Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: info gezocht over Gerard Brouwer.

  1. #1

    Standaard info gezocht over Gerard Brouwer.

    Hoi,

    Toevallig vond ik vandaag de overlijdens advertentie terug van onze oud buurman. Deze man had volgens hem zelf op de Glenn Martins gevlogen. Dat is eigenlik het enige wat hij er over wou zeggen. Misschien zijn er hier mensen die meer weten.
    Zijn voledige naam was Gerard Johannes Johan Brouwer geboren te Sneek 24-3-1917 overleden 13-2-1994

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 21 augustus 2012 om 11:31
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Van een zekere Brouwer heb ik het volgende kunnen vinden:

    Vaandrig Kortverband Vlieger-Waarnemer J. Brouwer behoorde tot 2 VLG IV op Perak (Soerabaja)
    Dit onderdeel vloog de Curtiss Interceptors
    Voerde een noodlanding uit bij Kamal in Madoera en liep een zware hersenschudding op.
    Er is geen Brouwer bekend met Vliegerkruis, Bronzen Leeuw of Bronzen Kruis.

    Met vr.groet
    Hans

  3. #3

    Standaard

    Hoi Hans,

    Dank voor het zoekwerk! Geen idee of het de zelfde personen zijn. Wat ik wel ooit begreep uit de man zijn verhalen dat hij meestal vlieger waarnemer op de Glenn Martin was. Over zijn rang heb ik hem nooit gehoord.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4

    Standaard

    Hallo Mathieu,

    Om misverstanden te voorkomen is een reactie op het bericht van "flight" noodzakelijk. De daar genoemde Brouwer is niet de G.J.J. Brouwer waar je informatie over zoekt.
    Ik heb de daar genoemde Brouwer in de jaren 80-tig geinterviewd en ben in het bezit van zijn brevet. Johannes Brouwer was op 29 december 1914 in Koetaradja geboren. Hij behaalde op 16 juli 1941 in Kalidjati zijn vlieg -en waarnemersbrevet. Met brevet nummer 245. Daarna werd hij als jachtvlieger bij VLG IV op Maospati bij Madioen geplaatst. Daar vloog hij op de Curtiss Interceptor Tijdens de mobilisatie werd hij ingedeeld bij de met Brewster Buffalo's uitgeruste Ambon-patrouille.

    Groet,
    Max

  5. #5
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Dank voor je aanvulling Max,

    Nu blijft ene G.J.J. Brouwer, waar Mathieu op zoek is naar nadere info, een mysterie.
    Het lijkt erop dat hij geen vlieger-waarnemer was. Maar we moeten daarin voorzichtig zijn omdat veel info uit die tijd verloren is gegaan. Toch is het merkwaardig dat hij nergens in de boeken voorkomt.

  6. #6

    Standaard G.J.J. Brouwer

    G.J.J. Brouwer was zeer waarschijnlijk een van de uit het KNIL gerecruteerde mitrailleurschutters die tijdens de oorlogsdagen middels een spoedopleiding werd opgeleid op de Curtiss-Wright CW-22.
    Vr. groet,
    Peter Boer

  7. #7

    Standaard

    Ik heb deze G.J.J. Brouwer inmiddels gevonden. Het was geen mitrailleurschutter, maar een luchtvaart-radiotelegrafist op de Glenn Martin, rang Brigadier (Korporaal).
    Groeten,
    Peter Boer

  8. #8

    Standaard

    Hoi Peter,

    Dat is mooi! Dank voor je speurwerk! Mag ik vragen waar die informatie gevonden hebt? Als ik me niet vergis was de telegrafst ook de 2e piloot, klopt dat? Als dat inderdaad zo is moeten die telegrafisten toch enige training gehad hebben in het vliegen zelf. Een van de verhalen die Brouwer vertelde was dat de B 10 na het aanbrengen van de camoflage verf een heel stuk minder snel was, ik meende zoiets van 30-35 km/h.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #9

    Standaard G.J.J. Brouwer

    Deze Brouwer staat op een lijst van bij de Genie te Tjimahi opgeleide radiotelegrafisten die ik ooit kreeg van het Museum Verbindingsdienst van de KL. Hij wordt ook genoemd door vroegere collega's in interviews die ik in de jaren 80 hield met veteranen van de Glenn Martin afdeling 2-Vl.G.I (als na Tjimahi opgeleid te Andir tot lvrt). Op de Glenn Martin was de lvrt geen 2e bestuurder, wel was hij tevens mitrailleurschutter en bediende de bodem-mitrailleur. Aardig gegeven dat na het camoufleren de snelheid zo terugliep van de Glenn Martin.
    Mvg
    Peter Boer

  10. #10
    potterkop Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SNAFU Bekijk bericht
    Hallo Mathieu,

    Om misverstanden te voorkomen is een reactie op het bericht van "flight" noodzakelijk. De daar genoemde Brouwer is niet de G.J.J. Brouwer waar je informatie over zoekt.
    Ik heb de daar genoemde Brouwer in de jaren 80-tig geinterviewd en ben in het bezit van zijn brevet. Johannes Brouwer was op 29 december 1914 in Koetaradja geboren. Hij behaalde op 16 juli 1941 in Kalidjati zijn vlieg -en waarnemersbrevet. Met brevet nummer 245. Daarna werd hij als jachtvlieger bij VLG IV op Maospati bij Madioen geplaatst. Daar vloog hij op de Curtiss Interceptor Tijdens de mobilisatie werd hij ingedeeld bij de met Brewster Buffalo's uitgeruste Ambon-patrouille.

    Groet,
    Max
    Beste Max ,

    Graag wil ik in contact met U komen i.v.m. bovenstaand bericht - Het betreft mijn overleden vader ,

    Mijn naam is Frans Wouter Brouwer jongste zoon van Johannes Brouwer.

    Met vriendelijke groet,

    Frans W. Brouwer

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •