Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27

Discussie: Radiowagens 1940

  1. #11

    Standaard

    Hi Ruud,

    je hebt gelijk, ik had er overheen gelezen dat dit over de luchtmacht ging.
    Echter, ik heb grote twijfels of de antieke auto op jouw eerste foto nog steeds werd gebruikt in 1940. Is dat een Dion Bouton of zo? model 1918?

    De tekst in jouw laatste mail beschrijft wat in 1940 wel de standaard voertuigen waren: Trado's. Onderstaande foto is de enigste die ik heb kunnen vinden, hij staat in Molenaars "De luchtverdediging in de meidagen 1940" en verkleind en gekropt in Edwin's C5-boek.

    Je kan nog net zien dat het om een Trado trekker gaat met de karakteristieke dubbele achterwielen, met daarachter een speciale radiowagen aanhanger. Daar ben ik nu zo benieuwd naar: wie maakte hem? Welke radioapparatuur zat er in? Hoeveel waren er?

    Vragen genoeg.

    Groeten, Pieter

  2. #12
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Radiowagen LVA op Soesterberg, vermoedelijk omstreeks 1935.
    foto NIMH.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 3 juli 2021 om 15:24

  3. #13

    Standaard

    Prachtige foto!
    Dit is het zelfde systeem als op de foto's van Ruud in post#8.
    De vraag is nu: wat werd in 1940 gebruikt?????
    Deze laten we het maar "oudere generatie" noemen, met een oude Ford (?) trekeer en kleine aanhangwagen.
    Of de "moderne" Trado-getrokken grote DAF-aanhanger?
    Of een mix van beide?
    Tot nu toe heb geen enkele aanwijziging hieomtrent kunnen vinden.

    Groeten, Pieter

  4. #14

    Standaard

    Uit het gevechtsverslag 2-Lv.R.:

    Inleiding
    Gaarne breng ik naar voren, dat de verbindingen over het algemeen – ook gedurende den oorlog – uitstekend zijn geweest. De telefoonverbindingen hebben prachtig gewerkt en gaarne breng ik hulde aan hen, die deze groote verantwoordelijke taak met groote kennis en toewijding hebben vervuld. Daarnaast is het net van telexverbindingen onmisbaar gebleken.
    Gelukkig waren kort voor den oorlog ook de radiostations bij 2 Lv.R. in orde, zoodat deze onmisbare schakel zoowel voor het lucht als landnet voldoende heeft gewerkt.
    (pagina 3)

    V – 2 Lv.R.
    De bijzondere ontwikkeling in de oorlogsdagen is oorzaak geweest, dat C. V-2 Lv.R. zich niet onmiddellijk kon losmaken van zijn commandogroep en radiostation en hij en zijn personeel werden betrokken in den grondstrijd (op Ypenburg [JG]).
    (pagina 5)

    Dat kort voor de oorlog kan ik herleiden tot april 1940.
    Verdere documenten over de radiowagens heb ik niet kunnen vinden. Wel een interessante materie. Als ik nog wat vind, zal ik dat uiteraard posten.

  5. #15
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Het NMM heeft de collectie online beschikbaar gesteld, veel items hebben een foto (ook documenten). Wellicht is daar iets te vinden, Pieter?

  6. #16

    Standaard

    Hi,
    dank voor de tip, inderdaad een heleboel fotos.
    De labeling is echter niet al te goed, dus niet makkelijk zoeken.
    Tot nu toe niks relevants over radiowagens kunnen vinden.

    Groeten, Pieter

  7. #17
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Pieter H.

    In het boek "Gedenkboek van de Luchtvaartafdeling 1913-1 juli 1938" uit 1938 kwam ik de door jou geplaatste afbeelding van aanhanger L-3027 tegen onder een andere hoek waardoor de trekker beter in beeld komt.



    Ook de foto die door flight was geplaatst kwam ik daar tegen maar de achtergrond was weggeretoucheerd. Vond dat feit leuk genoeg om hem hier ook te plaatsen.
    Het grappige is dat men stukjes vergeten is te verwijderen, aan de voorzijde van de auto en bij een van de raampjes waardoor er nog iets van de originele bebouwing is te zien.



    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 31 augustus 2015 om 16:14

  8. #18
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    De oudere radiowagen was een A-Ford uit de periode 1928-1931, net als zijn voorganger trok deze een generatoraanhanger waar tevens de antenne op gemonteerd werd. De voorgangers van deze wagen waren een Spijker en een Cottin&Desgouttes welk kort na de eerste wereldoorlog in dienst werden gesteld. De latere trado-combinaties waren gebouwd op 1936 Ford V8 chassis welk een door DAF gebouwde aanhanger trokken. Er werd al melding van gemaakt dat het hier om een tweetal exemplaren ging, Dat is heel goed mogelijk want ik ken namelijk twee kentekens voor deze wagens. Namelijk L-3027 en L-3042 welk beide tot de LVA behoren.

  9. #19

    Standaard

    Hi Ruud en Louis,
    Fantastische extra info mannen, we maken echt voortgang! Hartelijke dank.

    Het meest verrassend vind ik Louis' opmerking dat de LVA slechts 2 van de grote Trado-DAF combinaties had.
    Dat brengt mij dan tot de volgende vragen:
    - bij welke eenheden werden deze twee grote Trado-DAF combinaties dan gebruikt?
    - hoewel ik nergens formele bewijzen heb, wordt op meerdere plaatsen gesuggereerd dat iedere Vliegafdeling zijn eigen radiowagen had. Dat zou dan impliceren dat de meeste groepen gebruik moesten maken van de oude combinatie als op de Soesterberg-foto. Klopt dat?
    - een alternatief scenario is dat de "zware afdelingen" (jagers, BomVA) op de grote vliegvelden geen radiowagens hadden maar gewoon vaste radiokamers. Ten slotte waren er geen plannen om die eenheden te verplaatsen. Dan zouden alleen de VerVA verkenners een radiowagen hebben gehad, wat logisch lijkt gegeven hun rol en vaak al geplande verplaatsingen. Dat zou ook het aantal benodigde radiowagens van de krap bij kas zittende LVA lekker reduceren. Maar zoals gezegd slechts theorie. Wie heeft meer details?

    Groeten, Pieter

  10. #20
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Ruud kwam met de vermelding dat er in 1939 twee trado's geleverd zijn als trekker voor de DAF radioaanhangers. In mijn eigen archief heb ik daar twee kentekens voor, dus dat zou kunnen kloppen. Echter weet niet hoeveel radioaanhangers DAF precies gemaakt heeft. Daarnaast kunnen ook gevorderde vrachtwagens gebruikt zijn als radiowagens. Want in 1939 begon men al met het vorderen van particuliere vrachtwagens voor het leger en natuurlijk de LVA. Helaas is daar over niet echt veel bekend.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •