoonlijkheid liggen.

    Mijn vader heeft me onlangs verteld dat mijn opa regelmatig mensen aan de deur kreeg om te vertellen over die periode, maar hij heeft ze allemaal resoluut geweigerd. Hij wilde niet praten over het verleden. Zo is hij na internering en dwangarbeid aan de birma spoorlijn terug naar Nederland gekomen, afgekeurd als piloot en als voetsoldaat voor de politionele acties teruggestuurd. Hij heeft na de oorlog geen normale baan meer gehad. Maar dat is iets voor een ander forum ;-)

    Ik zal snel uw boeken eens gaan lezen!
    Met vriendelijke groet,
    Arnoud Lippmann

  10. #20
    Geregistreerd
    30 juli 2012
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    12

    Standaard

    nadat ik aan mijn vader vertelde wat deze korte zoektocht al snel had opgeleverd zijn er nu meerdere documenten boven tafel, zoals het vliegbrevet en een aantal aanverwante zaken. Zodra ik die in handen heb zal ik daar een aantal van inscannen en plaatsen op dit forum.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •