Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 28 van 28

Discussie: welke vliegtuigen?

  1. #21
    Ozzy Guest

    Standaard

    Ik ben hier net pas voor het eerst online, en heb nu al nieuwe info (De Jakob)! Leuke site, heren!

  2. #22
    Ozzy Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mindert Bekijk bericht
    Hier een plaatje van de Japanse 196 Jacob.
    Hoe gaat het met de 962 Henry?
    Ik ben het eens met het profiel van deze FW, maar staat deze niet te ver achterover voor een floatplane? Hadden ze misschien ook een versie met wielen?

  3. #23

    Standaard welke vliegtuigen?

    Ik was vanmiddag bij de maker van de foto op Willow Grove.
    Ik vertelde hem van de Kitty Hawk die er tussen stond, waardoor zijn tekst met 'krijgsgevangenen' niet meer helemaal opging.
    Het deed hem genoegen dat zo'n feitje na 60 jaar nog boven water komt!

    Ik ga inmiddels mee met de Arado, maar heb nog vragen over de Kitty Hawk, v.w.b. roundel op de romp.
    De banieren L en R van het tijger embleem, en het kielvlak kleurpatroon.

    De eerste machine in de rij is geen verrassing, Zero's in overvloed.
    De tweede is toch wel apart; van de 262B-1a zijn er maar 15 of 14 gemaakt.

    Ik ga er maar van uit dat het verhaal dat de single-seater 262 was onderschat, klopt.
    Dat de tweezitter dus na enige tijd alsnog nodig bleek omdat de conversie van prop naar jet -met zijn toch wel andere operatie gebied- , minder vanzelfsprekend verliep dan was voorzien.
    Maar het blijft een onvoorstelbaar mooi stuk techniek, ontwikkeld, en ook al weer dóór-ontwikkeld onder -zelf op de hals gehaalde- erg moeilijke omstandigheden.

    De overzichtsfoto is een plaatje, de foto met tekst maakt het autenthiek.

    Rond midden zeventig deed ik een vroege positioning vlucht in de NLM.
    Er stond een verdwaalde passagier, een Duitse zakenman, die met vragende ogen vertelde dat hij sport vloog. Het werkte weer.
    Hij mocht mee op de jumpseat.
    Keurig heer, alleen bij het binnen taxiën vertelde hij dat "ons werk toch wel verschrikkelijk tam en onenerverend was, want híj had op de zwosechszwo gevlogen, daar waren we vergeleken niets bij!".

    Af en toe heb je zo'n Duitser nodig om ze allemaal weer...enz.
    Dat mocht nog, 40 jaar terug.

    Tracker
    .

  4. #24

    Standaard welke vliegtuigen?

    In het voorjaar van '59 lag de Doorman in Mayport.
    Die week had het Amerikaanse VS 30 met Trackers geoefend op het formaat dek dat wij nou eenmaal te bieden hadden. VS 30 was hét opleidingssquadron.
    De Avengers uit '53 waren alweer aan vervanging toe waar het onderzeeboot-bestrijding betrof.

    Naast de Doorman lag de Gelderland, een Destroyer.
    De Commandant van dat schip was P S de Jong, onze latere Minister President.
    Van geen enkel belang hier.

    Wel van belang was een seiner die stond te filmen, zeer vooruitstrevend.
    Een seiner in de Marine knippert met lampen en zwaait met vlaggen, en doet dat op een manier waar een collega-seiner verderop wat zinnigs mee kan.

    Hij filmde een passerende bark met een vliegtuig er op. Zomaar.
    Dat vliegtuig was al lang uitgefaseerd op de carriers, en was toevalligerwijs onderweg naar een museumplekje.
    Gelukkig was het originele celluloid er nog.
    Geen telelenzen, dus een werkelijk en een later uitvergroot plaatje van toen aanvaardbare kwaliteit.

    In de wereld van Jack Sparrow:

    "It was the preferred weapon and utility slicing implement of pirates".
    De CUTLASS.

    Tracker
    .

  5. #25
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Ik ga er vanuit dat de Kittyhawk wel Chinese romp roundels had maar de Tomahawk niet, er waren 3 squadrons met de Tomahawk. De rol van de Kittyhawk is mij daarin minder bekend.

  6. #26
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Heel mooi, dat rijtje buitgemaakte kisten op Willow Grove, die ChanceVought Cutlass is ook wel iets bijzonders.Op die kleurenfoto nog nét herkenbaar-op die z/w veel beter. Hoewel ik aardig wat foto's van Willow Grove gezien heb is die 'Chinese P-40' totaal nieuw voor me.
    Bedankt voor het plaatsen én het verhaal erbij! Hier een andere van de A6M5 met daarachter de Kawanishi N1K1 Kyofu (Rex)- hadden wij ook(!) maar ligt nu in de Noordzee.
    foto uit knipselcoll.

  7. #27

    Standaard

    Hoi,

    Bestaan deze kisten nog? Of zijn ze alsnog gesloopt?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #28

    Standaard

    Het antwoord daarop is verschillend.
    Het Willow Grove Museum geeft een aardig beeld van wat waar is gerestoreerd en de huidige verblijfplaatsen.

    Earth geeft aan dat er redelijk veel buiten staat.
    Jammer in een klimaat dat niet een conserverende woestijn omgeving is.

    Een paar jaar terug stond de Cutlass ook nog buiten, en wel op een heerlijk oud verwaarloosd platform. Hij is nu weer binnen.

    Zou het op een autobusje lijkende ding een rompje van iets kunnen zijn?
    (Of een busje, omdat er ook nog een pickup staat.)

    Tracker
    .

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •