Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Brussel Air Museum

  1. #1
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Brussel Air Museum

    Was even puzzelen, maar hier een aantal foto's van het museum in Brussel.
    Op de eerste een beetje een overzicht voor de spotters.




    Fairey Battle, Bristol Blenheim (Bolingbroke), stukje Hurricane





    Fairchild C-119 en Tipsy S-2 voor de verhoudingen



    Junkers Ju-52/3m geen CASA



    Aviatik C 1 zijn ze al jaren aan bezig





    2x Halberstadt C V de enige authentieke ter werel.d 1e foto is uit 2001, 2e is van afgelopen juni. Gaat ook niet snel dus



    Bristol Fighter F2B



    Caudron G.III



    Fokker Dr.I replica uiteraard, maar wel een mooie



    Hanriot Dupont HD-1



    Nieuport 17C zou ook de enige authentieke zijn, dacht zelf dat er meer van waren



    RAF Re-8 door België ter verbetering uitgerust met een Hispanomotor. De enig ander bestaande hangt in Duxford naast de elders genoemde Canuck



    Sopwith Camel



    Spad XIII



    Sopwith 1 1/2 Strutter

    Verder is er ook een boel nieuwer ijzer, maar die vind ik minder boeiend.

    Ik snap nu ook eindelijk hoe ik tekst bij een foto moet zetten.

    Groeten Stef

  2. #2
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Bedankt voor het plaatsen! Er zitten echt juweeltjes tussen. De Nieuport, de Camel, maar toch ook de SPAD...wat is dat ding klein! Ik had verwacht dat het een groot toestel zou zijn.

    De Hispano motor is de RE8 en de Bristol Fighter niet ten goede gekomen, esthetisch in elk geval..al begrijp ik dat het wat betreft vliegprestaties ook niet zo veel uit maakte. Ja, de Bristol Fighter heeft ook een Hispano Suiza....

    En dan is er uiteraard de Hanriot, daar zijn er ook niet veel van. In Hendon staat er eentje, en ik geloof in Italie? En dan misschien nog in Australie of Nieuw Zeeland....

    Mooi!

  3. #3
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Mooie foto's Stef. Dank voor het delen.

  4. #4

    Standaard

    Hoi,

    Ook een mooi gebouw waar de toestellen staan, is het altijd al een museum geweest of had het eerst een andere functie?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #5
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Mathieu, wiki geeft onderstaande info:

    Het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis ligt in het Jubelpark van Brussel. Op het einde van de19e eeuw had koning plannen om de hoofdstad uit te bouwen tot een stad die de evenknie van Parijs moest zijn. Op het moerassige terrein dat de Burgerwacht gebruikte om schietoefeningen te houden, werd een park aangelegd met daarin tentoonstellingsgebouwen.

    Het museum werd opgericht ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling van 1910 en in 1923 in een gebouw van het Jubelpark ondergebracht. Dit museum maakt deel uit van de Historische Pool van Defensie.

  6. #6
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Ik heb er zelf in april deze foto's gemaakt, dit was de eerste keer dat ik er was. Had afgesproken met twee andere vliegsimmers die Rise of Flight spelen, uit Brussel. Leuke manier om nieuwe mensen en nieuwe lokaties te leren kennen!







    RE8


    Bristol F2b Fighter


    Caudron


    http://img.photobucket.com/albums/v1...2/DSCF2791.jpg

    Nieuport






    Hanriot


    Camel




    SPAD






    Sopwith Strutter


    Voisin


    Morane Saulnier




    Dr.I onder vuur!



    William Morrell anemometer

  7. #7
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Tanks:













    De staat van het gebouw en de vliegtuigen laat veel te wensen over!




  8. #8
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Brussel Air Museum

    Op terug te komen op de RE-8,



    deze in Brussel, ter verbetering met de Hispano uitgerust, zag er dus echt niet uit en technisch maakte het ook nauwelijks uit



    De andere is nog uitgerust met de originele RAF motor, ziet er veel fraaier uit, maar bleef een kwetsbaar vliegtuig. Hangt in Duxford.



    Om aan het draadje nog een Nederlands tintje te geven; in Brussel hebben ze ook een Percival Proctor



    en een Airspeed Oxford. Beide typen hebben ook bij de KLu gediend en ontbreken in het MLM.
    Ik geef toe, niet heel belangrijk, maar de Belgen hebben ze bewaard en bij ons zijn ze op Deelen gesloopt.

    Groeten Stef.

  9. #9
    Taildragger19 Guest

    Standaard

    Een prachtig mooi museum waar je makkelijk een hele dag kunt doorbrengen en wat ik toch wel 2-3 keer per jaar bezoek. Mijn favoriet: de Fieseler Storch (ooievaar) Deze ga ik toch een keer als schaalmodel nabouwen!
    Tip: ga niet als het koud is, er is namelijk totaal geen verwarming

    Mvg Ron

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •