Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Fokker D.XIII

  1. #1

    Standaard Fokker D.XIII

    Beste mensen,

    Doordat het Fokker archief nog steeds niet bereikbaar is en ik wel een eind wil breien aan het te verschijnen boek over o.a. de Fokker D.XI en D.XIII, heb ik er goed aan gedacht wat vragen en denk puzzels op dit forum te plaatsen. Ik weet niet of iemand kan helpen, het zou wel mooi zijn.

    1) Fokker D.XIII op de Parijse Salon:
    Ik heb weinig informatie over dit vliegtuig, buiten dat er een exemplaar heeft gestaan. Kan iemand mij helpen aan informatie?! Denk dan aan rompnummer, herkomst, toekomst.

    2) Fokker D.XIII Rusland:
    In oktober 1924 werd er 1 D.XIII met 2 Napier Lion motoren, 2 propellers en reservedelen voor een slordige F.100.000, - naar Rusland verkocht. Hij staat in 1929 nog in de operationele sterkte vermeld, maar de informatie die ik heb houdt op bij de aankoop en een testronde in Moskou. Wie kan mij helpen met meer informatie?

    3) Fokker D.XIII Reichswehr Lipetzk:
    In totaal hebben 50 D.XIII bij de Jachtvliegschool te LIpetzk dienst gedaan. In 1933 werd deze toko gesloten, doordat Hitler aan de macht kwam. Aangezien Hitler gelijk stond aan anti-communisme (lees anti-Stalin) werden ze Lipetzk uitgestuurd, met achterlating van hun overgebleven D.XIII vliegtuigen. Wie weet hoeveel? En zijn daar foto's van? Alle informatie is welkom.

    Dank alvast voor het meedenken.
    Misschien dat ik in het vervolg wat minder diepgravende onderwerpen neem om wat informatie over te weten te komen

    Groet,
    Jan Grisnich

  2. #2
    Geregistreerd
    2 augustus 2012
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    9

    Standaard

    Op deze pagina staat een viertal foto's van D.XIII's op Lipetzk. Volgens het onderschrift in Russische dienst, maar daar ben ik niet helemaal zeker van: Fokker D.XIII. Deze foto's komen ook voor in het Bundesarchiv (Bundesarchiv - Picture database: Simple search), wie weet is er daar nog meer moois te vinden.

    Als ik het goed zie had de D.XIII op de Salon geen registratienummer op de romp (http://www.letletlet-warplanes.com/w...r-d-xiii_1.jpg). Verder heb ik niet zo veel toe te voegen, maar ik lees lekker mee! Ben zeer benieuwd naar het boek.

    Groet,

  3. #3
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Heb je het Russische boek 'Secret city of Lipetzk'?

  4. #4

    Standaard

    Ha Jorri,

    Nee, dat boek heb ik niet. Neem aan dat er hele leuke dingen in te vinden zijn?
    @Nibb-it, dank voor je toevoegingen. Ga proberen om het Bundesarchiv wakker te maken. Wel een redelijk lastig karwei om daar binnen te komen.. Probeer maar eens te registreren. Bedank in elk geval!

    Groet,
    Jan

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •