Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Spiegeltje op Fokker 2-dekker

  1. #1

    Standaard Spiegeltje op Fokker 2-dekker

    Hoi allemaal,

    Vorige week naar de tentoonstelling over Sonderman geweest. Daar zijn ook opname te zien gemaakt door Sonderman zelf terwijl hij achter in een 2-zits 2-dekker zit. Nu is natuurlijk de vraag: welk type toestel is het??
    Op vallend is het spiegeltje dat vasty zit aan een linker tussenstijl. Het kan volgens mij een van de volgende types zijn: S.4, S.9, C.V of C.X de eerste serie zonder kap. Heeft iemand misschien een foto van een van deze types met ook zo'n spiegeltje op een linker tussenstijl?

    Groet,

    Mathieu.

  2. #2
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Spiegeltje

    Hoi Mathieu,

    Ik ben al mijn fotobestanden bij langs gelopen van alle type tweedekkers en ik heb wat gevonden, alleen het is geen Fokker, maar een Tiger Moth.
    Herkenbaar als de door jouw aangetroffen foto in Drachten? Ik ga binnenkort ook even kijken.
    Aangezien ik nog steeds geen foto's kan uploaden, stuur ik ze jou rechtstreeks toe.
    Plaats jij ze dan op het forum?

    Ger.

  3. #3

    Standaard

    Hoi Ger,

    Dank voor je reactie en de foto's die ik hiebij plaats. De film van Sonderman is van voor de oorlog dus de tiger moth kunnen we uitsluiten. Overigens zit het spiegeltje dat in de film te zien is op de buitenste tussenstijl bevestigd. Gezien de beelden en het spiegeltje ga ik ervan uit dat het een leskist is, ook is er een deel van het instrumenten paneel te zien met een askania kompas. Dit zou de S.4 uitsluiten aangezien die volgens de papieren een Ludolph kompas had. Maar goed ik blijf verder zoeken en zal een proberenb een copie van het filmpje te bemachtigen.

    Groet,

    Mathieu



    Laatst gewijzigd door Arjan; 26 februari 2009 om 19:09

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Goed gezien Ger! Het is inderdaad een Tiger Moth, herkenbaar aan de benzinetank in de bovenvleugel, die uit gegolfd metaalplaat bestond. Er waren diverse Tiger Moths in Nederland voor de oorlog. Onder andere bij de Nationale Luchtvaartschool, op Ypenburg.

    Ik vind trouwens dat er eens een Tiger Moth in Nederland in kleuren van die school moet komen, bijvoorbeeld bij het Aviodrome :-)

    Groeten,
    Edwin

  5. #5

    Standaard

    Hier zijn wat oude foto's van de S.IV. Je ziet dat er een spiegeltje is gemonteerd van het type dat je ook op oude auto's kan aantreffen. Voor de restauratie van de Aviodrome S.IV ben ik ook op zoek geweest naar zo'n spiegeltje en heb er een gevonden op een oldtimer evenement.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •