Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: MVK-Morokrembangan/Perak.

  1. #11
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard Morokrembangan/Perak

    Flight, Hr Verbeek, Mindert,

    Bedankt voor jullie bijdrage en suggesties. Mede daardoor besloot ik het boek te kopen en vandaag kreeg ik het binnen. Zéér zeker z'n geld waard met die prachtige luchtfoto's.

  2. #12

    Standaard MVKM/Perak

    Wat je dus zoekt is deze dirt runway, genomen in '48, maar dan vanuit de lucht gezien.
    Die heb ik niet op de bedoelde manier.
    Wel een plattegrond met uitleg (4), en (5), gedraaid naar geografisch Noord.

    Tracker
    .

  3. #13
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Tracker,
    Mooie foto! Bedankt voor het plaatsen. De kaart is ook interessant-een vraag hierover- Hangar(5) op Perak werd die ook de KNILM hangar genoemd? Of was die op Morokrembangan? Rechts op de foto lijkt de oude japanse vliegboot te liggen, klopt dat? In een verslag van Kapt. Arens las ik dat hij eerst in de KNILM hangar stond. Arens schrijft onder meer dat daar ook Zero's stonden. Had hij graag eens in gevlogen... Mijn fascinatie voor deze basis is gebaseerd op deze verhalen, die van m'n oude pelotonscommandant en de verslagen die ik gelezen heb. Zo wil ik een tijdsbeeld opbouwen over de periode '45-'50 gebaseerd op 'oral history' ,verslag(-en) en foto's.

  4. #14

    Standaard MVKMorokrembangan/Perak

    Djangkrik, om in de sfeer te blijven...

    Ik kan je helaas zelf nergens antwoord geven, domweg omdat ik er weinig van weet.
    Ik leer door te verzamelen.
    Maar je vragen zal ik doorspelen naar de sergeant vliegtuigmaker op de foto.
    Hij kan er nog steeds zo bij staan, alleen rusten zijn handen nu op twee kunstheupen...
    En dat is op zich knap, want van de Firefly naast hem is niets meer over.

    Er is ook nog een boekenprent van hoe de USAF Perak zag in '44.
    Wonderlijk, slechts één AA-battery gespot.

    Dan heb ik nog de formatie Fireflies, al eerder geplaatst, maar wellicht nuttig om het hier nog eens te doen.
    De eerste foto is gewoon voor het leuk, maar de tweede toont ze op weg naar een circuit-aanknopingspunt, inmiddels met wat separatie tussen de heren.
    Ik kon met de plattegrond, de USAF foto en deze laatste in de hand niet tot een plek komen op de kaart waar ze rond zouden hangen.
    Succes!

    Tracker
    .

  5. #15
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Nogmaals bedankt Tracker!
    Het is vooralsnog ook voor mij een raadsel waar die 'hangars' op de laatste foto met de Fireflies staan- toch moet het wel Perak zijn denk ik.

  6. #16

    Standaard

    De foto van het circuit was van iemand die arriverde met de Nairana, maar er ook weer mee vertrok.
    De Fireflies vlogen eerst af naar Batavia, om later naar Morokr. te gaan.
    Wanneer dat 'later' plaats vond weet ik niet.
    Het kan dus betekenen dat dit circuit boven Tandjong Priok ligt...
    Helaas kan ik geen redelijk duidelijke luchtfoto's of kaart vinden van Priok.
    Maar dat zou het kunnen oplossen.

  7. #17

    Standaard MVK-Morokrembangan/Perak.

    Grasshopper en andere heren,

    Het is een jaar stil geweest rond Tanjung Perak.

    Maar ik hoop dat er in de tussentijd (meerdere) mooie plattegronden en of luchtfoto's zijn gevonden die de site nog niet hebben bereikt.
    Die gaan nodig zijn om het probleem waar ik tegen aan liep te helpen oplossen.

    De hiervoor getoonde plattegronden uit '44 en, ik denk '46, geven een ruwweg N-Z baan aan, die er rond 360 uit ziet in de een, en Rnw (baan) 01 heet in de ander.





    Daar zou geen verschil tussen moeten zijn, maar mogelijk is de Noord pijl niet helemaal correct getekend in een van de tekeningen.

    Ik kon daar mee leven als er niet nog iets bij is gekomen vrij onlangs.

    Ik heb een filmpje, gemaakt door Ad Hoppener, in '48 Luitenant ter zee, van de aankomst per auto op Perak, van de 23-7, een van de W-kisten, en een start op de N-Z baan, richting Noord.







    De open hangar doe ik er bij ter mogelijke herkenning.
    Dan is er de flight-line, die aan het eind, en ten Noord Oosten van de baan ligt.
    Wat weer kan kloppen met de plattegronden.

    De start naar het Noorden geeft,eenmaal airborne, een mooi plaatje van wat lijkt op het gebied ten Noorden van Surabaja.
    Ik kan dat tot op heden niet op waarheid checken bij gebrek aan kaarten.



    Er volgt een linkerhand circuit, waar ik elders aandacht aan zal schenken, een nadering en dan de landing waar het probleem ontstaat!
    Wat blijkt namelijk: de landing vindt plaats op Rnw 35...



    Maar die zou er niet moeten zijn.

    Er was eerder de baan 36, en de baan 01.
    Dat zijn tekeningen, gemaakt door landlubbers, en gebaseerd op het Ware Noorden.
    De nummering op een baan is gebaseerd op het Magnetische Noorden, omdat er met een kompas naar toe gevlogen wordt. Het zou bij grotere magnetische variatie (=declinatie), anders tot problemen leiden.
    De variatie echter op Java is en was gering en kan het verschil niet verklaren.



    De door Hr Hoppener bijgehouden filmlogjes sinds 1942 zijn accuraat, maar zo niet bij deze film, lastig dus en een beetje wonderlijk.
    Hij schrijft over 'rondvlucht over Surabaja', en 'start en landing met een Dakota'.
    Een vliegveld wordt niet genoemd...

    Dat er vanuit de linker stoel is gefilmd is niet vreemd, omdat hij eerder dat jaar een vliegopleiding onderging in Engeland, RAF Ouston, New Castle on Tyne. Ik doe er een actiedagje van toen bij.

    Hij was een gebrevetteerd Technisch Officier.



    Om zekerheid te verkrijgen sprak ik hem van de week.
    Hij is er stellig van overtuigd dat het om Perak gaat en niet om een ander veld.
    We hebben het hier over najaar '48.

    De whereabouts van Dakota 23-7 en de anderen rond die tijd zullen vast wel ergens bekend zijn.
    Ter bevestiging alweer.
    Dit, en de kustlijn na de start zijn interessante punten in dit verband.

    Mogelijk kan er meer naar voren komen, leuk blijft het!
    Ik zal vast wat vergeten zijn want ik doe dit uit het hoofd.

    Tracker.

  8. #18
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Kijkend naar de foto's met het baannummer lijkt het mij dat het toch 36 is. Bij de bovenste foto krijg ik de indruk dat er een beschadiging is in de 6 en dat het geen 5 is. Vooral de linkerzijde geeft me dat idee en wordt versterkt doordat er ook in de lengterichting van de baan nog een kleine beschadiging (o.i.d.) te zien is.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 23 augustus 2013 om 08:45

  9. #19
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    als je de locatie van het vliegveld vergelijkt met de ligging op google maps blijkt dat de fotonoordpijl klopt en die van de tekening te veel naar het westen wijst, tenzij deze naar het magnetische noorden wijst en de fotopijl naar het kaart noorden, ik weet niet precies hoeveel deze 2 noorden van elkaar verschillen. dat is helaas alles wat ik aan deze discussie kan toevoegen, voor de rest laat ik het aan de experts over.
    Gr,
    Sander

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •