Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15

Discussie: Welk type vliegtuig is deze?

  1. #11
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Wat een overzichtelijke cockpit van de DC-5!

  2. #12

    Standaard Welk type vliegtuig is deze?

    De DC5 die het niet helemaal werd doet me denken aan de DC8 die het helemaal níet werd.

    In 1945 drukte Vliegwereld al het 'nieuwe' nieuws dat uit het Westen kwam af.
    Begrijpelijk. Dat had een paar jaar niet gekund.

    Zo verscheen in sept '45 een geprojecteerde Douglas DC8.
    De fabriek noemde louter voordelen; daar hadden we thuis ook een handje van...
    De redactie wist gelukkig nog een paar voor de hand liggende nadelen te noemen.

    Hoe het zou zijn gelopen in de praktijk is bij mijn weten niet bekend.
    Ik dacht niet dat er een prototype is vervaardigd.
    Is er iemand die er meer over kan zeggen?

    Tracker

    .

  3. #13

    Standaard

    Vreemd dingetje!

    Als het geen vleugeltjes had zou je zeggen dat het thuis hoort bij de onderzeedienst.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    De DC5 die het niet helemaal werd doet me denken aan de DC8 die het helemaal níet werd.

    In 1945 drukte Vliegwereld al het 'nieuwe' nieuws dat uit het Westen kwam af.
    Begrijpelijk. Dat had een paar jaar niet gekund.

    Zo verscheen in sept '45 een geprojecteerde Douglas DC8.
    De fabriek noemde louter voordelen; daar hadden we thuis ook een handje van...
    De redactie wist gelukkig nog een paar voor de hand liggende nadelen te noemen.

    Hoe het zou zijn gelopen in de praktijk is bij mijn weten niet bekend.
    Ik dacht niet dat er een prototype is vervaardigd.
    Is er iemand die er meer over kan zeggen?

    Tracker

    .

  4. #14
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard "vroege" DC-8

    Hallo Tracker.

    De "vroege" DC-8 had zijn oorsprong v.w.b. de bijzondere motoraandrijving in de XB-42 Mixmaster. Een project dat de pech had dat WOII net eindigde terwijl het in de experimentele vliegfase was wat de luchtmacht de ruimte gaf om te wachten op nieuwe ontwerpen met straalaandrijving. Men heeft dit toestel ook nog hybride gemaakt door ook nog twee straalmotoren onder de vleugel te hangen maar het project werd stopgezet. Opmerking: de "gear reduction box (in the tail cone)" werkte in een toestel als de P-39 (natuurlijk significant korter) en had hier waarschijnlijk ook wel goed gewerkt. Via Google is over dit toestel meer te vinden dan over de "vroege" DC-8.

    Over de "vroege" DC-8 geef ik de laatste alinea's uit "McDonnell Douglas Aircraft since 1920" van uitgeverij Putnam weer:
    >Performance was calculated to exceed markedly that of conventional twin-engined airliners. However, development costs and sales price were substantially higher, and the airlines, which were also worried about added maintenance costs stemming from the use of long extension shafts, ordered the less risky Convair 240/440 and Martin 2-0-2/4-0-4 series, forcing Douglas to abandon development of the first airliner to bear the DC-8 designation.<

    Ruud van Ommeren.

  5. #15
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard "vroege DC-8"

    Hallo Tracker.

    Een nakomertje.

    http://www.dc8.org/library/Skybus/DC-8Skybus.pdf

    Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •