Pagina 1 van 4 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35

Discussie: Propellor vraag.

  1. #1

    Standaard Propellor vraag.

    Vandaag kregen we 2 oude propellors gedoneerd tijdens een bedrijfsuitje van een bedrijf uit Meppel. Schijnbaar heeft één van hun vaders op Schiphol gewerkt voor de oorlog?

    De props zijn vrij groot. Eén is in redelijke conditie, de andere heeft vocht problemen gehad.

    De props zijn gemerkt.
    Eén is goed leesbaar:

    AST. C V
    N 8836
    PK 450 Hisp
    Type C V
    D 272
    P 182
    R 28

    Mogelijk zijn deze props van de Fokker C-V? Deze C-v had ook een versie met de Hispano Suiza motor van 450 pk.
    http://www.lva-40.nl/documenten/TG_FokkerCV.pdf

    Kan iemand dit bevestigen?

    Groeten, André



  2. #2
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Mooie aanwist !

  3. #3

    Standaard

    Inderdaad, mooie aanwinst!! Maar wat ligt daar achter op de tafel??

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4

    Standaard

    Dat witte ding is een brandstof tank voor een Pietenpol. De blank metalen vleugel erachter is voor de Murphy Rebel.

    Er staan nu 3 projecten in de hangaar en het is aardig vol aan het worden.

  5. #5

    Standaard

    Wow, netjes! Jammer van de vochtproblemen, maar het gaat inderdaad om C.V propellers. En ook nog eens propellers van voor de ombouw in 1936. Toen werden ze omgebouwd met Rolls Royce motoren. Meer info kan Edwin je ongetwijfeld geven

    Groet,
    Jan

  6. #6

    Standaard

    Hallo Jan,

    bedankt voor de informatie! Zeer erkentelijk.

    André

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Wow, netjes! Jammer van de vochtproblemen, maar het gaat inderdaad om C.V propellers. En ook nog eens propellers van voor de ombouw in 1936. Toen werden ze omgebouwd met Rolls Royce motoren. Meer info kan Edwin je ongetwijfeld geven

    Groet,
    Jan

  7. #7
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hallo Andre,
    Ik las je bericht via mijn privebox.

    Ik ga er vooralsnog vanuit dat hier inderdaad gaat om propellers van een Fokker C.5.

    De diameter klopt (2,72 m) en het weergegeven vermogen ook. Ik durf de stelling ook wel aan dat het hier dan zou moeten gaan om de serie 301 tm 326, de tweepersoons jager versie. Het motorvermogen, 450 pk, is het veilige vermogen en niet het maximum vermogen.

    Ik zal de LVA contracten eens bekijken, wellicht komt het serienummer er in naar voren.

    Deze Astra propellers zijn betrekkelijk kort gebruikt. De eerste machines werden geleverd in mei 1926. Al vrij snel werden de propellers vervangen door metalen Reed propellers. Deze werden vanaf aug. '26 in gebruik genomen.

    Wat er daarna met de overgebleven exemplaren gebeurd is weet ik niet. Ik denk niet dat ze uitwisselbaar waren met de C.6'en, die lichtere motoren hadden. Wel heb ik eens gehoord dat de nog overgebleven propellers uiteindelijk gebruikt zijn als materiaal voor hobbyprojectjes en dus grotendeels verzaagd zijn. Propellers van LVA machines zijn dus best zeldzaam, mooie aanwinst dus!

    Groeten,
    Edwin

  8. #8

    Standaard

    Hallo Edwin,

    dank voor je reactie!

    Groeten, André

  9. #9

    Standaard

    Eén van de twee propellors zal worden verkocht. Nog liefhebbers?

    Zal morgen foto's nemen van de gerestaureerde te verkopen prop.

  10. #10

    Standaard

    Oops,

    vergeten de props te fotograferen na restauratie. Zal zaterdag even kijken.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •