Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30

Discussie: Douglas DB-7

  1. #21
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Ruud,
    Als jij nou iemand vind die de klus zou kunnen klaren (op een zorgvuldige manier), het zijn zo'n 475 blz.Ik heb het boek in z.g.st.-maar de rug is gelijmd en ik heb al exemplaren gezien waar door (te-) vér open slaan de blz. los zijn gaan zitten.

  2. #22
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Hallo grasshopper.

    Ik heb dat boek nog nooit gezien en weet dus niet of het sowieso wel geschikt was om te scannen. Het was voor mij een balletje opgooien. Gezien je commentaar is het dus niet geschikt.
    Gewoon blijven proberen om het toch te vinden. Het was niet zo slim om het boek niet aan te schaffen toen het verscheen maar toen was ik meer bezig met de Luftwaffe dan met Nederland en dus heb ik de boot gemist maar dat is niets nieuws want ik denk dat menig verzamelaar dat wel eens overkomt en daarvoor nu flink in de buidel moet tasten om het gemiste boek aan te schaffen.

    Het was alleen een enorme blunder dat ik dit boek toeschreef aan Boer i.p.v. aan Bosch, hoe dat heeft kunnen gebeuren? Blijkbaar toch teveel Dropshot gedronken.

    Groeten,
    Ruud.

  3. #23
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard

    Dat boek was een van drie boeken die vanaf 1985 verschenen:
    1. Ward, O.G., De Militaire Luchtvaart van Het KNIL in de jaren 1942-1945
    2. Boer, P.C. De Luchtstrijd Rond Borneo
    3. Ward, O.G. e.a. De Militaire Luchtvaart van het KNIL 1945-1950.
    Het schijnt dat er een vierde boek in die serie (uitgegeven door Van Holkema & Warendorf) was maar ik kan de titel niet vinden.
    De boeken zijn 'dik' en kunnen niet makkelijk gescand worden.
    Peter Boer heeft verschillende andere boeken die over de ML-KNIL zijn en die de moeite waard zijn.
    Tenslotte, ik neem aan dat iedereen bekend is met de
    http://groups.yahoo.com/group/NEI_aviation/ groep.

  4. #24
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Het vierde boek is 'De Luchtstrijd om Indie' van P.C.Boer.

  5. #25
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Hallo Jos en grasshopper.

    Alle door jullie genoemde boeken zitten in mijn verzameling. In de ruim vijftig jaar dat ik verzamel, en dat behoorlijk fanatiek, is er niet veel aan mijn aandacht ontsnapt v.w.b. mijn interessegebied maar ik heb gewoon een fout gemaakt bij mijn bericht over "De Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger in oorlog (8 december 1941-10 maart 1942)". Ik zoek al jaren minstens één maal per week het internet af maar is het, door mij althans, niet te vinden.

    Ruud.

  6. #26
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Ruud,
    Je hebt gewoon pech gehad,ik heb het vorig jaar op Marktplaats gekocht.

  7. #27

    Standaard

    Dear all,
    Het "boek" van mr. J.W.T. (Jan) Bosch is GEEN BOEK!! Het is een CONCEPT dat nimmer het boek is geworden dat het had moeten worden. Hou er dus rekening mee dat de tekst inhoudelijk nog vol met fouten zit en grote lacunes bevat. Groeten,
    Peter Boer

  8. #28
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Ik heb het "boek" wat "GEEN BOEK" is in mijn bezit. Mijn exemplaar is afkomstig van de
    voormalige sectie Luchtmachthistorie en afkomstig van Mr. J.W.T. Bosch himself.
    Het staat vol met pen en potlood aangebrachte aantekeningen. Hij schrijft zelf dat het geen stafwerk is maar een compilatie van gegevens en een manuscript vol hiaten, Voorts schrijft hij: "er is meer niet dan wel bekend uit die periode".
    Toch ben ik zeer gelukkig met deze lijvige "pil" van meer dan 475 bladzijden en een welkome aanvulling op datgene wat er wel bekend is over de Indische Militaire oorlogsperiode.

  9. #29

    Standaard

    Klopt, het boek van Bosch - want dat is het in mijn ogen wel, hoewel natuurlijk niet in fraaie band uitgegeven - is formeel niet meer dan een eerste compilatie van bronnen, hoewel verhalend neergeschreven.
    Samen met de twee boeken van Boer en het boek van Ward krijg je dan een redelijk compleet overzicht van de Nederlandse operaties.
    Ik heb ze ale vier.

    Het nadeel ervan echter is de als altijd zeer eenzijdige focus op enkel de NEI kant. Daarom zijn een aantal buitenlandse boeken goede aanvullingen:
    - Bloody Shambles van Christopher Shores en Brian Cull over de RAF en NEI operaties boven Maleisie en Singapore
    - Buffaloes over Singapore van Brian Cull, idem
    - The Dutch Naval Air Force agianst Japan van Womack dat zich volledig op de MLD concentreert.
    Verder is er in het frans van Batailles Aeriennes de serie La Ruee Japonnaise (deel 40,42,43) die de hele japanse veldtocht in de Philippijnen, Maleisie en Nederlands-Indie beschrijven.

    Groeten, Pieter

  10. #30
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard

    Daar we nu langzaam van de Douglas DB7 naar boeken zijn gegaan (en daar heb ik geen probleem mee), kan ik de volgende boeken ook vermelden:
    Boer, P.C., Het verlies Van Java - Een Kwestie van Air Power (Bataafsche Leeuw, 2006)
    Rijnhout, B.M., Kruisvaarders van de archipel (Lanasta, 2010)
    Kelly, T., Battle For Palembang.

    Happy reading

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •