Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Koolhoven Vliegtuigen

  1. #1
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard Koolhoven Vliegtuigen

    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  2. #2

    Standaard

    Kijk, het standaardwerk van Koolhoven! Weet iemand het mailadres van Theo Wesselink?

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  3. #3
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Koolhovenboek

    Jan,

    emailadres van Theo Wesselink = theowes@hetnet.nl

    Hij is momenteel zeer aktief en als ik het goed begrepen heb geeft hij de boeken zelf uit.

    Helaas, moet ik zeggen. Ik heb het Spijker boek doorgenomen en zag er best wel dingen in die me interesseren,
    maar ik vind het gekozen formaat niet fijn en de kwaliteit van de foto's uiterst matig.

    Als ik dat vergelijk met de uitgaves van Lanasta, dan zijn die kwalitatief veel beter en voor een lagere prijs.
    Hoewel een bijgewerkte heruitgave van Koolhoven zeker op zijn plaats is, ben ik bang dat het tegen gaat vallen.

    Maar ga het t.z.t. zeker bekijken.

    Groeten Stef

  4. #4

    Standaard

    dag Stef,

    Dank voor je reply. Ik ben er zelf in zekere mate terughoudend in om op eigen uitgave kritiek te geven. Een uitgeverij heeft toch wat meer verstand van schrijfstijl dan een hobbyschrijver. En wat de prijs betreft: die viel me nogal tegen, niet in de laatste plaats voor de cover die onder bovenstaande link stond.

    Dank voor het adres, ik zal hem contacten. Reden is dat ik een heel FK-31 verhaal op de plank heb liggen, geschreven aan de hand van originele bronnen (en niet naschrijven, daar heb ik een bloedjehekel aan..)

    Groet,
    Jan

  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    The Wesselink is geen hobbyschrijver! Dat wou ik even kwijt. Zijn boeken die ik heb vind ik allemaal zeer degelijk geschreven.

    Verder heb ik het Spijkerboek ook doorgebladerd. Inhoudelijk is het denk ik erg interessant, maar de uitvoering vind ik ook niet meer van deze tijd.

    Ik hoop dat hij zich niet heeft vergist in dit monsterproject - maar wie weet is het POD, en worden de boeken pas daadwerkelijk gemaakt na inschrijving.

  6. #6

    Standaard

    Dat klopt. Het is een goed schrijver, alleen wil ik aangeven dat je misschien als schrijver (hobby of niet) je uitgeef werk moet laten doen door derden. Dan komt de inhoud wat beter naar voren

  7. #7
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Wat versta je onder "hobbyschrijver" ? In Nederland zijn er toch geen schrijvers van luchtvaartboeken die daarvan kunnen leven? De term "hobbyschrijver" is mijns inziens niet denigrerend bedoeld door LVA-40 maar deze auteurs zijn toch "amateurs", zonder afbreuk te doen aan hun kwaliteiten.
    Overigens ben ik het eens met LVA-40 dat de prijs nogal aan de forse kant is, terwijl de uitvoering en fotokwaliteit niet zo best is.

  8. #8

    Standaard

    Inderdaad, what's in the name? Een Hugo Hooftman is er inderdaad niet meer. Er zijn weinig mensen die kunnen leven van het schrijven van artikelen en boeken. Overigens zou ik dat wel een heel leuke baan vinden, maar dat terzijde. Vandaar dat ik de term hobbyschrijver ook gebruikte, wat geenszins aan zijn kwaliteiten (en die van andere schrijvers) een negatief kaartje hangt.

    Groet,
    Jan

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.307

    Standaard

    Hallo LVA-40 en flight.

    Helaas is het grafische vak sinds de komst van DTP in een neerwaartse spiraal gekomen o.a. omdat steeds meer publicisten zonder grafische kennis zelf boeken/boekjes uitgeven en blijkbaar professionele adviezen in de wind slaan of die zelfs niet krijgen. De grafische sector gaat ook niet vrijuit omdat ik de indruk krijg dat tekstcorrectie nog slechts een kostenpost is en geen onderdeel meer van het totale productieproces. Blijkbaar gaat het aangeleverde materiaal zo rechtstreeks op de pers. Wel is het zo dat tekstfouten van alle tijden zijn maar niet in die mate als tegenwoordig. Zelfs de Staatsuitgeverij slipt wel eens. In één van hun boeken, "De Binnenlandse Strijdkrachten, Band II", zitten ze bijvoorbeeld op pagina 721 maar liefst twee jaar fout met een vliegtuigramp op Schiphol waarbij de heer Tonnet omkwam (14 november 1948 i.p.v. 1946). Een paar weken geleden heb ik mailcontact gehad met de duitse uitgeverij Helion omdat er in een titel van hen ("Überlebt - Das Fliegerleben des Georg Munker 1939-1945 zwischen Österreich, Polen, Jugoslawien und Russland") bij een fotobijschrift gewoon een regel weg was gevallen en dat viel reeds op bij het doorbladeren voordat het gelezen was. Gelukkig konden ze me helpen maar deze twee voorbeelden tonen aan dat ook professionals steken laten vallen.

    Zelf heb ik de heer Wesselink kort gesproken in de Luchtvaart Hobby Shop en toen mij zijn Spijkerboek werd getoond was al van afstand duidelijk dat het een POD-uitgave was. De prijs van deze uitgave is hoog, zeker voor een POD, en de foto's…. Mijn ongenoegen kon ik spuien en gaf aan dat het voor een koper prettiger zou zijn als in een POD-uitgave de foto's in een aparte katern op een "normale" manier gedrukt zouden worden wat de kwaliteit van de foto's ten goede zou komen. Tekst in POD is OK maar illustraties... a.u.b. niet (voorlopig althans)!!
    Wel hoop ik dat hij succes heeft met het benaderen van de bekende engelse fotoverzamelaar Tom Willis die enige jaren geleden de enige twee foto's die mij bekend zijn van Koolhoven FK-51's op Haamstede in duitse beschildering op eBay wist te kopen en deze in zijn Koolhoven-boek zou kunnen opnemen. Dat alleen zou het voor mij al de moeite waard maken om het aan te schaffen.

    Als boekenverzamelaar zou ik het op prijs stellen indien leden van deze site die "errata-/aanvullingssites" hebben gevonden die doorgeven?

    Hieronder iets in die geest:

    Monogram Supplements/Addenda


    Die Jagdfliegerverbände der Deutschen Luftwaffe 1934 bis 1945 - Luftwaffe and Allied Air Forces Discussion Forum

    Groeten,
    Ruud.

  10. #10

    Standaard

    Hoi Ruud,

    Ik ben in het geheel niet thuis in het boeken uitgeven/drukken, mag ik vragen waar de afkortingen DTP en POD voor staan?


    Met vriendelijke groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •