Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: ''blokken''bij flaps

  1. #1
    jptiger Guest

    Standaard ''blokken''bij flaps

    hey,

    ik vraag me al een tijde af wat deze blokken onder de vleugels zijn, waar dienen ze voor, zelf lijkt me dat deze helpen de luchtstroom over de vleugel te bevorderen.


  2. #2

    Standaard ''blokken'' bij flaps

    Beste JPtiger,

    Welkom.
    Je hebt een duidelijke foto meegestuurd.

    Als passagier zijn die 'blokken' je waarschijnlijk nooit erg opgevallen, maar van opzij gezien zijn het flinke jongens.
    Het zijn eigenlijk beschermkappen.

    Achter aan de vleugel bevinden zich de 'flaps', de landings klappen.
    Bij de start worden ze trouwens ook gebruikt, maar dan met één-derde uitslag.

    Ze zijn nodig om de vleugel meer draagkracht te geven bij lagere snelheid.
    Die snelheid zou zonder de flaps veel hoger moeten zijn en daarmee zou de landingsafstand veel te groot worden,
    en de remmen zouden te veel te verduren krijgen.

    Die hogere draagkracht wordt bereikt doordat met de flaps uitgedraaid de vleugel als het ware krommer wordt.
    Hij wordt meer gewelfd.
    Vogels doen dat van nature, het zit in hun genen.




    De flaps waren vroeger vrij simpel uitgevoerd, ze klapten gewoon wat naar beneden.
    Zie figuur 1.1 in de tekening.

    Maar in de loop van de tijd werden de benodigde flaps ingewikkelde, samengestelde gevallen
    die in meerdere onderdelen werden 'uitgedraaid'.
    Daardoor kon er niet meer worden volstaan met een aantal tamelijk eenvoudige scharnieren.

    Figuur 1.3 toont dat de flap uit loopt via een draaiende bewegingsschroef, de spindel, waarlangs
    door het draaien zich een moer van voor naar achter 'schroeft', waar aan de flaps verbonden zijn.
    De scharnieren steken nu een flink stuk uit de vleugel onderkant, om alles netjes en effectief te kunnen bewegen.

    Om die hele constructie te beschermen met zo weinig mogelijk luchtweerstand, worden er vloeistukken omheen gebouwd.
    Die bewegen mee met de flaps.
    Door hun vorm heten ze 'canoes', het is de boot-vorm die je 'blokken' noemde.



    De passagier ziet daar normaal gesproken niet veel van, van boven uit de cabine.
    Na de landing worden de flaps ingetrokken, waardoor het ook niet meer erg opvalt.

    De foto die je toont laat de canoes zien terwijl de flaps ingetrokken zijn, zoals het hoort op de grond.
    Maar als het vliegtuig is geland en er is iets mis met het intrekmechanisme, dan is goed te zien wat
    er allemaal achter 'uit' de vleugel loopt.



    De groene pijlen geven de canoes aan, die je nu dus nooit meer blokken gaat noemen...

    Het is een oud type Boeing 747, de z.g. Classic.
    De foto stamt uit 1980, het vliegveld is Bangkok.

    Tracker.

  3. #3
    jptiger Guest

    Standaard

    ahh, bedankt. canoes daar had ik niet aan gedacht :P
    de foto is van de 747-3 van aviodrome.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •